Gotovo nema građanina koji ne pregledava internetske stranice raznih trgovaca koji imaju baš ono što nam 'treba', povoljnije, s 'popustom', bez plaćanja dostave, s gratis poklonima... Mamci iskaču kao iz paštete, bilo da samo čitamo vijesti ili surfamo po društvenim mrežama pa se i oni, koji su dugo tome odolijevali, 'upecaju'. Kakva su im potrošačka prava, mnogi se zapitaju tek kad kasno. Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, kaže kako se udruzi dnevno javi barem petero potrošača koji su postali žrtve online prijevara. "Potrošači kupe proizvod ili uslugu putem lažnih Facebook ili web stranica, jer ih privuče cijena ili lijepa fotografija (obično se radi o lijekovima, kozmetici, pa čak i uređajima, no na kraju ne dobiju ono što su platili ili su ti proizvodi većinom bezvrijedni). Često ne mogu vratiti taj proizvod, niti dobiti povrat novca jer se radi o prevarantima", objašnjava Knežević.
Kad im nisu isporučeni proizvod ili usluga ili su ih vratili, a nisu dobili novac, potrošače često zanima što mogu učiniti i kome se obratiti. Hrvatska udruga za zaštitu potrošača upućuje ih na obraćanje bankama koje su izdale karticu i da traže tzv. chargeback – dakle povrat novca za kartično plaćanje, ali samo ako je plaćeno kreditnom karticom (Mastercard ili Visa). No, nisu sve banke dobro upućene što u tom slučaju trebaju učiniti, niti na svojim web stranicama imaju informacije za potrošače o tome. Više o toj temi dostupno je i na linku udruge.
"Više je od 6000 lažnih prevarantskih internetskih stranica pa potrošačima savjetujemo da na Facebooku i webu kupuju od provjerenih izvora (uvijek treba pogledati recenzije i ocjene prodavača, kao i forume i komentare kupaca", ali prije kupnje, ne nakon kupnje! Treba napomenuti i da ne ostavljaju svoje osobne podatke (ime i prezime, adresu, broj osobne iskaznice, OIB, broj bankovne kartice), da ne nasjedaju na lijepe fotografije i nisku cijenu proizvoda. Sugeriramo da radije otiđu u trgovinu, pogledaju i kupe proizvod, a i imat će i lakši proces reklamacije. Također, potrebno je raspitati se o troškovima dostave i povrata robe, te načinu reklamacije. Kod online kupovine roba se može vratiti u roku od 14 dana od dana kupnje, bez navođenja razloga (troškove povrata snosi potrošač), a trgovac je dužan potrošaču vratiti novac u roku od 14 dana od dana primitka robe", kaže Knežević.
VEZANI ČLANCI:
U većini slučajeva potrošači plaćaju pouzećem, jer se boje plaćanja karticom, no kod takve kupnje treba biti oprezan i prije provjeriti paket, savjetuje naša sugovonica. Također, u većini slučajeva, potrošači od dostavnih službi preuzimaju pakete koje nisu naručili ili čekaju paket koji su naručili, pa plate i preuzmu nešto drugo.
"Na paketima često stoji adresa društva sa sjedištem u Hrvatskoj, u blizini dostavne službe, a kada potrošači reklamiraju proizvod društvu čija je adresa navedena na pošiljci, isti o tom nemaju saznanja, kao ni informaciju kome dostavne službe dostavljaju novac koji su primile od potrošača. Pojedinačno kao udruga za zaštitu potrošača nemamo ovlasti postupanja, već potrošače upućujemo da prijave s dokazima (fotografija, link stranice) podnesu Državnom inspektoratu", napominje Knežević te dodaje kako su o toj temi već pisali i na webu udruge te kontinuirano informiraju i upozoravaju potrošače da provjere i zatraže od dostavljača da otvore pakete. No, dodaje, u većini slučajeva dostavljači ne dopuštaju otvaranje paketa.
"Naša je sugestija da ni ne preuzimaju robu, ako se ne dozvoljava provjera sadržaja paketa. U slučaju gubitka paketa naručenog putem weba, potrošači pogrešno nazivaju Hrvatsku poštu i dostavne službe, no dok se paket ne dostavi potrošaču, odgovoran je isključivo trgovac kod kojeg su kupili robu i o svemu su dužni prvo obavijestiti trgovca, koji mora sa dostavnom službom provjeriti status pošiljke", zaključila je Knežević. Više možete pročitati na ovom linku.
FOTO Ovo je najveće umjetno jezero u Hrvatskoj: Upravo je ispražnjeno, pogledajte što se skriva ispod površine