U nekadašnjem madridskom radničkom predgrađu Villaverde, koje je nastalo 1950-ih godina Francovom industrijalizacijom Španjolske, smjestila se istoimena tvornica izgrađena u to vrijeme, koja je danas u vlasništvu Stellantisa i u kojoj se proizvode dva nova Citroënova automobila, C4 i C4 X. Kao što i kvart Villaverde s novim modernim zgradama danas više ne izgleda kao prije 70 godina, tako je i tvornica modernizirana, uvelike robotiziranana i prilagođena najnovijim proizvodnim tehnologijama i uz solarne panele na krovu.
Roboti, ali i tradicija
No, već na pročelju i u krugu tvornice te u samom pogonu osjeti se nostalgičan duh starih vremena i tradicija gradnje automobila, kao, primjerice, u Opelovoj tvornici u Rüsselsheimu ili BMW-oj tvornici u Munchenu. Usto, danas je zaista rijetkost da je tvornica automobila smještena tako blizu samog središta jedne metropole.
Kako bi je prilagodili novoj CMP platformi PSA je još prije pristupanja Stellantis grupi uložila 144 milijuna eura, a danas s iste proizvodne trake izlaze dva Citroënova modela - manji C4 i veći C4 X. Posebno je zanimljivo što se dva različita modela proizvode u isto vrijeme pa tako šetajući tvornicom možete vidjeti kako iz lakirnice zajedno izlaze oba modela, baš kao i na montaži prvo C4 X pa odmah iza njega C4 i obratno. Štoviše, oba se modela proizvode s tri vrste pogonskih sustava, tradicionalni benzinski i dizelski te baterijsko-električni pogon. Dakle, proizvodnja je koncipirana tako da je svejedno treba li se u automobil ugraditi dizelski motor ili elektromotor i baterija. C4 X, zbog čijih smo prvih vožnji i stigli u Madrid, tek se počeo proizvoditi, a udio električnog e-C4 je 35% u ukupnoj proizvodnji. Usto, prva je to tvornica Stellantis grupe koja je u montaži 100% automatizirana.
Lakirnica, u kojoj automobili ostaju oko devet sati, gotovo je u potpunosti robotizirana, baš kao i montaža karoserije, nakon koje lim dolazi na ugradnju drugih dijelova. Slično je i s podvozjem automobila, većinu posla obavljaju strojevi, dok radnici većinom pomažu i nadziru njihov rad. Precizni roboti nakon što se ugradila armaturna ploča i mjenjač montiraju i stakla te vrata automobila. Čak i prijevoz po pogonu vrše samovozeći dostavni strojevi i kolica. Srećom, bez ljudi se još uvijek ipak ne može, pa u tvornici radi oko 1300 ljudi. Trenutačno rade u dvije smjene zbog još uvijek izraženih problema s nedostatkom dijelova. Nadaju se da će na proljeće opet raditi u tri smjene.
Svakog sata 30 auta
Narudžbi ne nedostaje, pokazuje to kao šipak pun parking s proizvedenim automobilima, no dok ih kupci iščekuju, automobili čekaju transport koji je poremećen zbog nedostatka vozača tegljača i općenito dobavnih pravaca. Čudna vremena. Svakoga se sata u tvornici proizvede 30 automobila, odnosno trenutno dnevno s proizvodne trake silaze 444 Citroëna "ispod čekića".
U skladu s ekološkim zahtjevima, na krovu glavne tvorničke zgrade postavljeno je 15.000 solarnih panela i otvorena solarna elektrana snage 6,7 MWp. Godišnje proizvede 10.287.000 kWh struje, što je 31% ukupne godišnje potrošnje tvornice, odnosno dostatno za godišnju potrošnju struje za 560 e-C4 (200.000 km dnevno).
Za to što ste napisali niste ni trebali ići tamo. Vjeroatno i niste.