NOVA REGULATIVA

Od danas na snazi nova pravila Europske unije: Moramo bitno povećati broj punjača za aute na struju

Foto: Nikola Cutuk/PIXSELL
Sve je više električnih automobila u Sisku pa raste i potražnja za punionicama
Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL
Zagreb: Auto@2030 Adria, najveća regionalna stručna konvencija automobilističke industrije
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Velika Gorica: Postavljen prvi solarni cvijet Ecoplant u Hrvatskoj
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Audi Q4 e-tron na električnoj punionici
12.10.2023.
u 12:22
Hrvatska je sredinom godine imala oko 5850 registriranih električnih vozila i oko 3000 plug-in hibrida pa bi, prema trenutnoj situaciji, morala postaviti punjače ukupne snage 10.005 kW. Također, punionicama mora pokriti strateške koridore
Pogledaj originalni članak

Europska regulativa za infrastrukturu alternativnih goriva (AFIR) službeno je prihvaćena kao zakon Europske unije, a na snagu je stupila danas. To znači da već od proljeća 2024. možemo očekivati značajna povećanja infrastrukture punionica diljem cijele Europe, a tako i Hrvatske, javljaju iz udruge Strujni krug. Na ovoj regulativi aktivno se radilo još od 2021. godine, a u njezinoj je izradi sudjelovala i hrvatska nacionalna udruga za e-mobilnost - Strujni krug. Regulativa AFIR postavlja nacionalno obvezujuće ciljeve kojima se propisuje koliko koja članica Europske unije mora postaviti punionica struje i punionica ostalih alternativnih goriva za laka i teška vozila. Dio ciljeva se postavlja prema broju električnih i plug-in hibridnih vozila, a dio ciljeva obvezuje zemlje članice da postavljaju punionice na strateškim koridorima. Prvi dio regulative AFIR obvezuje zemlje članice Europske unije da postavi punionice u ekvivalentu snage 1,3 kW za svako registrirano potpuno električno vozilo te 0,8 kW snage za svako plug-in hibridno vozilo. Krajem svake godine, počevši od sljedeće godine, ovaj uvjet mora biti ispunjen prema rastu broja registriranih električnih i plug-in hibridnih vozila.

- Hrvatska je sredinom ove godine brojala oko 5850 registriranih električnih vozila i oko 3000 plug-in hibridnih vozila pa bi, prema trenutnoj situaciji, morala postaviti punjače ukupne snage 10.005 kW. To je ekvivalent 200 brzih punionica s 50 kW snage ili 100 ultra-brzih punionica sa 100 kW snage - objasnio je Hrvoje Prpić, predsjednik nacionalne udruge za e-mobilnost - Strujni krug.

S obzirom na to da broj registriranih električnih vozila raste, zahvaljujući ovoj regulativi možemo očekivati da će sukladno tome rasti i broj punionica. Tek nakon što zemlja članica postigne udio električnih vozila od 15 posto u ukupnoj floti registriranih vozila, može se zatražiti ublažavanje ove mjere. Prema tome bi Hrvatska isto mogla tražiti tek kad ćemo imati registrirano više od 270 tisuća električnih vozila. 

Regulativa AFIR je postavila i obvezujuće ciljeve za postavljanje punionica na TEN-T koridoru – jedinstvenoj europskoj mreži prometnica koja povezuje sve glavne prometne točke u Europi – te postavljanje punionica na prometnicama koje su povezane s TEN-T koridorom. Time se želi osigurati puna pokrivenost punionicama duž glavne mreže Europske unije i omogućiti jednostavno putovanje električnim vozilima diljem EU. Za laka električna vozila (osobna vozila i laka dostavna vozila) postavljeni su ciljevi prema kojima je, do kraja 2025. godine, na svakih 60 kilometara TEN-T koridora potrebno postaviti stajališta s minimalnom dostupnom snagom od 400 kW. Navedena dostupna snaga može se po želji rasporediti na veći broj punionica, ali uvjet je da barem jedna punionica pruža snagu 150 kW. Do kraja 2027. godine očekuje se od zemalja članica da se minimalna dostupna snaga na stajalištu poveća na 600 kW te da na svakom od tih stajališta barem dvije punionice pružaju snagu od 150 kW.

Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL
Zagreb: Auto@2030 Adria, najveća regionalna stručna konvencija automobilističke industrije

- Punionicom snage 150 kW prosječno električno vozilo može se napuniti već za 15-20 minuta, a s obzirom na to da se vozači električnih vozila inače nadopunjavaju samo koliko im je potrebno do odredišta, možemo očekivati da će se već svakih 5-10 minuta izmjenjivati vozila na ovakvim punionicama - dodaje Hrvoje Prpić. 

TEN-T koridor u Hrvatskoj obuhvaća autoceste na relacijama Ljubljana - Zagreb i Varaždin - Rijeka pa dio AFIR-a koji nam je iznimno bitan je i za dio prometnica koje su povezane s TEN-T koridorom, odnosno ostatak hrvatskih autocesta i državnih cesta. Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. godine punionicama za laka električna vozila opremi barem 50 posto prometnica koje se povezuju s TEN-T koridorom, a do kraja 2030. godine već sve takve prometnice budu opremljene. Za spomenute prometnice se zemlje članice obvezuju da na svakih 60 kilometara imaju stajalište u oba smjera koje će imati ukupnu snagu 300 kW te barem jednu punionicu snage 150 kW, a plan je da se do kraja 2035. godine spomenuta ukupna snaga podigne na 600 kW te od toga barem da dvije punionice imaju dostupnu snagu od 150 kW.  Dodatno, AFIR zahtjeva da se i za teška električna vozila (kamioni i autobusi) do kraja 2025. godine barem 15 posto TEN-T koridora pokrije stajalištima s minimalno 1400 kW raspoređenih na veći broj punjača te da barem jedan od tih punjača pruža snagu od 350 kW. Do kraja 2027. godine zahtjeva se da je već 50 posto TEN-T koridora opskrbljeno stajalištima s po minimalno 2800 kW ukupne snage i barem dva punjača snage 350 kW.

Kao što postoje posebni zahtjevi za teška električna vozila na TEN-T koridoru, regulativa AFIR zahtjeva da se za ista osigura infrastruktura punionica i na prometnicama koje su povezane s TEN-T koridorom. Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. godine punionicama za teška električna vozila opremi barem 50 posto takvih prometnica koje se povezuju s TEN-T koridorom, a do kraja 2030. godine već sve takve prometnice budu opremljene. Minimalni zahtjevi za teška električna vozila do kraja 2027. godine su stajališta u oba smjera koja bi imala minimalnu dostupnu snagu od 1400 kW te barem jednu punionicu snage 350 kW, a do kraja 2030. godine bi takva stajališta trebala biti na svakih 100 kilometara s minimalnom ukupnom snagom od 1500 kW. 

- Plaćanje punjenja električnih vozila također bi trebalo postati puno jednostavnije. Sve punionice električnih vozila, snage veće od 50 kW, koje će biti postavljene nakon travnja sljedeće godine morat će biti opremljene čitačima kartica za plaćanje ili imati uređaj za mogućnost beskontaktnog plaćanja karticom pa tako neće biti potrebe za brojnim aplikacijama - navodi Hrvoje Prpić. 

Dosadašnje punionice takvih snaga također će morati biti opremljene takvim uređajima za jednostavnije plaćanje bankovnim karticama, ali Europska komisija je operatorima odlučila pružiti dvije godine da dodatno opreme dosadašnju infrastrukturu. S druge strane, za punionice manje snage od 50 kW, punjenje će se i dalje moći pokretati putem mobilnih aplikacija ili jednostavnih QR kodova na punionicama.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

DZ
Dzasmin
13:45 12.10.2023.

Imam el. kuhalo u kuhinji, a preskupo el. kuhalo na kotacima mi ne treba i sigurno ga necu kupiti. Na silu guraju tu elektrucnu prijevaru sa autima, poslije Covida, a prije afr. svinjske gripe, druga najveca svjetska prijevara!

Avatar rubinet
rubinet
13:59 12.10.2023.

Samo dizlo... turbo.