AUTOSTYLE

Pod europskim kišobranom dobili smo nove trošarine

Foto: Opel
Foto: citroen
Foto: Arhiva VL
Foto: Jeep
Foto: Pixsell
25.03.2022.
u 10:10
Od ulaska Hrvatske u članstvo Europske unije pa do danas, iznimno bitno postalo je koliko ugljikova dioksida ispušta pojedini automobil. Bili smo među državama s najvećim porezima na aute i još smo među njima
Pogledaj originalni članak

Hrvatska je 1. srpnja 2013. godine postala članica Europske unije, što nam je neke formalnosti olakšalo (poput slobodnog kretanja teritorijem svih država članica i slobodne trgovine), a neke ipak otežalo (obvezni smo se uklopiti u pravne i financijske okvire EU). Pokazala je to i naša detaljna analiza proteklog desetljeća, povodom 10. rođendana magazina AutoStyle. Također, iako je trgovina postala slobodnija, ograničenja su ostala za neke proizvode, poput automobila. Trgovina novim automobilima na razini cijele EU riješena je tako da se automobil mora registrirati u državi u kojoj imate prebivalište ili sjedište (pravna osoba), a da biste to učinili, morate u toj državi platiti porez na dodanu vrijednost i trošarinu, ako je određena država propisuje. Stoga se u tom smislu praktički ništa nije promijenilo, jer je kupac i do tada plaćao trošarinu i PDV kod uvoza automobila u Hrvatsku.

VOZNI PARK HRVATA

Hrvati voze aute stare 13 godina, jedna marka im je uvjerljivo najdraža

Predsjednik Uprave CVH-a Goran Pejić starenje hrvatskog voznog parka objašnjava činjenicom da se prvi put registrira malo novih automobila, odnosno da se premalo obnavlja vozni park. Prije bi se ljudi, veli, kad bi kupili novi automobil, riješili starog, no sad su druge prilike, vlada nestašica novih automobila i dijelova za njihovu proizvodnju pa se dosta ljudi odlučilo zadržati svoja stara vozila. No Pejić upozorava da stari automobili imaju manje elemenata pasivne i aktivne sigurnosti od novih pa je time i zaštita u slučaju prometnih nesreća manja.

Promjena je u to vrijeme ipak bilo jer se ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 1. srpnja 2013. počeo primjenjivati novi Zakon o posebnom porezu na motorna vozila koji je propisao novi sustav izračuna trošarina, zbog kojeg su se promijenile cijene novih automobila. Iznimno bitna postala je kratica g/km CO2, što označava koliko grama ugljikova dioksida po kilometru ispušta pojedini automobil. Generalno, tada su pojeftinili povoljniji automobili s ispustom manjim od 130 g/km CO2. Naravno, kod nekih je to pojeftinjenje bilo samo simbolično, dok je kod drugih razlika u cijeni bila znatna. Zbog novih trošarina VW Golf je pojeftinio i više od 10.000 kuna. Konkretno, Volkswagen Golf 1,2 TSI sa 127.188 kuna pojeftinio je na 119.760 kuna. S druge strane, sportski Audi R8 poskupio je za 144.830 kuna. Nove trošarine donijele su i niže cijene za hibride, iako to nije kod svih bilo pravilo, budući da su neki zastupnici smanjenje iznosa trošarina iskoristili da malo povećaju trgovačke marže. Tako je Toyota Auris Hybrid pojefinila 28.045, Prius 37.638, a Yaris Hybrid čak 46.986 kuna, Peugeot 3008 hybrid4 bio je jeftiniji samo 3124 kune, a 508 RXH čak je i poskupio – za 2443 kune. Primjena novog obračuna trošarina, najavljenog kao socijalnog i ekološki osjetljivog, nije osjetno povećala interes za čišće automobile. Očekivano, možemo reći, jer nove su trošarine snizile cijene mahom povoljnijim autima, dok su se skuplji na cjenovnoj ljestvici pomaknuli još više. No, napredna tehnologija nije i još uvijek ne može biti jeftina. Tako dolazimo do apsurda da su pojedini modeli s ultraštedljivim motorima koji malo zagađuju s primjenom ‘ekoloških’ trošarina poskupjeli, jer su cjenovno upali u viši porezni razred.

Rimčevo desetljeće

Matu Rimca nisu htjeli pustiti u paviljon sa skupim autima, a onda im je postao šef. Samo Hrvati u to još ne vjeruju

– Prije 12 godina, kad sam pokrenuo firmu, da mi je netko rekao da će se ovo dogoditi, ne bih vjerovao, ali sam pokrenuo firmu s idejom da napravimo nešto veliko. Iako je tu već puno rezultata, sad je već više od 1000 zaposlenih u firmi, imamo partnere poput Porschea, Volkswagena, Hyundaija, preuzeli smo i Bugatti, mi i dalje smatramo da smo na početku puta. Kraj? Kraja nema.

Od ulaska Hrvatske u Europsku uniju trošarine na automobile plaćaju se prema dva kriterija, na temelju cijene gdje je tada utvrđeno 10 razreda (prema cijeni od 0 do 100.000 kuna plaća se 1%, od 100.001 do 150.000 2%...) i prema ispustu CO2 gdje postoji 12 razreda za dizelske aute (od 1,5% do 31%) i 12 razreda za benzince, plinaše i dizelaše s EURO VI normom (od 1 do 29%). Iznosi izračuna iz ta dva kriterija se zbrajaju, s tim što je kao granica ispod koje se ne plaća trošarina prema ispustu CO2 određeno 86 g/km za benzince i 91 g/km za dizelaše. Unutar Europske unije, zbog visoke stope PDV-a od 25% i trošarina spadamo u države koje imaju najveće poreze na automobile. Tako je bilo 2013., tako je i danas.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.