NIJE ZA POHVALU

Super za e-recepte, ali evo kako zapravo stoje hrvatske digitalne usluge u EU

Foto: Goran Stanzl/Pixsell
E-recepti
Foto: Nikola Čutuk/PIXSELL
\'24.01.2011., Sisak - Od danas se u sisackim ljekarnama,umjesto papirnatih koriste e-recepti. Photo:Nikola Cutuk/PIXSELL\'
Foto: 'Nikola Cutuk/PIXSELL'
'24.01.2011., Sisak - Od danas se u sisackim ljekarnama umjesto papirnatih koriste e-recepti. Photo:NIkola Cutuk/PIXSELL'
11.06.2019.
u 19:36
Digitalne javne usluge i dalje su nam ispod prosjeka zemalja Europske unije
Pogledaj originalni članak

Koliko nam je digitalizirana javna uprava ili koliko se Hrvati služe digitalnim javnim uslugama? Ako je suditi prema europskom indeksu DESI, i dalje smo poprilično loši u odnosu na ostatak zemalja. Tek smo na 22. mjestu od 28 članica EU. Ipak, ubilježili smo napredak u odnosu na lani, i to za jedno mjesto, a trendovi su također pozitivni te bodovi ipak rastu, premda smo još ispod prosjeka EU.

Skok u digitalizaciji

Europska komisija upozorava: Hrvatska se mora ubrzati ako ne želi biti u riziku od gubitka novaca iz EU

Europska komisija u svom izvješću ističe da Hrvatska ozbiljno kasni u procesu uvođenja ultra-brzog interneta za što nam je odobren novac iz EU fondova čime se dovodi u opasnost iskorištavanje raspoloživih sredstava."Hrvatska bi mogla ubrzati uvođenje odobrenih pristupnih i posredničkih mreža koje se financiraju sredstvima EU-a kako bi izbjegla rizik od gubitka sredstava EU-a, kaže se u izvješću EK"

Hrvatska ostvaruje dobre rezultate u pogledu e-recepata, gdje zauzimamo šesto mjesto. Usto postoji visoka razina interakcije između javnih tijela i javnosti na internetu. Uslugama e-uprave aktivno se koristi 75 posto korisnika interneta. Kad je riječ o unaprijed ispunjenim obrascima putem interneta, Hrvatska je 2018. ostvarila bolji rezultat nego prethodne godine.

Dostupnost usluga e-uprave za poslovanje je u porastu. Hrvatska ostvaruje dobre rezultate u pogledu pružanja usluga e-zdravlja i zauzima deseto mjesto u EU kad je riječ o korisnicima interneta (22 posto). Kad je riječ o liječnicima opće prakse, njih 97 posto upotrebljava e-recepte, a 51 posto razmjenjuje medicinske podatke, objašnjava se u izvješću Europske komisije.

Za komentar smo zamolili i Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva na čijem je čelu državni tajnik Bernard Gršić. Ističu da je u procesu niz zakonodavnih prijedloga i projekata koji će DESI pogurati prema gore u sljedećim godinama.

#DigitalnoDrustvo – Digitalna Hrvatska

Okupili smo vodeće stručnjake za digitalizaciju: Pogledajte i doznajte kako će digitalizacija pomoći svakome od nas

Tema digitalizacije odavno je prestao biti plan za budućnost, danas je to projekt u koji je uključen niz državnih i lokalnih institucija, te gospodarskih subjekata i svi su svjesni da je bilo kakav napredak države i društva bez digitalizacije, nemoguć. Važno je educirati građane da koriste digitalne usluge, a u tome će im pomoći Večernjakov digitalni bus koji uskoro kreće na „digitalnu turneju“

Tako je Vlada RH usvojila nekoliko zakonodavnih prijedloga, poput politike otvorenih podataka još u 2018. godini, predstavljajući strateški smjer daljnjeg razvoja politike otvorenosti i transparentnosti javne uprave. Zakonski prijedlog za usklađivanje hrvatskih zakona s direktivom Europskog parlamenta i Vijeća o dostupnosti internetskih stranica tijela javnog sektora usvojen je u veljači 2019. (Zakon o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora).

Hrvatska je u procesu uvođenja prilagodbe pristupačnosti svih web-stranica jedinstvene platforme Vlade RH (gov.hr) do kraja 2019. godine. Pokrenut je razvoj elektroničkog procesa za povezivanje svih podataka o registriranju poduzeća i startup poduzeća razvojem elektroničke usluge na jednom mjestu putem sustava e-Građani.

Platforma će ponuditi usluge malim i srednjim poduzećima: usluga e-Poslovanja za pristup potrebnim dokumentima od poreznog tijela do dokumenata zdravstvenog osiguranja ili mirovina, dok će usluga e-Pristojbe omogućiti elektroničko plaćanje administrativnih pristojbi i naknada.

Sustav e-Građani omogućuje lakšu komunikaciju između građana i javnog sektora i povećava transparentnost usluga javnog sektora. U sustavu e-Građani za sada postoji 56 e-usluga, a 76 ih je dostupno izvan glavne platforme. Godine 2018. modernizirana je, dodane su dodatne funkcionalnosti i integrirano je više od desetak e-usluga (među kojima su e-Novorođenče, e-Zahtjev za izdavanje e-Putovnice, e-Razmjena studentskih ocjena i druge). Hrvatska pokreće uspostavu Centra dijeljenih usluga (CDU), odnosno za tzv. državni oblak, kako bi se dodatno ubrzao razvoj javnih digitalnih usluga u 2019.

Nacionalna strategija zdravstva 2012.-2020., pak, određuje kontekst, viziju, prioritete, ciljeve i ključne mjere u zdravstvu u Hrvatskoj. Novim Zakonom o zdravstvenim podacima i informacijama, usvojenim u siječnju 2019., poboljšava se opseg zaštite osobnih podataka u zdravstvu izmjenama i dopunama propisa kojima se propisuje uporaba i zaštita podataka iz medicinske dokumentacije bolesnika u Središnjem informacijskom sustavu zdravstvene zaštite u Hrvatskoj. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

BU
bubacro
21:39 11.06.2019.

uveli su oib i tstali .rebali su sve povezati preko njega od zdravstva , porezne , policije .... to bi bila stvarna pomoc gradanima ali i smanjenje birokratskih gluposti

DO
dopizdilomi
20:03 11.06.2019.

Kako sada to? Pa neki dan T-com dobio nagrade za ne znam što, najbolji, najbrži a gdje god dođeš sve više i više čekaš. Dok je EU sve više i više na optici mi se od bakra ne mrdamo.

EK
ekorisnik
21:15 11.06.2019.

Na žalost, e-Hrvatska ne koristi potencijal koji ima. Svi projekti koji su pokrenuti nisu optimalno složeni, sustav je organiziran kao niz izoliranih otoka koji djeluje svaki za sebe. Centralna platforma e-Građana je tek jedan običan portal s listom poveznica za prijavu na usluge. Prijavljivanje korisnika je dobro zamišljeno, no korisnik ne zna gdje se zapravo nalazi jer svaka usluga ima svoj dizajn portala. Usluge koje su pompozno najavljivane, nisu od ključne važnosti za život građana (ima par iznimno korisnih usluga, npr. e-Dnevnik koji se sigurno za vrijeme škole masovno koriste, dobra je usluga i izvodi matica i potvrde o nekažnajvanju, no zar je svrha tih usluga printanje potvrda i njihovo nošenje na neki šalter javne uprave?). Usluge trebaju biti proaktivne, npr. Porezna uprava treba sama obračunati porez i i poslati obavijest korisniku o visini preplaćenog (ili potplaćenog) iznosa i predložiti način isplete/uplate. Čemu služe oni silne vjerodajnice? Koliko zemalja ima toliko vjerodajnica? Zar nije optimalno uložiti u par user-friendly vjerodajnica , a sav napor uložiti u razvoj supporta u uslugama? Zašto se toliko eksponira korištenje osobne iskaznice na kojoj certifikat moramo platiti htjeli mi to ili ne ( u nekim zemljama je odabir certifikata na osobnoj opcionalan, ali mi ga, eto, moramo platiti bez obzira što ga nećemo koristiti). Osim što platimo taj certifikat bez mogućnosti izbora, moramo se strpljivo pripremiti i na nabavku i instalaciju čitača.