Tehnologija

Sustavi autonomne vožnje: isprobali smo kako rade i koja su im ograničenja

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai
28.10.2018.
u 17:02
U praksi sustav, kako se pokazalo, funkcionira jako dobro, no vozač pritom treba znati da za njegov rad mora držati ruke na upravljaču
Pogledaj originalni članak

Izravan povod testiranju ovog primjerka inače dobro poznatog Nissanova Qashqaija sasvim je jasan. Za razliku od uobičajenih vožnji novog automobila, kada je u pitanju ili još neviđeni model ili njegovo vizualno ili tehničko dotjerivanje na pola životnog vijeka, a ponekad i predstavljanje nekog novog paketa, fokus je ovoga puta stavljen na jednu – i to doplatnu – opciju opremanja popularnog SUV-a.

Zvuči neobično, zar ne? Da, ali samo dok ne shvatite da je ovdje riječ o sustavu koji japanska tvrtka naziva ProPilot, iz čega se već može naslutiti njegova stvarna funkcija. Ukratko, riječ je o sustavu poluautonomne vožnje zahvaljujući kojemu smo se još jednom imali prilike uvjeriti da nam je budućnost cestovnog prometa bliža nego što smo to često voljni priznati sami sebi. Drugim riječima, da nam gotovo kuca na vrata...

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Nissan Qashqai

Što, dakle, može ProPilot? Pa, gotovo sve što i “živi” vozač za njegovim upravljačem, što znači da uz pomoć radarskog sustava i kamera može održavati razmak odnosno brzinu u odnosu na vozilo ispred sebe te pratiti prometnu traku u kojoj se Qashqai nalazi. Ne radi se tu, dakle, ni o čemu posebno revolucionarnom ili dosad neviđenom, jer to može svaki suvremeni automobil opremljen adaptivnim tempomatom i sustavom za održavanje u prometnoj traci. Novost je, međutim, to da su ove dvije spomenute funkcije objedinjene i njihov se rad pokreće pritiskom na karakterističnu plavu tipku koja se nalazi na desnoj strani upravljača.

U praksi sustav, kako se pokazalo, funkcionira jako dobro, no vozač pritom treba znati da za njegov rad mora držati ruke na upravljaču i sustav mora moći jasno očitati linije vozne trake u kojoj se nalazi. Ako je sve O.K., sustav se nastavlja brinuti o vožnji, no ako vozač, primjerice, skine ruke s upravljača, ProPilot će ga prvo zvučnim signalom upozoriti da ih vrati, a zatim, izostane li očekivana reakcija, početi usporavati, a zatim i potpuno zaustaviti vozilo. I to uz uključenje sva četiri pokazivača smjera, dakako iz sigurnosnih razloga. Sve u svemu zgodno rješenje i sasvim neobičan pogled u sutrašnjicu na cestama.

ProPilot je, inače, trenutačno dostupan s dobro nam poznatim 130 konja jakim dCi motorom i najmanje trećim paketom opreme N-Connect, no za njega treba doplatiti oko 8000 kuna. Za taj novac, doduše, u paketu stižu još i Safety shield Tekna (Inteligentni Park Assist, sustav prepoznavanja bočnog nailaska vozila straga, sustav prepoznavanja umora vozača, sustav za nadzor mrtvog kuta) te Traffic Jam sustav za automatsko zaustavljanje i pokretanje vozila u gužvi. Uz pobrojeno, kao i još neke dodatke, cijena testnog primjerka skače s 240.486 na 259.211 kuna.

Ključni su aktivni tempomat i održavanje voznog traka

Napredni sustavi pomoći vozaču predmet su zanimanja praktički svih relevantnih proizvođača automobila pa je danas na cesti teško pronaći nove automobile srednje i više, a sve češće i kompaktne klase, koje nije barem doplatno moguće opremiti svom silom kamera te radarskih i ostalih sustava koji predstavljaju zametak autonomne vožnje. Prvi je korak, dakako, imati aktivni tempomat koji će održavati razmak u odnosu na vozilo ispred te kočiti i ubrzavati u skladu s njegovim kretanjima, a drugi se odnosi na održavanje vozila unutar vozne trake. I jedne i druge sustave proizvođači razvijaju već više od deset godina pa je logično da su mnogi od njih pritom otišli i korak dalje prema poluautomatskoj vožnji.

Teslin Autopilot – unatoč pomalo poljuljanom povjerenju zbog inicijalnih incidenata tijekom testiranja – jedan je od najpoznatijih jer se ugrađuje već petu godinu i doživio je brojna poboljšanja.

Honda svojim kupcima već i u kompaktnom Civicu nudi sustav Sensing koji – osim što kamerama nadzire prometne trake i automatski korigira putanju vozila – po potrebi automatski koči.

Volkswagen ima ACC&Front Assist, odnosno automatsku regulaciju razmaka koja funkcionira do brzine od 210 km/h, kao i kočenje u nuždi u kritičnim situacijama sa sustavom prepoznavanja pješaka, koje upozorava, pomaže ili samostalno zaustavlja vozilo.

Mazda ima Intelligent Speed Assistance koji radi u kombinaciji s TSR sustavom za prepoznavanje prometnih znakova koji pomaže u sprečavanju prekoračenja brzine. Radar Cruise Control sa Stop & Go mjeri relativnu brzinu i udaljenost u odnosu na vozilo ispred te ubrzava i koči po potrebi, a u najnovijem izdanju može pratiti vozilo ispred već od stajanja (ranije od 30 km/h). Dodamo li tome i ostale proizvođače i stalni razvoj, nema sumnje da će toga biti još puno.

Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

MU
mulag
19:22 28.10.2018.

jel to za osobe s invaliditetom

AD
adrian
18:49 28.10.2018.

Jadno. Moj Audi A6 iz 2012-te je to već imao, i radi savršeno... Izmišljaju topli vodu