Prva estonska IT odvjetnica

Ulaganje u startup je najrizičnije, podaci govore da devet od deset njih ne uspije

19.12.2017.
u 14:57
Sada imamo investitore iz 102 zemlje iz cijeloga svijeta. Ako se njih samo četvrtina uključi u kampanju, proizvod postaje vidljiv u velikom broju zemalja.U tome leži ta snaga zajednice
Pogledaj originalni članak

Upravo je završila najuspješnija kampanja financiranja putem platforme Funderbeam u Hrvatskoj. Pivovara Medvedgrad prikupila je više od milijun eura za financiranje novog pogona, koji znači novi početak nakon 23 godine rada. Prije toga, javnost se upoznala s Funderbeamom tijekom prve kampanje kojom se financirala tvrtka Include mladog inovatora i poduzetnika Ivana Mrvoša, poznatog po izumu pametne klupe.

U Hrvatskoj je Funderbeam vrlo brzo našao širok krug zainteresiranih, a o toj platformi razgovarali smo s njegovom osnivačicom Kaidi Ruusalepp, koja je bila i prva estonska IT odvjetnica, te je kreirala prvi europski zakon o digitalnom potpisu na kojem se temelji današnja e-Estonia.

Zašto ste odlučili pokrenuti nešto poput Funderbeama?

Ideja dolazi iz povijesti Funderbeamovih osnivača: ja dolazim s burze dionica, a Urmas Peiker sa strane regulatora. Jednom kada ste u poslu, vidite potrebe, ali i neefikasnost tržišta. Ako u Estoniji tražite profesionalne izazove, imate tri izbora: međunarodnu korporaciju, odlazak u inozemstvo ili stvaranje nečeg svojeg. Tako smo mi odlučili da pokušamo u Estoniji osnovati globalnu financijsko-tehnološku platformu.

Funderbeam koristi blockchain tehnologiju na kojoj se temelji i bitcoin. Zašto i kako to funkcionira u Funderbeamu?

Blockchain kao tehnologija znači povjerenje između globalnih sudionika. Zato ga koristimo, da točno bilježimo globalne investicije i trgovanja. U tradicionalnoj financijskoj industriji povjerenje pružaju posrednici poput nadzornika, brokera, klirinških agenata... Tu leži promjena koju blockchain unosi u naše živote – povjerenje nosi tehnologija.

U čemu je tajna Funderbeamova uspjeha, kako je uspio dobiti toliko povjerenje u tako kratko vrijeme?

Sve je na ljudima koji rade u Funderbeamu i njihovu velikom trudu. Jednom kada uz sebe imate najpametnije osobe, tada njima možete povjeriti najveći dio razvoja i prodaje. Puno smo uložili u Funderbeam kao proizvod. U našem slučaju on je i naš blagajnik u banci. Službenik na šalteru objašnjava vam što banka sve može napraviti za vas i koje proizvode ima, a kod nas je taj šalter zapravo platforma. Kada netko dođe na www.funderbeam.com, platforma mora biti dovoljno jednostavna da razumije o čemu se tu radi i što treba napraviti da koristi pojedine usluge. I tu leži uspjeh Funderbeama, nešto što ima jako puno složenih sastojaka, Funderbeam klijentima nudi kao servis koji se jednostavno koristi. Npr. ulaganje u nekoliko klikova, trgovanje isto tako… Korisnici prije kretanja moraju dobro razumjeti što je Funderbeam i što moraju učiniti da s njim budu uspješni. Također imamo vrlo jake lokalne zajednice i partnere poput Zagreb Stock Exchangea. U ovom poslu ključ je jaka globalna zajednica. Drugi je ključ uspjeha vizija. Počeli smo gradeći platformu za trgovanje, ne za grupno financiranje. To je osnovna razlika, važno je koji to točno biznis želite izgraditi, koju uslugu želite pružati. A tu je i tržište, morate odabrati želite li djelovati lokalno ili globalno.

Što je glavna prednost equity crowdfundinga u usporedbi s drugim načinima financiranja, poput venture kapitala?

Možda je bolje upitati koja bi bila najbolja kombinacija financiranja za kakav startup. Skupno je financiranje, ili crowdfunding, način istodobnog uključivanja puno investitora. Možemo također reći kako je IPO oblik regulirane kampanje skupnog financiranja. Veliki broj investitora iz različitih područja na taj način stvaraju zajednicu te kompanije. U Funderbeamu sada imamo investitore iz 102 zemlje iz cijeloga svijeta. Ako se njih samo četvrtina uključi u kampanju, proizvod postaje vidljiv u velikom broju zemalja. Riječ je o uključivanju ulagača koji mogu podijeliti i proslaviti uspjeh kompanije. U tome leži ta snaga zajednice. Stavljanje zajednice u isti rang sa sofisticiranim ulagačima poput iskusnih poslovnih anđela ili venture kapitalista ono je što mi vidimo kao budućnost. Demokratiziramo investiranje u startupe, tako to volimo opisati.

Na koji način Funderbeam procjenjuje kvalitetu investiranja, kako izbjegavate situaciju u kojoj se financiraju startupovi koji poslije ne mogu opravdati investiciju?

To je jedan od najtežih zadataka. Prije svega ulaganje u startupove jedno je od najrizičnijih. Statistike govore kako devet od deset startupa ne uspije. Kako je onda moguće procijeniti uspjeh kompanije na temelju prethodnih postignuća? Imamo oko 60 prijava za financiranje startupa mjesečno, a na kraju radimo samo dva ili tri.

Tražimo jaku momčad s jasnom vizijom i moći provedbe, dobro procijenjenim proizvodima i uslugama, iskusnim glavnim ulagačem. Uključujemo i profesionalne ulagače u našu zajednicu da bi nam pomogli točnije procijeniti. S druge strane, Funderbeam je u cijelosti transparentan, u kampanji, ali i naknadnom praćenju.

Ulagači bi na taj način morali biti osposobljeni da odluče temeljem objavljenih informacija žele li se uključiti.

Zbog čega mislite da je hrvatsko tržište prihvatilo Funderbeam s toliko povjerenja? Kako ste se uopće našli kod nas?

U Hrvatskoj imamo iznimno jakog partnera motiviranog inovacijom, Zagreb Stock Exchange koju vodi Ivana Gažić. Izgradili smo povjerenje, a sada Funderbeam SEE s Damirom Bićanićem osnažuje našu poziciju. Ali ne možete izgrađivati proizvod u tržištu koje ga ne treba. Mislim da smo ovdje uspjeli jer smo pružili mogućnost financiranja kompanijama s rastom, način ulaganja koji nudi mogućnost trgovanja za ulagače, a sve poduprto s jakom momčadi.

Bili ste i prvi IT odvjetnik u Estoniji, stvorili ste i prvi zakon o digitalnom potpisu u Europi, bili ste i načelu burze u Talinnu, no opet ste otišli u poduzetnike. Zašto?

Radilo se o profesionalnom izazovu! Uočila sam priliku da sav prikupljeni know-how pretočim u nešto smisleno na globalnom nivou.

Kako to da je Estonija tako prihvatila digitalno društvo i gospodarstvo u usporedbi s drugim europskim zemljama?

Estonija je u tome vodeća. Taj napredak jako je povezan s vodstvom zemlje, ali i načinom na koji se gleda na tehnologiju, kao na priliku ili kao na prijetnju. Imali smo sreće da su nas vodili lideri koji su na tehnologiju gledali kao na alat kojim se može biti još uspješniji. S druge strane, ovdje se šalimo da su Estonci toliko introvertirani da niti ne žele razgovarati s drugim ljudima, pa su bili jako zainteresirani da se zemlju stavi online!

Članica ste i europskog odbora za startupe. Postoji neki osjećaj da Europa ne ide u korak sa svijetom kada je riječ o startupima.

Startup industrija po prirodi je brza i efikasna. Njezin je cilj izgradnja globalnih kompanija i skaliranje proizvoda i poslovanja što je brže moguće. Za tako nešto potreban je pristup kapitalu, ljudskom potencijalu i regulativi koja osigurava rast globalnih kompanija iz Europe. Nažalost, nisu uvijek svi elementi raspoloživi, a startupi se razvijaju brže od središnje europske uprave.

U nas je najpoznatija kampanja za Include, sada je riječ o obiteljskoj tvrtki Pivovari Medvedgrad. Obje su uspješno prikupile kapital u rekordnom vremenu. Zašto?

Ovo je četvrta uspješna kampanja u Hrvatskoj, uz ove koje ste naveli, tu su bile još i Sense Consulting te Aspida. Jasno se pokazalo da mlade i uspješne kompanije, bilo da su startupi ili odrasle obiteljske kompanije, mogu imati velike koristi kroz alternativno financiranje platformi za Funderbeam. Ulagači, s druge strane, žele poduprijeti rast takvih kompanija pri čemu razumiju proizvod koji im se i sviđa, gdje vjeruju u viziju osnivača. 

Pogledajte i video Najbolji mobiteli u 2017.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

KO
kojikura
23:55 19.12.2017.

ostani Mali proday schkupo i schuti