Vozite sigurno

Veliki vodič za putovanje na godišnjem: kojim je danima najbolje putovati, što izbjegavati...

Foto: Dino Stanin/PIXSELL
Veliki vodič za putovanje na godišnjem: kojim je danima najbolje putovati, što izbjegavati...
18.07.2018.
u 10:08
Najdulje putovanje u godini za većinu je vozača upravo odlazak na godišnji odmor
Pogledaj originalni članak

Odlazak na godišnji odmor velikoj je većini vozača najdulje putovanje automobilom te godine. Kad tome pribrojimo činjenicu da brojni vozači nemaju običaj redovito kontrolirati stanje svog automobila, prva i osnovna stvar na koju valja ukazati prije polaska na put svakako je - kontrola stanja automobila. Ako to ne želite ili ne možete obaviti sami, uputite se u servis.

No, mnogo toga na vozilu svaki bi vozač morao znati prekontrolirati sam. Tu prvenstveno mislimo na kontrolu razine ulja u motoru, na dopunu razine tekućine za pranje vjetrobranskog stakla, na kontrolu stanja guma i pritiska u njima. Zbog prtljage i povećanja tereta u vozilu potrebno je postaviti tlak u gumama prema tablici koja određuje nivo tlaka u gumama prema osovinskom opterećenju za određenu dimenziju kotača. Ta je tablica obično nalijepljena na poklopac spremnika goriva ili na okvir vrata, a nalazi se i u korisničkom priručniku za vozilo. Važno je da nivo tlaka u gumama bude odgovarajući jer previsok ili prenizak nivo mogu oštetiti gumu.

Putovanje

Sami morate biti u stanju provjeriti imate li u automobilu potrebnu sigurnosnu opremu. Reflektirajućih prsluka mora biti dovoljno za sve putnike u vozilu, a trokut i prva pomoć moraju biti pri ruci - prilikom slaganja stvari u automobil pazite da prtljagom ne zatrpate trokut i kutiju za prvu pomoć. Dobro je imati i vatrogasni aparat.

Prekontrolirati treba i rashladnu tekućinu. Pri tome vodite računa da se ne smije otpuštati poklopac ako se motor nije dovoljno ohladio jer se možete opeći. Rashladna tekućina motora može se nadopuniti destiliranom vodom ili vodom iz slavine, ali se ne smije dodati više od 3 dl. Ako je riječ o više tekućine, možda je došlo do propuštanja rashladnog sustava.

Kad ste obavili te predradnje, odredite kojim ćete putem najučinkovitije stići do odredišta. Iako je cestarina znatna stavka u planiranju troškova putovanja, autocesta je u načelu sigurniji i svakako brži izbor za obiteljsko putovanje. Stoga će se tim putem i ovoga ljeta mnogi vozači uputiti prema obali. Od velike će im koristi pri tome biti planer putovanja, koji ovom prilikom donosimo, a pripremili su ga u Hrvatskim autocestama. Analizom podataka iz lanjskog prometa, iz HAC-a kao najpovoljnije dane za putovanje izdvajaju utorak, srijedu i četvrtak, i to u oba smjera. Pritom bi poželjno bilo izbjegavati vrijeme putovanja u periodu između 5 i 18 sati u smjeru mora, odnosno 10 i 21 sat u smjeru kopna. U navedenim su periodima tijekom turističke sezone (naročito u dane vikenda) ceste prometno najopterećenije.

Putujete li baš u špicama sezone - pogotovo vikendom, a ponajviše subotom kada je uobičajena tjedna smjena turista - vožnja autocestama također zna biti zamorna, dugotrajna i opasna. Tada možete upasti u gužvu i još kasnije od planiranog stići na odredište. Što je promet na autocesti gušći, veća je i vjerojatnost prometnih nesreća, a veliku ulogu u tome imaju umor vozača i nervoza. Stoga, i ako se nađete u koloni, ne gubite živce, a kod prvih znakova umora skrenite na odmorište uz autocestu i odmorite se. Visoke ljetne temperature na duljim putovanjima bitno utječu na umor vozača, pa je važno da na put ne krećete umorni.

Općenito, prometne nesreće na autocestama mnogo su rjeđe nego na ostalim cestama, ali kad se dogode, u većini su slučajeva fatalne, stoga ni na autocesti nemojte juriti i držite propisani razmak od vozila ispred vas. Kad je promet pojačan, treba voziti vrlo koncentrirano. Vozači često nisu ni svjesni koliko brzo voze, pa je preporuka češće pogledati na brzinomjer.

Na put s punim spremnikom goriva i odmorni

Na put nikad ne krećite s polupraznim spremnikom goriva jer ne možete znati što vas čeka - u slučaju stajanja u koloni ili zatvorene benzinske postaje na koju ste računali mogli biste ostati bez goriva. Prije putovanja spremnik goriva napunite do vrha.

Što je temperatura zraka viša, skloniji smo namještati klimatizacijski sustav na niže vrijednosti. Ne radite to. Temperaturu u automobilu namjestite na najviše pet stupnjeva razlike u odnosu na vanjsku. Dakle, ako je temperatura zraka 33 Celzijeva stupnja, u vozilu neka bude 28.

Tijekom putovanja ne treba pretjerivati sa sendvičima i grickalicama. Pretrpan želudac uspavat će vas, usporit će vam reakcije. 

Također, ne morate jesti tijekom vožnje. Stanite, odmorite se i objedujte na miru. Bit će to i ugodnije i puno sigurnije.

Problem nedostatka prostora u vozilu riješite reduciranjem prtljage, a ne zatrpavanjem putničke kabine. U kabini neka, uz putnike, budu samo nužne stvari. Torbama je mjesto u prtljažniku. Ne odlažite stvari na policu prtljažnika, u podnožje stražnjeg stakla jer tako blokirate pogled vozaču.

S ljetnim računanjem vremena prestala je obveza uključivanja kratkih ili dnevnih svjetala tijekom dana za vozače automobila. Bez obzira na to, savjetujemo da ipak upalite svjetla. Ostalim sudionicima u prometu mnogo ste uočljiviji s upaljenim svjetlima nego bez njih.

Korisno napraviti prije i tijekom putovanja:

- pregledajte tekućine i vitalne dijelove automobila

- spakirajte se pametno, da vam prtljaga ne blokira pogled i ne leti po vozilu

- spremnik goriva napunite do vrha

- ponesite dovoljno osvježavajućih napitaka

- putovanje prekidajte pauzama

Nikada ne raditi tijekom vožnje:

- nemojte voziti ako ste prethodno pili alkoholna pića

- ne koristite mobilni telefon, ne tipkajte po navigaciji

- ne zaustavljajte se u tunelu, na nadvožnjacima

- ne svađajte se i ne raspravljajte s vozačem/putnicima

- ne ubrzavajte naglo i ne kočite iznenada, osim ako je nužno

ENC uređaj štedi vrijeme i novac

Cestarinu je najbolje platiti ENC-om (elektronička naplata cestarine), jer to podrazumijeva najkraće vrijeme čekanja pred rampom. Također, korisnici ENC-a mogu računati i na popust, pa će za njih cestarina biti niža. No, valja unaprijed voditi računa o troškovima te prije putovanja uplatiti potreban iznos na svoj ENC račun. To možete napraviti i putem interneta, aktiviranjem bona, preko mobilne aplikacije ili osobno u uredu tvrtke koja na konkretnoj dionici naplaćuje cestarinu.

Ako ne posjedujete ENC uređaj, dugotrajnog čekanja pred naplatnim kućicama možete se poštedjeti "bijegom" u trak koji osim ENC-a podržava i naplatu bankovnim karticama. Stranci cestarinu u Hrvatskoj mogu platiti i u eurima, prema važećoj tečajnoj listi poslovne banke HAC-a na dan plaćanja cestarine. No, to svakako nije povoljna opcija.

Koliko vam treba da stanete

Zaustavni put vozila, odnosno vrijeme reakcije vozača i kočenja vozila ovisi o stanju vozača, automobila i ceste, ali i o brzini kretanja. Krećete li se autocestom brzinom od 130 km/h, na suhoj će se cesti vaš auto zaustaviti nakon 118 metara. Na mokrom će mu kolniku trebati gotovo 200 m.

Zaustavni put u metrima:

km/h - suha cesta - mokra cesta

30  -  13  -  17
50  -  26  -  38
60   - 34  -  51
90  -  64 -  103
110  -  89  -  147
130   - 118  -  199

Postavite trokut iza auta i pozovite pomoć

Vozač treba biti spreman na mogući kvar ili prometnu nezgodu. Iz automobila ne izlazite bez reflektirajućeg prsluka na sebi. Ako možete, vozilo pomaknite uz desni rub kolnika. Iza njega postavite trokut i pozovite pomoć. HAK, odnosno Hrvatski autoklub, stiže nakon poziva na broj 1987. Glavna konkurencija HAK-u jest Oryx Asistencija (0800 1818, 0-24). Velika je prednost Oryxa i Putni Anđeo mobilna aplikacija za iOS i Android pametne telefone koja, među ostalim, u slučaju prometne nezgode obavlja komunikaciju s pozivnim centrom Oryxa ili privatnim osobama pružajući informacije o okolnostima i lokaciji prometne nezgode.

Pas ne bi smio putovati bez pojasa ili kaveza

Od svih kućnih ljubimaca psi najčešće putuju s vlasnicima. Oni, generalno gledajući, najviše i vole putovati. No psu nije mjesto u vozačevu krilu, a ne bi ga trebalo prevoziti ni slobodnog u putničkoj kabini, kao ni s glavom gurnutom kroz prozor automobila. 

U slučaju prometne nezgode, pas koji nije osiguran pojasom ili kavezom nekontrolirano će letjeti po kabini automobila. I pas i ostali putnici najsigurniji su kad se pas prevozi u transportnom kavezu ili je osiguran posebnim sigurnosnim pojasom. 

Tijekom duljeg putovanja napravite više pauza kako bi se pas mogao prošetati. Osigurajte mu dovoljno tekućine. Ne ostavljajte psa u zagrijanom autu, čak ni uz malo otvoren prozor.

Osjetljivi putnici cijenit će mirnog vozača

Bolest kretanja mnogim putnicima svake godine pokvari veselje zbog odlaska na godišnji odmor. Problem je to veći ako mučnine tijekom vožnje automobilom osjećaju djeca jer ona moraju sjediti na stražnjem sjedalu, a upravo se ondje najviše osjećaju posljedice stani-kreni ritma vožnje i zavojitih prometnica. Također, mučninu u vožnji potiče i pogoršava kad je glava spuštena jer putnik igra videoigrice ili gleda film, a upravo to djeca i mladi često rade kako bi im vrijeme tijekom putovanja brže prošlo. Na konfiguraciju ceste i količinu prometa ne možemo utjecati. No, usvoje li vozači uglađeniji stil vožnje, bez naglih kočenja i kretanja, bez grubih pokreta upravljačem, reducirat će se osjećaj mučnine kod osjetljivijih putnika.

Protiv mučnine u vožnji:

1. Sjedite na prednjim sjedalima ili na sredini stražnje klupe

2. Gledajte u udaljenu točku na horizontu

3. Nemojte se voziti unatrag gledajući suprotno od smjera vožnje

4. Izbjegavajte čitanje knjiga i igranje videoigrica tijekom vožnje

5. Osjećaj mučnine ublažit će voda; treba izbjegavati kavu

Foto: Davor Puklavec/pixsell
Gužva na lučkom
Foto: Duško Marušić/Pixsell
Gužve na cestama 2018
Foto: Duško Marušić/Pixsell
Gužve na cestama 2018
Foto: HAK
Gužve na cestama 2018
Foto: HAK
Gužve na cestama 2018
Foto: Duško Marušić/Pixsell
Gužve na cestama 2018
Foto: Duško Marušić/Pixsell
Gužve na cestama 2018

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Prodanović
Prodanović
19:09 18.07.2018.

Htio sam kupiti ENC, ali na niti jednoj kućici od Đakova do Dugopolja ga nema, kažu mi radnici da je tako već mjesec dana, a kao razlog spominju Huzjana, predsjednika uprave jedinog krivca, ne samo za to!