Zoran Vujasinović

Autotržište je ispod potencijala i neminovno je da mora rasti

Foto: Arhiv VL
Autotržište je ispod potencijala i neminovno je da mora rasti
21.10.2010.
u 14:03
Glavni direktor Renault-Nissana Hrvatska kaže da je tržište u Hrvatskoj lani palo 20 posto, ali da je u posljednja dva mjeseca napokon zaustavljen strmoglavi pad pa najavljuje blag oporavak u idućoj godini.
Pogledaj originalni članak

Automobilska industrija je, uz građevinsku i posao s nekretninama, zasigurno najviše pogođena recesijom iz koje Hrvatska izlazi puževim korakom. Prodaja automobila lani je smanjena 20 posto u odnosu na 2008., a nakon 20-ak mjeseci uzastopnog pada tržišta prije desetak tjedana nastupilo je razdoblje stagnacije, što znači da tržište zadržava prošlogodišnju razinu. O aktualnoj situaciji na tržištu i perspektivama razgovarali smo s glavnim direktorom Renault-Nissana Hrvatska Zoranom Vujasinovićem.

 Kako je kriza utjecala na prodaju Renault-Nissanovih vozila u Hrvatskoj?

 Tržišne su pozicije naših triju maraka postojane pa bilježimo nešto manji pad od pada ukupnog tržišta koji iznosi 20%. Gotovo svaki šesti automobil koji se danas proda na hrvatskom tržištu proizvod je alijanse Renault-Nissan.

 Kakve je poslovne rezultate ostvario Renault-Nissan Hrvatska u prvoj polovici ove godine?

 Ukupno Renault i Dacia osvajaju 11,5% tržišnog udjela novih osobnih i lakih gospodarskih vozila, jednako kao i prošle godine. Nissan pak, zbog nedovoljnih količina traženog Qashqaija, bilježi manji pad s udjelom od 2%.

 Kako se nosite s recesijom i posljedicama koje su nastale zato što banke teže financiraju kupce automobila?

 Jasno je da je teža dostupnost financiranja odigrala veliku ulogu u sveukupnom padu prodaje automobila. Mi smo se tome pokušali oduprijeti ponudom inovativnih financijskih proizvoda tj. "Renault-Nissan financiranje" te prilagođavanjem svoje  ponude proizvoda i komercijalnih akcija potrebama i mogućnostima hrvatskih kupaca.

 Kako vam ide prodaja u EU i na drugim tržištima, je li oporavak vidljiv?

 Prodaja grupe Renault na svjetskom tržištu u prvoj je polovici godine porasla 21,6% (samo tržište u porastu je 16%) i sve marke sudjeluju u rezultatu grupe: marka Renault raste gotovo 20%, Dacia više od 18%, a Renault Samsung Motors 61%. Nissan također bilježi rast s povećanjem prodaje u prvom kvartalu poslovne godine od 32%.

Kada očekujete oporavak prodaje na hrvatskom tržištu?

 Nakon dvadesetak mjeseci uzastopnog pada tržišta prije desetak tjedana nastupilo je razdoblje stagnacije, što znači da već dva mjeseca tržište zadržava prošlogodišnju razinu. Unatoč svemu, u ovoj godini ipak bilježimo pad od dodatnih dvadesetak posto u odnosu na prošlu u kojoj je prepolovljeno tržište iz 2008. Mislim da bi sljedeća godina mogla biti godina postupnog oporavka, međutim brojke u kojima će se mjeriti rast bit će skromne.

 Planirate li neke novosti na globalnom tržištu?

 Kada govorimo o globalnim planovima, spomenuo bih trend električnih vozila i tzv. low-cost automobila. Globalni rast broja stanovnika i snažan rast tržišta u zemljama u razvoju pokazuju da će svjetski vozni park do 2050. narasti sa 600 milijuna, koliko ih je sada, na 2,5 milijardi automobila. Kako bi takav rast učinila ekološki održivim, alijansa Renault-Nissan razvila je “automobile s nultom emisijom”, vozila koja ne zagađuju okoliš. Uloženo je više od četiri milijarde eura kako bismo s osam proizvoda u sklopu triju robnih marki, s pet tvornica baterija i sa sedam potvrđenih pogona za sklapanje predvodili automobilsku industriju na području električnih vozila. Osim trenda električnih vozila, svi veliki igrači u autoindustriji već su najavili svoj "low-cost" projekt za 21. stoljeće. Alijansa Renault-Nissan cilja na auto s cijenom od 3000 američkih dolara.

 O kakvom se automobilu radi?

 Ponajprije ciljajući na brzorastuće tržište novih vozila u Indiji, alijansa Renault-Nissan radi na projektu razvoja jeftinog auta, kodnog naziva ULC (Ultra Low Cost), zajedno s tvrtkom Bajaj Auto, indijskim proizvođačem motocikala i lakih dostavnih vozila. Auto bi se trebao pojaviti na indijskom tržištu 2011. s cijenom nižom od 3000 američkih dolara. ULC će imati baš osnovno, sve što vozaču treba.

 Koji udio zauzimate na hrvatskom tržištu, planirate li rast i na koji način?

 Trenutačno zauzimamo treće mjesto na tržištu s nešto manje od 9%, iza Opela i VW-a. Dacia ima gotovo 3% tržišta, a Nissan nešto više od 2%. Glavna nam je uzdanica za rast Gama Generation s kojom se nadamo postići još bolje rezultate.

 Ovogodišnje tržište u Hrvatskoj bit će na razini od nešto više od 40.000 novih vozila, što nas vraća na razinu od prije petnaestak godina. Tako nisko tržište je ispod hrvatskog potencijala i neminovno je da ono mora rasti. Mi svoj potencijal rasta na oporavljenom tržištu mjerimo u svoje tri kompetitivne prednosti. Kao prvo, to je komplementarnost proizvodne ponude triju brendova Renault, Nissan i Dacia, kojom je de facto pokriveno cjelokupno tržište. Kao drugo, velika većina modela svih triju marki nedavno je lansirana, što nam jamči tržišnu atraktivnost. I treće je naša duga prisutnost i dobra pozicija na tržištu. Pod tim mislim na više faktora ključnih za uspjeh, od raširenosti ovlaštene prodajno-servisne mreže do inovativnih oblika financiranja koji su dostupni našim strankama kroz "Renault-Nissan financiranje".

 Kakve pouke iz ove krize treba izvući cijela automobilska industrija ?

 Kriza još uvijek traje i zato prvo valja prebroditi sve nevolje koje ona sa sobom donosi. U grani industrije koja je ovako pogođena smanjenjem prometa kao što je to autoindustrija, tvrtke koje promptno reagiraju smanjenjem investicija i troškova te priorizacijom slobodnog novčanog tijeka optimiziranjem zaliha i ubrzanjem naplate potraživanja bit će u povoljnijoj poziciji kad kriza završi. Naravno, sve to pod uvjetom da im je rizik poslovanja stavljen pod kontrolu te da im je i financijska zaduženost svedena na razinu kojom se u kriznom razdoblju može servisirati smanjenim prihodima. Tvrtke koje u tome uspiju pisat će pouke nakon krize.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 11

UN
unknown99
17:32 21.10.2010.

Da se krediti nisu djelili kao do prije godinu-dvije sakom i kapom svakom punoljetnom tko je uletio u banku, nebi ni toliko auta bilo prodano. 90% + auta je kod nas kupljeno na razne kredite, leasinge i koje vec dugoratne obroke... No kod nas je uvijek bilo novaca za aute, a osnovne potrepstine ne.. Neka vidi cijelo selo kakav auto baja ima...

PO
podravacc
18:37 21.10.2010.

ja prošli mjesec kupio kišobran kolica(opel corsa 89.) za 250 eura,porez državi 177 kn,registracija+osiguranje 2500 kn,sredio kočnice,ulje i filteri+majstor 1250 kn i polako se vozam od semafora do semafora ko i onaj u autu od 20 000 eura,dijelova na svakom autootpadu,za siću,ako mi ga i ukradu nije mi žao

OV
over
15:30 21.10.2010.

nista ja tu ne vidim ispod potencijala sa ovakvim placama i hrpetinom nezaposlenih