Davne 1946. godine dvanaest ivanečkih postolara udružilo je pamet i alate te osnovalo zadrugu – Ivančicu. Proizvodili su cipele za rudare plitkih ugljenokopa ivanečkog područja, a po potrebi i cipele za Ivančanke i Ivančane. No nisu ni sanjali da će više od pola stoljeća kasnije cipelice koje proizvedu njihovi potomci nositi djevojčice i dječaci u Njemačkoj, Engleskoj, Francuskoj, Ukrajini i još dvadesetak država svijeta.
Veliki zaokret
No upravo se to događa. Dječje marke Froddo i Bambi (koji je došao lanjskom akvizicijom varaždinske tvrtke) tražena su roba u Kölnu, Münchenu, Nürnbergu i drugim njemačkim gradovima u kojima Ivančica godišnje, od ulaska u EU, udvostručuje izvoz.
– Napravili smo veliki zaokret 2000. godine, zaokret prema tržištu i promociji. Krenuli smo na međunarodne sajmove, gdje smo se mogli uspoređivati s drugima i vidjeti u čemu smo konkurentni, a što nam još nedostaje. U posljednjih pet-šest godina trud je urodio plodom – objašnjava direktor prodaje Siniša Zver te dodaje da im je, primjerice za Njemačku, ulazak u EU potpuno otvorio vrata.
Izravno pristupaju običnim, malim kupcima, koje obilazi agent. Predstave im iduću kolekciju (svake godine imaju dvije kolekcije s do 350 artikala), prime narudžbu i ekspresno isporuče tražene količine. Carine više nema, Njemačka im je blizu, a europski proizvođači dječje obuće rijetki. U Njemačkoj trenutačno imaju 73 kupca, no nema svaki samo po jedno prodajno mjesto, a njihov broj raste. Lani su u Njemačku izvezli oko 5000 pari cipelica, ove će godine doseći 14.000, a nagodinu i 25.000!
– I mi postižemo višu cijenu, a i njihovi trgovci imaju više marže pa tako krajnji proizvod u Njemačkoj bude do 20 posto skuplji nego u Hrvatskoj – kaže Zver i objašnjava da Nijemci, kao i Englezi, imaju potpuno drugačiji ukus od roditelja hrvatske djece. Vole veliki izbor boja, ali cipelica koju odaberu mora biti jednostavna, gotovo pa jednobojna, bez ukrasa, mašnica, leptirića, šljokica, natpisa i bilo čega drugog.
Posao s Austrijancima
Ono do čega najviše drže u Ivančici jest činjenica da njihove cipelice ne rade automati nego oko 700 vrijednih radnica. Proizvod je hrvatski iako Froddo i Bambi mnogi percipiraju kao stranu marku. Za svoje cipelice jamče da su od prirodnih materijala, tj. kože, bez kroma 6 i azzo boja, s ljepilima na bazi vode, anatomskim ulošcima...
Godišnje Ivančica proizvede oko 1,2 milijuna pari obuće. Njihov je vlastiti program oko 250 tisuća pari (pola ide u izvoz), a ostalo je lohn posao za austrijski Paul Green. Dodajmo da je Ivančica u vlasništvu malih dioničara. Ukupni prihodi lani su iznosili 83,9 milijuna kuna, dok je dobit nakon oporezivanja bila 3,2 milijuna kuna.
>> 'Zlatne kune' poduzetnicima koji su zapošljavali i izvozili