S proizvodima veće dodane vrijednosti, tradicijom u proizvodnji, educiranom i iskusnom radnom snagom te kontinuiranim ulaganjima u tehnologiju i praćenje svjetskih trendova u dizajnu i inovacijama, neke tvrtke iz kožarsko-prerađivačke industrije sve su konkurentnije i na zahtjevnom europskom tržištu. Najbolji je primjer za to industrija obuće Ivančica iz Ivanca, koja status jedne od najizvrsnijih izvoznica (već šest godina u kontinuitetu!), ovih dana potvrđuje i na britanskom tržištu gdje potražnja za njezinim brendovima Froddo i Bambi u odnosu na prethodnu godinu raste čak 32 posto.
Čak 73% prihoda iz izvoza
Školske uniforme obvezne su za sve školarce u Velikoj Britaniji. Englesko tržište traži umjereniji dizajn, obuću u jednoj boji, bez puno detalja pa Ivančica sa svojim programom “back to school” tamo bilježi odlične rezultate.
Prema riječima direktorice Nade Zver, Ivančica je na izvoznim tržištima prisutna već više od 40 godina, od kojih je gotovo 30 povezana s inozemnim partnerom, a ta ju je suradnja dovela među najizvrsnije izvoznike. Strategija razvoja fokusirana je na razvoj vlastitih brendova i povećanje udjela vlastitih proizvoda u ukupnoj prodaji i izvozu pa u ukupnom poslovnom prihodu Ivančice, koji je lani iznosio 83,9 milijuna kuna, izvoz čini čak 73% udjela.
– Lani smo proizveli 1,2 milijuna pari obuće od čega smo izvezli 1,1 milijun pari. Izvozimo u više od 20 zemalja diljem svijeta, u SAD, Irsku, Ukrajinu, Grčku, Švedsku, Italiju, Australiju... No, Njemačka, Velika Britanija, Rusija i SAD prioritetna su nam tržišta – objašnjava direktorica ističući da je za rast izvoza zaslužna i njihova kontinuirana prisutnost na najpoznatijim svjetskim sajmovima.
Uspješni, a zapostavljeni
Početkom lanjske godine Ivančica je dokapitalizirala Bambi, postavši njezinim većinskim vlasnikom radi ostvarenja određenih strateških ciljeva, prije svega jačanja pozicije na hrvatskom tržištu. A to, pokazalo se, nije nemoguća misija. Kupci su zadovoljni njihovim dizajnom i kvalitetom koja podrazumijeva obuću isključivo od prirodne kože i certificiranih materijala, bez štetnih supstancija, toksina, teških metala i chrom VI spojeva zbog čega je brend Bambi nagrađen i Best Buy Awardom. No, kako kvaliteta proizvoda diktira i cijenu, u teškoj gospodarskoj situaciji i padu kupovne moći, roditelji, na žalost, djeci sve češće kupuju jeftiniju obuću upitne kvalitete pa raste uvoz obuće u Hrvatsku, dok proizvodnja koja je domaćim tvrtkama u obućarskoj industriji (šest srednje velikih i 76 malih) u 2012. donijela 731,1 milijun kuna ukupnih prihoda, pada.
Prema podacima HGK, prije deset godina ta je industrija izvozila više od 17 milijuna pari cipela godišnje, a lani svega šest milijuna.
Tomu je, smatra Zver, kumovalo i neprovođenje Strategije obućarske industrije 2008. – 2012. te su prije dva mjeseca Ministarstvu gospodarstva upućeni ocjena stanja i prijedlozi mjera za zadržavanje zaposlenosti te održiv razvoj u tekstilnoj, odjevnoj i industriji kože.
No, i u sadašnjim složenim prilikama u Ivančici u 2014. planiraju rast poslovnih prihoda, proizvodnje i izvoza jer su, kako tvrde, u odnosu na tvrtke koje su poslovanje gradile na zaduživanju, oni financijski stabilni i oslonjeni na samofinanciranje.
– Maksimalno smo prilagođeni potrebama kupaca, kojima nudimo zdravstveno ispravne proizvode i poštujemo rokove isporuke, dok se s ulaskom u Europsku uniju naša fleksibilnost dodatno povećala. Stalno ulažemo u nove tehnologije, poboljšavamo radne procese i energetsku učinkovitost, radimo na sniženju troškova te podižemo efikasnost rada – tvrdi N. Zver.
Unatoč teškoćama i poremećajima u sektoru, ohrabruju i pozitivna kretanja u smislu seljenja, odnosno vraćanja proizvodnje obuće s istoka u Europu.
Stoga se u Ivančici ne slažu sa zapostavljanjem obućarske industrije u novoj industrijskoj strategiji Republike Hrvatske, koja bi, tvrdi Zver, trebala vrednovati uspješnost i perspektivu svakog gospodarskog subjekta posebno, bez obzira na granu kojoj pripada.
>> Nagrada Ivančici, iako su im plaće na razini minimalca