Iako zvuči poput petka 13., tradicionalni šopingholičarski fenomen Black Friday Amerikancima je već oteo i “puricu” koju su blagovali dan prije. Trend ludila ‘crnog petka’ u mnogim trgovinama u SAD-u počinje, naime, već i dan prije, na njihov nacionalni Thanksgiving Day (Dan zahvalnosti), a iako se i u Hrvatskoj trgovci trude da se riješe nagomilanih zaliha i od Black Fridaya naprave dobar biznis, popusti za koje vrijedi satima stajati u redu, skinuti se do gola, laktariti, svađati, pa možda i potući, u nas su još daleko od slike tisuća koje izbezumljeno trče lijevo-desno po dućanima kao da je kraj svijeta.
U nekoliko dana rasprodaje, koja završava još jednim trgovačkim štosom – Cyber Mondayem – očekuje se da će se u SAD-u spiskati više od 50 milijardi dolara, a u Velikoj Britaniji, primjerice, 10,1 milijardu funti, dovoljnih za kupnju novog PlayStationa 4 svakom muškarcu, ženi i djetetu u Velikoj Britaniji i Sjevernoj Irskoj.
Ništa bez planiranja
Potrošači koji u nas paze na svaku kunu primijetit će kako niz trgovaca artikle koje su i nedavno imali na akciji, vikend i sličnim rasprodajama, sada prodaju pod izlikom Black Fridaya – i ni kunu jeftinije. No bilo da ih privuče rasprodaja određenih komada namještaja u Harvey Normanu, Jysku, Lesnini, Primi... i do 70%, dekorativnih predmeta do 90, Nike asortimana za 40, ili high street brendova Bershke, Pull&Beara, H&M-a, Stradivariusa, Zare, Manga, Pepe Jeansa... od 20, 50 ili još uvijek tajnih XX posto, iz potrošačkih udruga savjetuju građanima da “stanu na loptu”, dobro isplaniraju, naprave listu i promisle što im uopće treba, provjere cijene i u sličnim trgovinama i obuzdaju se od impulzivnog peglanja kartica.
Čišćenje zaliha
– Najzaštićeniji je potrošač koji je vodio evidenciju o cijenama i sad zna je li ono što želi kupiti doista jeftinije. Prije svakog šopinga dobro je prije informirati se o cijenama i imati plan, a ne otići u dućan po gaće, a izaći sa šest pari cipela i osam odijela – slikovit je Igor Vujović, predsjednik društva Potrošač.
Nezavisni konzultant Drago Munjiza kaže kako se, što je tržište veće, “čišćenje” zaliha tijekom Black Fridaya više isplati, s time da veliki broj Hrvata i ne izlazi iz kuće tih dana nego sve rješava online. U Hrvatskoj će se ovih dana, prema njegovim procjenama, potrošiti oko 500 mil. kuna. No odluče li se na trošenje, od Black Fridaya do Cyber Mondaya, koji su ionako uvertira u još veće, božićno ludilo, može biti i dobra prilika da se već sada kupi i dio darova za pod bor.
Pa Ameri ionak zive vecinom od kredita....a mi ''gostujuci'' sto smo dosli amo radimo drukcije puno drukcije....I najmanje je ''nasih'' da imaju dug na kreditnim karticama u poredjenju sa Amerima po prosjeku....oni to vec rade...puno...puno god. a kad su nasli dosli amo vecinom oko '90-tih....vidjeli su da je to ludost, kupovati toliko a ne imati ni $1,.000.00 na bankovnom racunu kao sto su banke ovdje vec izjavile da 50% Amera nima ni toliko na svom racunu....a to ti je nesto oko 160-165 miliona Amera....a trenutno SAMO OSOBNI DUG na kreditnim karticama je $1,016,812,905,372....I svake SEKUNDE ta brojka se uvecava za jedno par stotina $$$...I evo dok ja zavrsi ovo dug je narastao na $1,016,815,759,778....pola Amera sto su u dugu ima da zavrsi na cesti il pod mostom....bez igdje icega....jer nemoguce je inters od 20% I vise MJESECNO vratiti ikada...Josp Broz dobar skroz barem nije bilo ovakvog osobnog duga I mirno se spavalo....