Hrvatske banke nisu uvjerene da se mogu oduprijeti konkurenciji u vidu tehnoloških giganata i drugih tvrtki u području mobilnih plaćanja, zaključak je na koji ukazuje istraživanje koje je britanska analitička kuća LM Research provela za norvešku financijsko tehnološku tvrtku Auka.
Samo 18 posto hrvatskih bankara ispitanih u istraživanju vjeruje da su njihovi postojeći digitalni kanali dovoljno dobri da se mogu oduprijeti konkurenciji u vidu trećih strana – uključujući fintech tvrtke, tehnološke gigante i druge banke. Kada se taj podatak usporedi sa svim ispitanim regijama, radi se o ispodprosječnom rezultatu jer inače 23 posto bankara vjeruje kako će su postojeći digitalni kanali dovoljno dobri da izdrže napad konkurencije.
Istovremeno, četvrtina hrvatskih bankara (25%) vjeruje kako su vanjske prijetnje – poput Googlea, Amazona, Facebooka i Applea – značajne, te kako bi ove tvrtke mogle uistinu i preuzeti ulogu banaka u sljedećih pet godina. Ova općenito niska razina uvjerenosti u to da banke mogu ostati kompetitivne u sukobu s velikim igračima koji će ući u sektor s pozicija izvan bankarske industrije, a koja prevladava u svim zemljama koje su bile uključene u istraživanje, pokazuje kako banke trenutačno nisu spremne suočiti se s konkurencijom na području mobilnih plaćanja – posebice u kontekstu europske direktive PSD2 koja će se u cijelosti primjenjivati od 2019. te koja će omogućiti potpuno otvaranje tržišta financijskih usluga širom Europske unije.
Već sada postoji visoka razina nesigurnosti u kvalitetu postojećih digitalnih kanala: 53 posto bankara u Hrvatskoj jednostavno ne zna – ili nije sigurno – hoće li se moći oduprijeti novim igračima. Tko će biti dominantan igrač na području mobilnih plaćanja u Hrvatskoj?
"Trenutačno ne postoji dominantan sustav mobilnog plaćanja na hrvatskom tržištu. Slično kao što se to dogodilo u Skandinaviji, veliki servisi poput Apple Paya i Google Paya nisu još dostupni u Hrvatskoj. Međutim, bankarski je sustav snažan, a pametni telefoni prevladavaju među korisnicima, što bankama stvara brojne prilike da same predstave svoje sustave mobilnog plaćanja. Kada PSD2 bude u potpunosti implementiran pred kraj sljedeće godine, banke će morati otvoriti svoje sustave trećim stranama. Hrvatskim bankama želimo pomoći da iskoriste ovo malo preostalog vremena kako bi brzo razvile i tržištu predstavile svoje vlastite sustave mobilnog plaćanja. Odgovor na pitanje tko će biti pobjednik na tržištu mobilnog plaćanja prilično je jednostavan – to može i treba biti neka banka, ali na tome moraju početi raditi odmah", rekao je Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor norveške tvrtke Auka.
Europske banke trenutačno su u velikoj mjeri zaštićene od konkurencije, ali takvo će stanje potrajati samo do rujna 2019. kada će morati otvoriti pristup svojim sustavima. To znači da banke trenutačno imaju priliku stvoriti i korisnicima predstaviti vlastite sustave mobilnog plaćanja te se na taj način oduprijeti ulasku konkurencije u bankarski sektor. Ovo je važno budući da su snažne veze koje se temelje na plaćanju zapravo ključne u odnosu banka/korisnik – 40 posto hrvatskih bankara u istraživanju je izjavilo kako im je izuzetno važno održati ovu interakciju u pogledu plaćanja s korisnicima te da baš zato žele predstaviti nove mobilne aplikacije za plaćanje, poput mobilnih novčanika.
Samo 30 posto ispitanih hrvatskih bankara vjeruje da će se njihova banka morati promijeniti želi li ostati relevantnom. Hrvatski bankari također su nešto konzervativniji kada se govori o fundamentalnim promjenama u bankarskom sektoru: manje od trećine (31%) vjeruje da će do temeljitih promjena doći u sljedećih pet godina, dok je prosjek u svim zemljama gdje je istraživanje provedeno 35 posto.
Istraživanje je također pokazalo da 34% bankara u Hrvatskoj očekuje kako će im prihod od kartičnih plaćanja pasti nakon primjene PSD2 direktive jer će korisnike pridobiti sustavi mobilnog plaćanja, a 90% banaka u Hrvatskoj izjavilo je kako već imaju plan za usklađivanje s PSD2 direktivom – to je, zapravo, najviši rezultat u svim ispitanim zemljama (prosjek iznosi 82 posto). Međutim, 34% ispitanih još uvijek istražuje opcije kako će se uopće uskladiti. Nešto više od trećine hrvatskih bankara (36%) osobno je zabrinuto zbog učinaka koje će PSD2 imati na njihovu banku – 64% bankara uopće se ne brine. Ovo je najviši rezultat u svim zemljama; u prosjeku je 58 posto bankara izjavljivalo da se uopće ne brine.
"Banke u ovom trenutku ne bi trebale biti opuštene jer će PSD2 stvoriti prilike trećim stranama da uđu u financijski sektor. Mobilna plaćanja termin su koji ne podrazumijeva samo korištenje mobilnog telefona umjesto kartice. Sustavi koje nude tehnološki giganti poput Applea i Googlea nisu posebice fleksibilni – vezani su uz jednu platformu. Ako se banke odluče za implementaciju ovih sustava, neće doći do novih korisnika, a korisnici kartica samo će nastaviti koristiti svoje postojeće kartice. Osim toga, prilikom implementacije ovih sustava potrebna su znatna ulaganja i u novu terminalnu opremu na prodajnim mjestima", objašnjava Döderlein.
Što će se promijeniti uvođenjem eura i hoće li sve poskupjeti: