Sukladno edukacijama koje provodi Ministarstvo gospodarstva vezano uz novi zakon o javnoj nabavi, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja izradila je priručnik koji bi trebao pomoći naručiteljima da znaju prepoznati indicije o mogućem zabranjenom dogovoru odnosno kartelima i da znaju prepoznati je li nadmetanje namješteno.
Dobro prikriveni tragovi
Needucirani sudionici, kažu u AZTN-u, teško će prepoznati dobro prikrivene tragove koje ostavljaju poduzetnici kad krše pravila o zaštiti tržišnog natjecanja u natječajnom postupku. A otkrivanje i sankcioniranje rizika od zabranjenih dogovora u postupcima javne nabave je važno jer tako pomažu mjerodavnim tijelima da onemoguće kartele i omoguće trošenje novca poreznih obveznika na najbolji način. Neke od indicija koje se spominju, a koje mogu upućivati na dogovor, jesu ponude s istim ili sličnim cijenama, dogovor po kojem je samo jedna ponuda dobra, ostale namjerno loše, ako nije stigla nijedna ponuda, jer se namjerno želi bojkotirati natječaj kako bi se uvjeti promijenili.
Postoji i slučaj kada na nekom području pobjeđuje stalno isti poduzetnik. Tada je također moguć dogovor o podjeli. Ili ako u zajedničkoj ponudi sudjeluje više ponuđača nego što je potrebno za provedbu ugovora, jer to može upućivati na postojanje zabranjenog sporazuma. Nadalje, i sudjelovanje neobjašnjivo malog broja ponuđača na natječaju može upućivati na dogovor o podjeli tržišta.
Do 15% vrijednosti BDP-a
Ima i situacija kada pobjednik natječaja ponuđaču koji je na natječaju imao višu ponudu omogući da bude podizvođač ili mu prepusti dio ugovora, što isto može upućivati na zabranjeni dogovor. Te ako je pobjednička ponuda jedina zadovoljavala sve natječajne uvjete i sadržavala sve tražene podatke, a ostale su bile manje-više nepotpune, to isto može upućivati na zabranjeni dogovor. U tom slučaju, samo se pobjednik potrudio ispuniti sve natječajne uvjete, a namjerni gubitnici izbjegli su taj pristup.
Prema podacima, javni naručitelji u RH javnom nabavom realiziraju poslove u vrijednosti do 15 posto BDP-a, što je na razini obujma koji imaju članice OECD-a u kojima, prema podacima te organizacije, na postupke javne nabave odlazi od 15 do 20 posto BDP-a. Karteli su velika opasnost, kažu u AZTN-u, jer ukidaju tržišno natjecanje, a posljedica su više cijene i niža kvaliteta. A važnu ulogu u njihovu prepoznavanju moraju imati javni službenici, ali i poduzetnici.