Nakon što je Hrvatskoj snižen kreditni rejting, potpuno je jasno da će tek nedavno usvojen državni proračun za 2013. godinu morati na korekciju. Do rebalansa će morati doći vrlo brzo – već u proljeće – a najvažniji razlog bit će smanjenje plana investicija.
>> Uz katastrofalnu reputaciju kao bolesnik idemo u EU
Bez ‘klasičnih’ zaduženja
U Vladi su svjesni da će investicijske apetite morati smanjiti za oko 2,5 milijardi kuna, što je čak 10 posto manje od Vladina investicijskog plana predstavljenog prije samo dva tjedna koji je predviđao 6,7 milijardi kapitalnih investicija iz državnog proračuna i još 15,1 milijardu kuna, koliko su trebala investirati javna poduzeća.
– Mislim da je o tome u ovom trenutku pošteno otvoreno govoriti. Do korekcije proračuna će doći jer je on bio planiran pod pretpostavkom da će investicije u 2013. godini porasti 11 posto. Ali zbog pada kreditnog rejtinga koji će poskupiti zaduživanja za 0,2 do 0,5 posto, javna poduzeća morat će odustati od investicija koja se financiraju klasičnim zaduženjem kod poslovnih banaka. U idućoj godini fokusirat ćemo se na investicije koje se financiraju novcem investicijskih banaka – EBRD, EIB, Svjetska banka – te onih investicija za koje ćemo dobiti novac iz europskih fondova – rekao nam je potpredsjednik Vlade Branko Grčić, koji je nakon ostavke Radimira Čačića zadužen za investicije.
Smanjenje investicijskih aktivnosti za oko 2,5 milijardi kuna najvećim dijelom pogodit će planove javnih poduzeća jer su, kaže Grčić, planirani izdaci iz državnog proračuna manje-više zadani pa tu nema puno mjesta za rezanje investicija.
Stoga je jasno da će sva državna poduzeća morati revidirati svoje poslovne i investicijske planove za iduću godinu, a o tome će biti riječi i na sastanku koji je sazvan za danas na kojemu će biti predsjednici uprava svih javnih poduzeća, potpredsjednik Vlade Branko Grčić, ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak, ali i ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić. Hajdašu je, naime, Grčić prepustio dio svojih ovlasti i namijenio mu ulogu koordinatora svih javnih poduzeća.
– Ministar Hajdaš Dončić vodit će sva javna poduzeća, a ministar Ivan Vrdoljak bit će glavni koordinator za konkurentnost, privlačenje domaćih i stranih privatnih investitora i za uklanjanje svih barijera koje koče investicije – rekao nam je Branko Grčić.
No ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak tvrdi da ta nova podjela odgovornosti u Vladi ne znači da će ministar Hajdaš Dončić preuzeti kontrolu nad javnim poduzećima iz energetskog sektora koja su u domeni Ministarstva gospodarstva poput HEP-a, Janafa, Plinacra...
– Naravno da ću ja kao ministar gospodarstva i dalje biti odgovoran za poslovanje javnih poduzeća u svom resoru i da ću i dalje predstavljati Vladu u skupštinama tih poduzeća. Kolega Hajdaš Dončić bit će samo onaj koji koordinira i prikuplja sve informacije iz javnih poduzeća. Glavno tijelo i dalje će biti CEI (Centar za praćenje energetskog sektora i investicije) – kaže ministar Vrdoljak. Drugim riječima, kada je riječ o tvrtkama iz energetskog sektora, “zapovjedni lanac” bit će: predsjednik uprave – ministar Ivan Vrdoljak – potpredsjednik Vlade Branko Grčić – premijer Zoran Milanović.
Siniša Hajdaš Dončić, koji je dosad bio zadužen za 54 tvrtke iz svog resora, jučer nam je rekao da će od svih javnih tvrtki tražiti investicije i restrukturiranje.
– Do kraja godine imat ću realan plan investicija svih javnih poduzeća za svaki kvartal. Tu ću posebno upregnuti CEI – kazao nam je Hajdaš Dončić.
Nepotrebni projekti
Tvrdi da nijedna investicija u javnim tvrtkama koja je opravdana neće biti rezana, ali da se sigurno neće ići u gradnju nepotrebnih projekata poput brze ceste prema Bjelovaru. Za Hrvatske ceste, koje se spominju kao jedno od poduzeća koje će morati srezati ulaganja, Hajdaš Dončić kaže da imaju godišnje prihode od naknade iz cijene goriva od 1,4 milijarde kuna, a da se za ostatak novca potreban za investicije povoljno zadužuju. No s obzirom na pad rejtinga i sve skuplje zaduživanje, Vlada će sad staviti veći naglasak na monetizaciju autocesta od koje očekuje dvije do tri milijarde eura.
– Sad je potrebno dobro unovčiti autoceste kako bi se 60 lipa iz cijene litre goriva koji sad ide na autoceste mogao preusmjeriti na druge investicije – smatra Hajdaš Dončić.
Ma prestanite konačno lutati. Malo više hrabrosti i krenuti s prioritetnim projektima. Za sve projekte kao što su Ombla i slične koja iziskuju velika ulaganja a nisu prioritet, novaca nema. Prioritet je LNG i tu treba usmjeriti največa sredstva, poticati privatna ulaganja u energetiku ( plin , vjetar ). Pod hitno, dok ne bude kasno,podignuti na zdrave noge naše največe tvrtke s velikim izvoznim potencijalom ( Dioki , Dina , Dalekovod i druge ). Ima toga još. Zar je to tako teško