Grampet Grupi, koja želi preuzeti HŽ Cargo, propala je kupnja rumunjskog državnog željezničkog cargo prijevoznika CFR Marfe. Posao preuzimanje Marfe bio je gotovo priveden kraju, a onda je sve propalo jer banke koje imaju plasirane kredite u toj tvrtki nisu odobrile promjenu vlasničke strukture.
Prevelike dubioze
Istodobno s propašću preuzimanja Marfe u Hrvatskoj su se pojavile informacije da Grampet odustaje od kupnje HŽ Carga jer su Rumunji u toj tvrtki navodno našli prevelike dubioze. No, u Grampetu tvrde da ne odustaju od kupnje hrvatskog cargo operatora. Rumunji kažu da i dalje ostaju potpuno predani procesu privatizacije HŽ Carga i navode da im je hrvatsko tržište jedan od strateških interesa. Za svoj neuspjeh u Rumunjskoj krive tamošnju vladu jer nije ispunila formalne zakonske uvjete navedene u ugovoru o privatizaciji.
Za kontrolni paket dionica CFR Marfe Grampet je trebao platiti 202 milijuna eura, a još 200 milijuna eura obvezao se uložiti u tvrtku. Većinski vlasnik Grampet Grupe, kontroverzni rumunjski poduzetnik Gruia Stoica jučer je u priopćenju naveo da je uvjeren da će privatizacija HŽ Carga biti uspjeh za obje strane – i Grampet i hrvatsku Vladu.
– Splet nesretnih okolnosti u Rumunjskoj ne utječe na naše obvezivanje za preuzimanje HŽ Carga – poručio je čelnik GFR-a Gruia Stoica.
Problemi s tužbama
Grampet Grupa, odnosno njena tvrtka Ferovia, pobijedila je na natječaju za kupnju 75 posto udjela u HŽ Cargu ponudivši 30 milijuna eura za otplatu glavnice kredita pokrivenog državnim jamstvom, 10 milijuna eura kao obrtna sredstva za pokriće obveza dobavljačima i plaće zaposlenima te 20 milijuna eura za ulaganje. Usto su se Rumunji obvezali preuzeti i kredite HŽ Carga, oko 80 milijuna eura, za koje su izdana državna jamstva.
No ugovor između hrvatske Vlade i Grampeta još nije potpisan. Rumunji trenutačno snimaju stanje u Cargu, a kako doznajemo, još nisu riješena pitanja zbrinjavanja viška radnika, sudskih sporova koje ima Cargo, a problem je i to što Cargo nije upisan kao vlasnik svojih nekretnina.
Oni skeptičniji prema sposobnostima Rumunja kažu pak da im privatizacija Marfe nije prvi posao koji je propao pa podsjećaju da su Rumunji prije nekoliko godina bili pred preuzimanjem crnogorskog cargo prijevoznika, a na kraju je taj posao propao.