Intervju

Nema odluke o Sisku, ali rafinerija mora biti profitabilna

Foto: Boris Ščitar
Foto: Boris Ščitar
Foto: Boris Ščitar
29.01.2018.
u 14:51
Mnogo smo razgovarali s ljudima u Sisku i nastavit ćemo to raditi. Ne očekujem da ćemo uvjeriti sve da je ovo što radimo potrebno, kaže operativni direktor Ine za Rafinerije i marketing Bengt Oldsberg.
Pogledaj originalni članak

Operativni direktor Ine za Rafinerije i marketing Bengt Oldsberg govori o budućnosti rafinerije u Sisku, modernizaciji Riječke rafinerije, budućnosti rafinerijskog poslovanja u Europi, sporu oko poreza s Vladom RH...

Zatvara li Ina rafineriju u Sisku?
Takva odluka nije donesena. Odluka koju je Ina donijela jest prestanak rada FCC postrojenja, što je optimizacija rafinerijskog poslovanja koje nam donosi gubitke i moramo pronaći način da ga učinimo profitabilnim.

Što je to FCC postrojenje?
FCC postrojenje prerađuje vakuumsko plinsko ulje, poluproizvod koji nastaje iz sirove nafte. Iz njega uglavnom proizvodimo benzin i ukapljeni naftni plin, što su proizvodi kojih imamo previše u odnosu na tržišnu potražnju. Prodajemo ih na mediteranskom tržištu. Umjesto da prerađujemo vakuumsko plinsko ulje na FCC-u, možemo ga preraditi u Rijeci u postrojenju za hidrokreking koje proizvodi dizel kojeg imamo premalo i moramo ga uvoziti. Dakle, preseljenjem prerade vakuumskog plinskog ulja u hidrokreking u Rijeci smanjujemo višak benzina i UNP-a te umjesto toga proizvodimo dizel koji nam je potreban. To ima ekonomskog smisla i s uključenim troškovima transporta. Međutim, želio bih naglasiti da ćemo prevoziti ostatke loživog ulja iz Rijeke u Sisak gdje imamo malo koking postrojenje koje će kontinuirano raditi i proizvoditi transportna goriva. Zapravo ćemo povećati preradu u koking postrojenju u Sisku, dok ćemo proizvodnju u FCC-u zaustaviti.

Dakle, ukupna proizvodnja u Sisku bit će veća bez FCC-a?
Neće biti utjecaja na ukupnu preradu sirove nafte na razini Ine. Zapravo, proizvodnja će se povećati zbog porasta prerađenih poluzavršenih proizvoda. Rezultat toga je porast proizvodnje ‘bijelih’, vrjednijih proizvoda i smanjenje ‘crnih’ proizvoda.

Kako komentirate ponovno pokretanje Stožera za obranu rafinerije i njihove optužbe da je zatvaranje FCC-a jednako ‘prodaji automobila nakon što ste mu oduzeli njegove dijelove’?
Naravno, razumijem zabrinutost stanovnika Siska. Ali dopustite da upotrijebim drugu metaforu: ne trebaju vam dva upravljača na jednom biciklu. Radi se o tome da se koristimo onim postrojenjima kojima ćemo minimizirati gubitke. To je ono što želimo postići.

Rezultati Rafinerija i marketinga bili su ispod rezultata koje je postigla konkurencija?
Zadnji objavljeni podaci za 2016. pokazuju da je Sisak generirao operativni gubitak u iznosu od 264 milijuna kuna. To su vrlo ozbiljne brojke. U prva tri tromjesečja 2017. uočavamo isti trend. Poslovanje Rafinerija i marketinga, za koje sam operativno odgovoran, već godinama nije profitabilno. Proveli smo nekoliko analiza o tome kako ga poboljšati. Bilo je itekako jasno da poslovanje dviju rafinerija kakvo je naše nije održivo, napose u Sisku. Imamo kompleksniju rafineriju u Rijeci i planiramo je dodatno unaprijediti.

Zar ne postoji način održavanja profitabilnog rafinerijskog poslovanja u Sisku?
Tražili smo različite alternative za Sisak. Najbolje rješenje s ekonomskog stajališta na temelju Deloitteove analize logistički je centar, no konačne odluke još nema.

Ukratko, ne postoji način održavanja profitabilnog rafinerijskog poslovanja u Sisku?
Previše je rafinerijskog kapaciteta u Hrvatskoj. Čak i samo uz Rijeku i njezinu ekspanziju imat ćemo više kapaciteta od osnovnih tržišnih potreba i moramo pronaći nova tržišta i izvoziti višak na Mediteran. Ako tome pridodate i kapacitet Siska, još je teže. Uz ulaganje u Postrojenje za obradu teških ostataka u Rijeci proizvodit ćemo više nego što proizvodimo sada s dvije rafinerije.

Kako će Ina reagirati u slučaju blokade željeznice?
Trudimo se komunicirati s našim socijalnim partnerima i iskreno vjerujem da do takvih situacija neće doći.

Zar nema načina da se sjedne za stol s interesnim skupinama i prenesu brojke?
Mnogo smo razgovarali s ljudima u Sisku i nastavit ćemo to raditi. Ne očekujem da ćemo uvjeriti sve da je ovo što radimo potrebno. Ja to razumijem iz prve ruke, u u Švedskoj sam radio u rafineriji koja je bila pod sličnim pritiskom.

Što se događa s rafinerijskim poslovanjem globalno?
Rafinerijsko poslovanje u Europi je pod velikim pritiskom i postoji višak kapaciteta s rastućom konkurencijom izvana. Na Bliskom istoku i u Aziji počeli su graditi velike rafinerija.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

Avatar dr. Evil
dr. Evil
13:23 30.01.2018.

Radnici su nezadovoljni, razumijem ih, i ja bi bio. Rafinerija je izgrađena u drugim vremenima i za neke druge potrebe i da ju je bilo koji drugi strani vlasnik kupio siguran sam da bi zatvorio jednu rafineriju, riječka je ipak na boljoj lokaciji jbg.

Avatar southman
southman
13:26 30.01.2018.

Čovjek radi za plaću koju zarađuje ispravnim poslovnim odlukama u teškim vremenima borbe sa istočnoazijskim megarafinerijama. Sve drugo je "bacanje novca u bunar" tipa Bosanskog broda čije gubitke pokrivaju ruski porezni obveznici.

OB
ObrenM
12:46 30.01.2018.

Originalni Hrvat govori o neisplativosti hrvatske rafinerije.