Vijest o gašenju pogona u rafineriji Sisak, objavljena u petak ipak nije prošla neprimijećeno kod sindikata kako se u prvi mah činilo. U ponedjeljak se u popodnevnim satima sastao Stožer za obranu rafinerije kojeg čini 15 predstavnika četiri sindikata, a koja zastupaju zaposlenike rafinerije i udruge branitelja.
Uoči sastanka Stožera, njegov je predsjednik Predrag Sekulić najavio kako će se na sastanku odlučivati o budućim akcijama za zaštitu radnih mjesta. Stožer traži hitan sastanak s premijerom Andrejem Plenkovićem i ministrom Tomislavom Ćorićem, a ističu da su pod dojmom kako članovi Vlade nisu razumjeli što je posljedica zatvaranja srca rafinerije – FFC pogona u kojem se proizvode motorni benzini.
Zajednički rezultati
– Upozoravali smo i prije na mogućnost tog scenarija jer MOL od Siska odavno želi napraviti skladište, ili, kako oni kažu, logistički centar. Iako se navodi kako ćemo nastaviti rad u blokovima, zatvaranje postrojenja FCC za nas praktički znači prekid proizvodnje – rekao je Sekulić, koji je u nekoliko navrata isticao da se Deloitteova analiza na koju se pozivaju u Ini ne može smatrati relevantnom s obzirom na to da je polučila preporukama sukladnim interesima naručioca analize.
Drugim riječima u sindikatima i Stožeru su uvjereni da je Deloitte napisao ono što je Ina naručila. Rafinerijsko poslovanje tijekom 2016. blago se popravilo i bila je to godina u kojoj je nakon duljeg perioda zabilježen pozitivan rezultat poslovanja rafinerija. Ina prikazuje zajedničke rezultate za poslovne grupe rafinerije i marketinga koja uključuje i trgovinu na malo. Taj je dio poslovanja u 2015. imao oko 1,1 milijardu kuna gubitaka dok je u 2016. godini stvoreno oko 93 milijuna kuna dobiti. Za prošlu godinu poznati su izvještaji do rujna po kojima je u devet mjeseci godine stvoren plus od 183 milijuna kuna u segmentu rafinerije i marketing. U posljednje dvije godine porasla je i rafinerijska proizvodnja, što je vidljivo iz izvještaja o volumenu rafinerijske proizvodnje koji se u 2016. kretao na razini od 3,8 milijuna tona. To je tek sjena proizvodnje iz 2007. koja nije padala ispod 5,3 milijuna tona. Motorni benzini čine oko četvrtine rafinerijske proizvodnje.
Logika isplativosti
MOL već godinama upozorava na neprofitabilnost rafinerije u Sisku i ističe da poslovna logika nalaže zatvaranje Siska i ulaganje u Rijeku. I naftni stručnjaci poput Davora Šterna priznaju da je Sisak poslovno neisplativ, bez velikih ulaganja, ali zatvaranje ili nastavak poslovanja Siska nije poslovna već politička odluka, naročito jer država posjeduje više od 44 posto Ine. Već je u petak bilo poznato da je gašenje jednog od najvažnijih pogona politički kompromis. MOL je dobio zeleno svjetlo za prvi korak prema gašenju rafinerije, a Vlada godinu dana da riješi odnose s MOL-om. Ako se ne pronađe novi suvlasnik Ine, ili ako Vlada ne kupi Inu, MOL će Sisak u 2019. godini ugasiti. Zato bi valjalo požuriti s odabirom konzultanata i odlukom o tome hoće li se Inom i dalje upravljati u suradnji s MOL-om ili će se pronaći novog strateškog partnera.
Gospodin Sekulić je točno zaključio da MOL u Sisku zatvara rafineriju i od nje radi skladište u kojem će biti zaposleno maksimalno 80 radnika. Pa to je politika MOL-a od 2009. godine. Jedini problem je u tome da od te godine niti jedna vlada RH nije poduzela ništa da to spriječi. A sadašnji ministar energetike Čorić je izjavio da su za zatvaranje proizvodnje benzina u Sisku prošli tjedan glasali i hrvatski članovi u Nadzornom odboru INA-e, koji su predstavnici vlade RH. Pametnom dovoljno da zaključi o čemu se ovdje radi.