predsjednica i izvršna direktorica BAT-a

Roberta Palazzetti: U nove proizvodne linije u TDR-u BAT ulaže 200 mil. kn

Foto: BAT
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Marija Vučković sudjelovala na 21. Danu polja duhana
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Marija Vučković sudjelovala na 21. Danu polja duhana
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Marija Vučković sudjelovala na 21. Danu polja duhana
Foto: BAT
Foto: BAT
17.12.2021.
u 15:37
Osim cigareta, u Kanfanaru će se proizvoditi i NEO brend za glo, novu kategoriju grijanih duhanskih proizvoda, te otvoriti logistički HUB u Rijeci
Pogledaj originalni članak

BAT će u budućnosti biti brzorastuća kompanija za robu široke potrošnje: globalna, usmjerena na potrošače, multikategorijska, s održivošću u svojoj srži. Posljednjih godina, uložili smo milijarde u razvoj, komercijalizaciju i znanost u pozadini našeg portfelja duhanskih i nikotinskih proizvoda smanjenog rizika.

Ove godine objavili smo rezultate šestomjesečne studije koja je pokazala da se niz bio markera potencijalne štete značajno smanjilo kod pušača koji su prešli isključivo na naš uređaj za zagrijavanje duhana glo u usporedbi s nastavkom pušenja cigareta, što su izvanredni nalazi najveće znanstvene studije koju je BAT ikada proveo u svojoj povijesti, kaže Roberta Palazzetti, predsjednica i izvršna direktorica BAT-a za Italiju i regiju južna Europa, koja za Večernji list govori o planovima i ulaganjima u Hrvatskoj, što je prevagnulo da proizvodnja BAT-a ipak ostaje u Kanfanaru, suradnji s domaćim proizvođačima duhana, trošarinama, ilegalnom tržištu...

Što je bilo presudno za ostanak BAT-a u Hrvatskoj, s obzirom da ste nedavno razmišljali i o prestanku proizvodnje duhanskih proizvoda u Hrvatskoj?

Mi smo strateški investitor, pogotovo ako u zemlji imamo značajnu proizvodnju, kao u Hrvatskoj. Zbog toga nam je za planiranje razvoja i daljnje proširenje poslovanja važno povoljno investicijsko okruženje i predvidivost, a Vlada se trudi kreirati okruženje koje je povoljno za nastavak investicija. Koliko smo predani Hrvatskoj najbolje pokazuje da smo od akvizicije TDR-a, od 2015. do 2020. uložili 4,7 milijardi kuna i u tih pet godina podigli proizvodnju u Kanfanaru za 125%. Ove godine najavili smo dodatna ulaganja od preko 200 milijuna kuna u nove proizvodne linije u Kanfanaru za grijane duhanske proizvode i u novi logistički HUB u Rijeci iz kojega ćemo izvoziti nove proizvode na EU i druga tržišta.

BAT je jedan od vodećih investitora, a Hrvatska jedna od rijetkih zemalja u kojoj se proizvode i iz koje se izvoze nove generacije proizvoda koje mijenjaju duhansku industriju. S proizvodnjom u Kanfanaru zaista se može reći da su najmoderniji duhanski proizvodi pravi hrvatski domaći proizvod.

Kakvi su vam planovi s Kanfanarom?

Važnost Kanfanara za BAT raste, osobito jer je jedna od rijetkih tvornica u svijetu s proizvodnim linijama za brend NEO. Riječ je o proizvodnji NEO stickova za glo uređaj, naš proizvod iz kategorije grijanih duhanskih proizvoda. Ovom investicijom Kanfanar je postao jedan od pionira u proizvodnji novih kategorija te će biti jedan od ključnih dobavljača za Europu i Sjevernu Afriku. Ta je proizvodnja važna u našem poslovanju u kojem želimo izgraditi održivu kompaniju budućnosti kako bismo smanjili štetni utjecaj na potrošače, te svima donijeli Bolje sutra (A Better Tomorrow™).

Znači li to da se, prema mišljenju kompanije, popravila investicijska klima u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni? Kakva su vam očekivanja?

BAT kontinuirano evaluira investicijsku klimu na tržištima na kojima smo prisutni. Sustavi koji su vertikalno integrirani, poput našeg u Hrvatskoj – poljoprivredna proizvodnja, industrijska proizvodnja, maloprodaja i komercijalno poslovanje – vrlo su složeni i izloženi promjenama. Naš sustav ovisi o brojnim odlukama te moramo stalno procjenjivati utjecaj svih propisa na naše cjelokupno poslovanje. Zato je važno imati predvidljivost kako bi se poslovanje moglo dugoročnije planirati. Zato pozdravljamo najavu Ministarstva financija o donošenju trošarinskog kalendara.

Jesu li trošarine u Hrvatskoj visoke? Mislite li da bi one trebale biti kao u zemljama u okruženju na koje smo naslonjeni po potrošnji?

Hrvatska je trošarine uskladila s EU, kao članica EU. Susjedne zemlje, izvan EU, imaju niže trošarine i cijene cigareta, što donosi opasnost da ti proizvodi ilegalno uđu u Hrvatsku. U tom slučaju gube sve strane: državni proračun gubi prihode, a mi kao industrija gubimo tržište. Vrlo je važno imati to na umu kada se razmišlja o dodatnom podizanju trošarina na duhanske prerađevine koje mogu povećati razliku u cijeni u Hrvatskoj i regiji. Ovo je također jedan od važnih argumenata za donošenje trošarinskog kalendara kako bi se unaprijed osigurala predvidivost poslovanja svih aktera na tržištu.

Je li grijani duhan budućnost? Koliko se on razlikuje od "običnog" duhana?

Ne bih rekla da je grijani duhan budućnost, nego da je sadašnjost. Značajno ulažemo u nove kategorije, a THP je važan dio toga. Kao što sam već spomenula, Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja u kojoj će grijani duhanski proizvodi biti uistinu domaći proizvod. Također, Hrvatska je bila jedno od prvih globalnih tržišta gdje smo počeli prodavati glo, grijani duhanski proizvod i zadovoljni smo kako ovaj segment ide u Hrvatskoj.

Koliki danas udio na hrvatskom tržištu ima grijani, a koliko obični duhan? Možete li predvidjeti kako će to izgledati za 10 godina? Koje su zemlje najbolje prihvatile vaš novi proizvod?

THP (grijani duhanski proizvodi) ima udio od oko 6%. Vjerujemo da će u narednim godinama broj korisnika rasti, iako je teško predvidjeti kako će tržište izgledati za 10 godina. Mi se trudimo graditi "Bolje sutra" za sve i vjerujemo da će potrošači prepoznati prednosti novih proizvoda. U Hrvatskoj smo prisutni s grijanim duhanskim proizvodima kao i s modern oral kategorijom, kroz proizvod Velo. Raduje nas jer potrošači daju pozitivne povratne informacije o oba proizvoda. Važno je razumjeti da dinamika prihvaćanja ovisi i o lokalnoj regulativi. U Hrvatskoj postoji prepreka u informiranju potrošača o prednostima ovih proizvoda za pušače pa je prihvaćanje sporije. Važno ih je tretirati drugačije od cigareta i nadamo se da će na tom području doći do promjena kako bi potrošači imali potpune informacije.

Koliko je važno održanje proizvodnje duhana u Hrvatskoj i kakvi su vam planovi za Hrvatske duhane?

Proizvodnja duhana u Slavoniji i Podravini jedina je BAT-ova u Europi, s godišnjom vrijednosti od oko 100 milijuna kuna. U Hrvatskoj imamo više od 350 kooperanata, većinom u Virovitičko-podravskoj županiji. Proizvodnja duhana jedna je od najbolje organiziranih poljoprivrednih proizvodnja u Hrvatskoj. Također, najznačajnija je poljoprivredna proizvodnja po doprinosu u EU. Ona čini čak 6 posto ukupne proizvodnje duhana u EU, što je mnogo više od bilo koje druge kulture. Proizvodnja duhana je važna karika u našem ukupnom poslovnom sustavu u Hrvatskoj te ćemo je i dalje razvijati i unapređivati.

S obzirom na klimatske promjene, bojite li se da biste u nekim regijama mogli ostati bez sirovine? Koje su alternative?

Imamo raznoliku proizvodnju i posvećeni smo osiguravanju održivosti u cijelom svijetu. Postavili smo visoke standarde u cijelom našem poslovanju – održivost je na prvom mjestu i u središtu svega što radimo. Obvezali smo se na neto emisije nulte vrijednosti u čitavom lancu vrijednosti do 2050. U Hrvatskoj također imamo visoke standarde održivosti. U Kanfanaru već koristimo 100% električnu energiju iz obnovljivih izvora.

Prelaskom na plin omogućili smo smanjenje ugljičnog dioksida za 30 posto. Kanfanar je također vodeći u regiji Europe i Sjeverne Afrike po količini reciklirane vode. Naime, od ukupno povučene vode, oko 50% iste se ponovno koristi u proizvodnji. U Hrvatskim duhanima također puno radimo na tom području. Imamo napredne programe za smanjenje potrošnje vode kroz sustaa za navodnjavanje kap po kap, za povećanje recikliranog otpada, a naši tehničari rade i na primjeni najviših poljoprivrednih praksi.

Prema istraživanjima, u Hrvatskoj je još uvijek veliko crno tržište duhana i duhanskih proizvoda. Kako tome stati na kraj? Koliko BAT time gubi?

Ilegalno tržište duhana postoji u cijelom svijetu i izuzetno je složena tema. Uspjeh u borbi protiv toga uvijek traži suradnju različitih dionika, iz različitih dijelova vlasti i industrije, ali i poljoprivrednika i građana. Kao što sam već rekla, Hrvatska je okružena državama s nižim porezima i cijenama duhanskih proizvoda te je teško držati ilegalne proizvode izvan zemlje.

Posljednje istraživanje provedeno u Hrvatskoj pokazalo je da za oko 17% duhanskih proizvoda na domaćem tržištu nisu plaćene trošarine i porezi, već su na tržište ušli na neki "crni" ili "sivi" način. Proračun zbog toga gubi više od 1,4 milijarde kuna prihoda, a na gubitku su i svi ostali sudionici tržišta.

Drago nam je da su Vlada i Ministarstvo financija svjesni ovog problema i kontinuirano rade na provedbi različitih mjera, uključujući i one u ograničavanju prekogranične trgovine. U borbi protiv ilegalnog tržišta ključnu ulogu imaju i predvidljiva i osjetljiva trošarinska politika te stalni napori provedbenih institucija u otkrivanju i kažnjavanju ilegalnih proizvođača i trgovaca. I jedno i drugo treba dodatno poticati jer Hrvatska još uvijek ima natprosječan udio ilegalnog tržišta u EU.

Koliko je ulaganje u nove proizvode važno za BAT i na koji način ti proizvodi transformiraju BAT grupu?

U BAT-u se vodimo jasnom svrhom i transformiramo naše poslovanje. Svrha nam je izgraditi "Bolje sutra" (A Better Tomorrow) smanjenjem utjecaja našeg poslovanja na zdravlje. Na taj način stvaramo vrijednost za više naših dionika. Proizvodi koji sagorijevaju duhan predstavljaju ozbiljan rizik po zdravlje koji možete izbjeći jedino u slučaju da nikada ne počnete pušiti ili pak da prestanete. Međutim, znamo da danas više od 1,1 milijarde ljudi globalno konzumira duhan i nikotinske proizvode. Zato se BAT transformira i naš cilj je napraviti nove proizvode, koristeći vrhunsku znanost, koji odraslim pušačima pružaju manje rizične alternative.

Čvrsti znanstveni dokazi, proporcionalna regulacija i dostupnost ključni su za ohrabrivanje ljudi da prestanu pušiti i prebace se na takve proizvode. Zbog toga u BAT-u neprestano ulažemo i inoviramo. Mi smo kompanija koja se ne definira proizvodom koji prodaje, već potrebama potrošača koje zadovoljava. Stvaramo brendove budućnosti – a to su brendovi sa svrhom. Naš portfelj proizvoda smanjenog rizika trenutačno se sastoji od tri kategorije: e-cigarete – VUSE, grijani duhanski proizvod – glo i moderni oralni proizvodi (nikotinske vrećice i pastile) – VELO.

Cilj je imati 50 milijuna potrošača naših proizvoda nove kategorije do 2030. godine i ostvariti 5 milijardi funti prihoda od novih kategorija već do 2025. godine. I na dobrom smo putu. Trenutno imamo 16 milijuna korisnika, sa 3 milijuna novih u posljednjih 6 mjeseci. Ranije ove godine, Vuse je postao prvi globalni ugljično neutralni vejp brand koji pokazuje našu predanost razvoju brendova sa svrhom.

Želim biti vrlo jasna: ključni element našeg transformacijskog putovanja koje će izgraditi "Bolje sutra" je predanost smanjenju štete od duhana. Ovo nije "bitka" koju treba dobiti ili izgubiti. Ovdje se radi o znanosti, izboru potrošača i potrebi za pragmatičnim rješenjima.

Odgovorna, znanstveno potkrijepljena i dobro promišljena regulacija ključna je da bi odrasli potrošači mogli s povjerenjem uživati u proizvodima smanjenog rizika, dok vlade i zdravstvena tijela mogu biti sigurni u sigurnost i kvalitetu proizvoda. A Hrvatsku smo postavili u središte naše transformacije. S investicijama u nove proizvodne linije u Kanfanaru za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda brenda NEO koji se koriste s našim novim uređajem glo Hyper, ali i u otvaranje HUB-a u Rijeci za izvoz uređaja za grijanje duhana i e-cigareta, Hrvatska će ostvariti značajne koristi od te transformacije.

>> VIDEO Pad cijena kratko trajao, stigle su nove cijene goriva

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.