P: Na svakom koraku traže me osobni identifikacijski broj premda mislim da na to nemaju pravo jer OIB bi trebao biti tajni broj. Razni isporučitelji usluga (teleoperatori, Elektra itd.) uz mjesečne račune obavještavaju da im dostavimo OIB, a sada i na peticijama koje pokreću grupe građana traže OIB uz potpis! Tko ima pravo tražiti OIB i čemu on zapravo služi?
Marijana N., Velika Gorica
O: Osobni identifikacijski broj stalna je identifikacijska oznaka svake osobe koju tijela javne vlasti koriste u službenim evidencijama u svakodnevnom radu i kod razmjene podataka.
Puna primjena OIB-a u pravnom sustavu rezultirat će pravednim poreznim sustavom, sustavom socijalnih davanja te funkcioniranjem pravne države uz pravovremenu i dosljednu provedbu upravnih, poreznih i kaznenih postupaka. Definicija je to Porezne uprave, dakle predviđeno je dati OIB tijelima vlasti, a prema navedenom, nije predviđeno da fizičke osobe trgovcima daju svoj OIB. Što će on njima? Samo da lakše podnose tužbe u ovršnim postupcima jer to ne mogu bez OIB-a. Agencija za zaštitu osobnih podataka smatra da je to najbolji način vođenja evidencije jer se radi po broju koji je jedinstven i neponovljiv. Jedinstven i neponovljiv broj kod telekomunikacija je broj telefona, kod Elektre broj brojila ili, kao dosad, šifra kupca itd. Mi smatramo da to ne mora biti OIB. Također nam nije jasno zašto se Agencija brine kako će trgovac voditi svoje evidencije umjesto da vodi brigu o zaštiti podataka građana i potrošača! Pravilnik o OIB-u u članku 38. navodi: “Obveznik broja obvezan je u obavljanju svoje djelatnosti koristiti osobni identifikacijski broj na računima, potvrdama i sličnim ispravama.”
Tražili smo mišljenje Ministarstva financija koje nam je u svom dopisu na dvije stranice teksta pisalo sve i svašta, ali nisu rekli trebaju li, suprotno citiranom pravilniku koji govori o korištenju OIB-a u obavljanju djelatnosti, fizičke osobe dati svoj OIB trgovcima ili to – u skladu s pravilnikom – ne moraju. Iz svega proizlazi da fizičke osobe na koje se primjenjuje Zakon o zaštiti potrošača ne obavljaju djelatnost pa stoga ne trebaju davati svoj OIB trgovcima. Međutim, u praksi je prilično teško objasniti svoja prava, ali ne dajte se obeshrabriti. Pokažite da ste detaljno upućeni u tematiku i ne odstupajte od svojih prava.
>> U kafićima više nema knjiga žalbi, ali za turističke usluge ima