Slobodan Školnik:

'U Ikei nisu svjesni 
da se u Hrvatskoj 
ne moraju bojati gužvi'

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Slobodan Školnik
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Slobodan Školnik
16.08.2014.
u 08:26
Najmanje četvrtina hrvatskih kućanstava su naši lojalni kupci, kaže Školnik
Pogledaj originalni članak

Šef uprave Emmezete za Hrvatsku i Conforame iz Italije Slobodan Školnik posljednjih dana ima pune ruke posla. Jer dva dana prije otvorenja trgovine najvećeg konkurenta, švedske Ikee, na zagrebačkom Žitnjaku svoja će vrata kupcima otvoriti i nova Emmezeta.

Kataklizmičke promjene

Prije tri godine Emmezeta i Conforama ušle su u vlasništvo južnoafričke grupacije Steinhoff International. Pod isti je krov lani došla i austrijska Kika. Što se događa na hrvatskom tržištu namještaja?

Konsolidiraju se stvari. I inače je tržište u svijetu opreme doma i namještaja vrlo atomizirano. Postoji vrlo malo globalnih igrača. Točnije samo dva – Steinhoff International i Ikea. Svi su ostali bitno manji po geografskoj prisutnosti ili po prihodima. I u posljednje se vrijeme događa okrupnjavanje koje se prije događalo u drugim industrijama.

To i jest karakteristika Steinhoff grupe, koja posljednjih godina raste dvostruko brže od Ikee...

Da. Steinhoff grupa raste izrazito puno baš putem akvizicija. U posljednje tri godine kupila je Conforamu i sad Kiku. Raste strahovito i gotovo je podvostručena u posljednje dvije godine, po prihodima i geografskoj prisutnosti. I sve se to u Hrvatskoj događa u trenutku kada na tržište dolazi Ikea. Moramo biti realni. Hrvatska je mikrotržište. Prihodi koje će ovdje ostvariti i Steinhoff i Ikea minorni su prema njihovim globalnim prihodima. I ne čine nikakav značajan udio. U Hrvatskoj nitko od njih nažalost nije investirao zbog snage tržišta ili zato jer ima plan i sigurne pokazatelje da će tržište rasti. To se neće dogoditi. Koristit će postojeće tržište koje je stabilno.

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL

S obzirom na to, ima li uopće mjesta za obje korporacije?

U Hrvatskoj nema mjesta ni za sve trgovce hranom koji ovdje postoje. U Austriji imate tri lanca hranom, u Hrvatskoj dvanaest. To znači da će kod nas u svim segmentima biti još puno preslagivanja. Osim toga, naše ukupno tržište maloprodaje sada je 20% manje nego što je bilo 2008. To su kataklizmičke promjene koje se nisu dogodile ni u jednoj drugoj europskoj zemlji, a svi su izgradili kapacitete, imali neke svoje dugoročne planove koje su realizirali baš kad je pala cijela ta potrošnja. Tako da će sad pobijediti, ako utakmica bude fer, a nadamo se da hoće, onaj tko bude najbolji.

Hoće li kod vas biti popusta na dan otvaranja nove Emmezete? U Ikei kažu da kod njih neće jer ih je strah gužvi.

Naravno. Naši su kupci navikli na povremena sniženja i akcije. A u Ikei još nisu svjesni da su došli u Hrvatsku. Ne moraju se bojati gužvi. I oni i kupci otrijeznit će se brzo.

Cilj – rast u bijeloj tehnici

Kažete da vas svi pitaju koliko će vam Ikea uzeti, a da je pravo pitanje koliko i što vi možete uzeti Ikei...

Emmezeta je domaći igrač. Deset smo godina tu i najmanje četvrtina hrvatskih kućanstava naši su lojalni kupci. Imamo vrlo dobro etabliranu poziciju i snažan brend. I nemamo se što zabrinjavati. Mi ćemo otvaranjem novih trgovina uzeti veći dio tržišta.

Po cijeni ste dosta slični Ikei. U čemu je razlika?

Danas globalni igrači mogu postići cijenu kakvu trebaju da bi konkurirali na tržištu. Mi pripadamo grupaciji koja je globalni igrač i cijena nam je konkurentna, a razlika je u pristupu i konceptu. Puno smo širi u asortimanu. Nudimo ono što neki naši konkurenti ne nude, a to je elektronika i bijela tehnika, a u samom namještaju i dekoraciji po stilu smo puno širi. Kod nas je priča puno zaokruženija. S druge strane, u elektronici i bijeloj tehnici našim širenjem kapaciteta vrlo ćemo brzo biti lider na tržištu. I tu ćemo sigurno napraviti teški “darmar” i drastično povećati naš tržišni udio. U elektronici i bijeloj tehnici na domaćem tržištu nema globalnih igrača osim nas.

Emmezeta će, nakon preuzimanja svih Kikinih poslovnica, uskoro imati sedam trgovina u državi. Planirate li dodatno širenje?

Naše su trgovine velikih kapaciteta i njih ne može podnijeti malo ili mikrotržište. Kapacitet u Rijeci najvjerojatnije neće biti dovoljno velik i morat ćemo ga širiti. Nepokriven nam je još jedino Zadar, grad koji je srednje veličine i bio je najbogatiji grad bivše države. To je grad koji će snažno rasti. U našem biznisu važna stvar je i turizam koji stalno zahtijeva opremanje objekata. Pogotovo je zgodno što se hrvatski turizam kvalitativno diže. Pogledajte samo ove hostele koji su se otvorili u Zagrebu. Polovica ih je opremljeno namještajem iz Emmezete u Donjem Stupniku. Ti su hosteli danas na razini opremljenosti kao nekada hoteli s četiri zvjezdice. A ista stvar se događa i u apartmanizaciji.

Očekujete li oporavak tržišta?

Da u jednom dijelu. S druge strane, stalno ponavljam da bi se ljudi trebali odviknuti govoriti o krizi. Ovo nije kriza, ovo je trajno stanje i neće se promijeniti drukčije nego samo našim radom.

Hoćete li smanjivati broj radnika ili se zaposlenici ne moraju brinuti?

Emmezeta kao koncept koristi više djelatnika nego Kika. Povećava broj zaposlenika potrebnih po kvadratu. Što se toga tiče, nema problema ni bojazni.

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 78

DU
Deleted user
09:01 16.08.2014.

Opet ta naša bahatost. Nije da nešto favoriziram IKEU, ima ona i dobrih i loših proizvoda, ali ovako bahat pristup nema baš nikakvo pokriće. Bahat, masne kose i s rukama u džepovima tu se napuhava i upravo je taj njegov stav razlog zbog kojeg ću njegov dućan u širokom luku zaobići.

Avatar R & I
R & I
09:47 16.08.2014.

Otvaraju se shopping center-i na sve strane, a kupovna moc Hrvata je svedena na prezivljavanje. Hrvatska je lijepa, najljepsa, samo gospodo i gospodjice Hrvati od mora i shopping-a se ne zivi.

GE
gemist
09:53 16.08.2014.

U jednoj stvari je potpuno u pravu.Mi smo zanemarivo tržište,em nas je malo,em standard tone.On zna da mu bude IKEA uzela dio zarade i zato pokušava nešto ovakvim člancima,no niti IKEA nebu trebala kamione da vozi novce od zarade doma