Skori dolazak Ikee i loše poslovanje razlog su što južnoafrička grupacija Steinhoff International, koja je u prosincu lanjske godine završila preuzimanje austrijske Kika-Leiner grupe, uskoro zatvara dva od četiri svoja centra Kike u Hrvatskoj. Slobodan Školnik, predsjednik uprave Conforame Italija te Emmezete u njezinu sastavu, potvrdio nam je da Kika uskoro zatvara svoju robnu kuću na zagrebačkom Žitnjaku, a u nju se useljava Emmezeta.
Prednosti diskontera
Kada točno, Školnik ne otkriva. Procijenjeno je da će diskonter Emmezeta, koji ima širi asortiman od Kike, od namještaja i opreme za dom do potrošačke elektronike i bijele tehnike, bolje parirati neposrednoj blizini Ikee koja se ovoga ljeta otvara u istočnom dijelu Zagreba pa Školnik najavljuje „borbu divova“.
Naime, francuski brend Conforama, koji je Steinhoff za 1,2 milijarde eura preuzeo 2011. godine, drugi je najveći maloprodajni lanac trgovina namještajem i opremom za dom u Europi.
Tvrtka Fliba u kojoj je objedinjeno poslovanje triju sadašnjih centara Emmezete u Hrvatskoj – Zagrebu, Osijeku i Splitu – lani je ostvarila 395,8 milijuna kuna prihoda i 11,1 milijun dobiti. Petogodišnja recesija Kiki pak godinu za godinom donosi gubitke. Dva centra u Zagrebu te po jedan u Slavonskom Brodu i Rijeci lani su ostvarila prihod od 253,2 milijuna kuna i neto gubitak od 56,3 milijuna kuna, što valja pripisati i lanjskom otvaranju novog centra Kike na Žitnjaku. Maloprodajnom brendu namještaja za kupce dubljeg džepa u Hrvatskoj zapravo je veći konkurent Lesnina kojoj su u 2012. prihodi rasli 14,5%, a u 2013. ostvarila je 0,5% manje prihode, 688,7 milijuna kuna te dobit od 20-ak milijuna kuna. “Rebrendiranje” Kike u Emmezetu dogodit će se tako i u Rijeci pa će Kika, za koju se još prije preuzimanja Steinhoffa, koji je najveći europski konkurent švedskoj Ikei, govorilo da se u potpuno povlači iz Hrvatske, spasti na svega dvije robne kuće, a Emmezeta će ih imati pet.
Prosječna plaća radnika lani je u Emmezeti iznosila 4621 kunu, a u Kiki 5384 kune, oko 1000 kuna manje nego godinu prije.
U situaciji kad na hrvatskom tržištu više nema prostora za rast, bit će interesantno vidjeti kome će Ikea, koja već u prvoj godini u nas planira utržiti 60 milijuna eura, taj novac uzeti. Drago Munjiza iz konzultantske kuće Jakov Viktor, kojemu su i te kako poznate prilike u hrvatskoj maloprodaji, kaže da je čitavo tržište “sve za kuću” u velikom padu od početka krize i ne samo u Hrvatskoj. U takvoj situaciju preslaguju se strategije i događaju spajanja ili povlačenja s tržišta u cijeloj Europi te bi za Emmezetu u Hrvatskoj bila bolja strategija da ne konkurira sama sebi te da maksimalno smanji troškove uz zadržavanje dobre pokrivenosti.
Redefiniranje tržišta
– U Hrvatskoj je Emmezeta dobro pokrivena i nema potrebe da se dalje širi. Vlasnicima je pametnije ulagati na neka druga tržišta – tvrdi Munjiza i dodaje kako će dolaskom u Hrvatsku Ikea barem 50% prometa uzeti svojim trgovinama u okruženju, u Grazu ili Udinama, budući su njezini kupci vrlo lojalni brendu, tvrdi on. S druge strane privući će mlade kupce, obitelji iz BiH, Srbije ili južne Slovenije koje dosad uopće nisu kupovale u Hrvatskoj, dok će 30-ak posto prometa uzeti Pevecu, Emmezeti, Prima namještaju, Lesnini, Bauhausu...
– Propast će svi kojima i bez Ikee promet pada ili rade s gubitkom u zadnje 2 do 3 godine te oni koji nemaju stabilan izvor financiranja ili “jake” vlasnike – završava Munjiza.
Ne odlazi Kika zbog lošeg poslovanja nego zbog loše prodaje smeća. Jeftino smeće nisu mogli prodati a ono malo što je valjalo bilo je preskupo i moglo se kupiti bilo gdje po toj cijeni ako ne i jeftinije i bliže gradu.