Usluge taksi-prijevoza u Hrvatskoj potpuno će se liberalizirati, zakon će se odnositi na sve jednako i neće biti posebnih kategorija taksi-prijevoznika.
To su glavni naglasci prijedloga novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji se odnose na taksi-tržište, a koji će Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture početkom prosinca uputiti u javnu raspravu. U Ministarstvu kažu da prijedlog zakona previđa neograničen broj taksi-dozvola u gradovima i općinama koji će tako dozvolu morati izdati svakom tko ima potrebnu licenciju. Prema važećem zakonu, jedinice lokalne samouprave imaju mogućnost ograničiti broj taksi-vozila pa tako, primjerice, u Zagrebu na jedan taksi dolazi na 540 stanovnika, a u Splitu čak 1100 stanovnika. Rijeka pak već sad nema ograničenja u broju taksi-dozvola.
Ukidanje monopola
Prema prijedlogu zakona, svi koji imaju licencije moći će dobiti dozvolu u bilo kojem gradu ili općini, koji im te dozvole moraju izdati u roku 15 dana od podnošenja zahtjeva. Ako im ne izdaju u tom roku, smatrat će se da su dobili dozvolu. Tako će se, primjerice, ukinuti monopol taksista iz Velike Gorice na prijevoz putnika sa zagrebačkog aerodroma jer će i taksisti iz Zagreba ili bilo kojeg drugog grada nakon što dobiju dozvolu od Grada Velike Gorice moći voziti putnike s Franje Tuđmana.
Zakonom će se odrediti maksimalna cijena dozvole, a ona neće moći iznositi više od 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja izdaje dozvolu. Sad je u nekim gradovima cijena te dozvole i 10.000 kuna. Usto, novim će se zakonom ukinuti određivanje cijena taksi-usluga pa će se one formirati isključivo prema tržištu. Novost je i da vozači taksija moraju biti stari minimalno 21 godinu, a da bi dobili licenciju, morat će imati dobar ugled. A to pak znači da ne smiju biti pravomoćno osuđeni, da u zadnje dvije godine nisu teško prekršajno kažnjavani te da nemaju zabranu obavljanja djelatnosti u cestovnom prometu. Vozači taksija neće više morati polagati ispit za profesionalne vozače koji polažu vozači kamiona ili autobusa, nego će polagati teorijski ispit za početnu kvalifikaciju vozača motornog vozila B kategorije. Taksisti koji su stekli licencije prema strožim uvjetima moći će nastaviti poslovati prema istim uvjetima još pet godina.
Osim taksimetra, prijedlogom zakona predviđena je mogućnost i da taksisti kao sredstvo za naplaćivanje vožnje koriste i aplikaciju. U Ministarstvu objašnjavaju da su proveli istraživanje javnog mnijenja koje je pokazalo da se 85 posto građana izjasnilo za aplikaciju. Jedna od opcija je, a to će se regulirati posebnim pravilnikom, da sva taksi-vozila budu unificirana i označena jednako. Tako bi onda i Uberova vozila morala imati oznaku taksija, što sad nije slučaj.
U Ministarstvu navode i da im je bilo neprihvatljivo da se u zakon uvede novi oblik prijevoza, za što se zalagao upravo Uber, na koji će se stoga odnositi sva pravila koja se odnose na taksi-prijevoznike. Prema novom zakonu, taksi-tržište će se potpuno liberalizirati, što će sigurno odgovarati Uberu, no s druge strane zakon će se odnositi jednako na sve, što bi trebalo zadovoljiti jedan od glavnih zahtjeva taksista. Oni koji se ne budu pridržavali novog zakona plaćat će dvostruko veće kazne nego dosad.
Sigurnost na prvom mjestu
U Ministarstvu kažu da su standardi sigurnosti ostali nepromijenjeni i da im je sigurnost putnika na prvom mjestu. Tako se planira i ograničiti starost taksi-vozila na pet do sedam godina. Novim, liberalnijim zakonom očekuje se da će cijene taksi prijevoza biti niže, a da će usluga biti kvalitetnija i dostupnija građanima. Liberalizacija tržišta, smatraju u Ministarstvu, olakšat će pokretanje novih obrta i tvrtki za autotaksi-prijevoz te otvaranje novih radnih mjesta. Naime, cijela Hrvatska ima svega oko 3000 taksista iako smo turistička zemlja i potrebe za tim prijevozom puno su veće.
Meni je glup onaj dio da ce ograniciti starost vozila na 5 ili 7 godina zbog sigurnosti putnika. A što je sa nama običnim ljudima? Mi se možemo voziti u autima starijima od 7 godina? Gdje je naša sigurnost? Čemu onda služi tehnički pregled? Auto treba biti tehnički ispravno, a trziste ce odluciti kakva auta i koliko stara ce uspjeti na tom trzistu. Osim toga, nasi ljudi nemaju novaca kupovati nova auta, pa ce strane bogatije kompanije biti u prednosti.