Jedna od glavnih tema sastanka koalicijskih partnera u Vladi Andreja Plenkovića bila je kriza u Uljaniku koja je eksplodirala otkazivanjem narudžbi za četiri broda za prijevoz vozila. Najrječitiji je bio Radimir Čačić koji je jasno rekao da Uljanik ide u predstečajni postupak, ali i da za nastavak brodogradnje u Puli i Rijeci Vlada mora naći novog strateškog partnera.
Iz 3. maja traže jamstva
– Očekuje se završetak razgovora i potom će se morati tražiti strateške partnere za budućnost. Ako hoćemo brodogradnju, to nije Končar. To je onda kombinacija servisa i turizma, s time da nemam ništa protiv Končara. Morat će se ići u neku formu predstečaja u Uljaniku – poručio je Čačić, prvi čovjek Reformista.
Od Darinka Kosora, šefa HSLS-a, pak moglo se čuti da će Vlada svoje rješenje za Uljanik imati idućeg četvrtka, točnije da će ga premijer Andrej Plenković predstaviti na sjednici Vlade u Puli. Iako je do te sjednice ostalo tek nešto više od tjedan dana, situacija u Uljaniku do te je mjere napeta da bi mogla duboko ugroziti i javne financije. U utorak ujutro ministar financija Zdravko Marić potvrdio je da bi na teret državnog proračuna uskoro moglo sjesti čak 70 milijuna eura državnih jamstava. Riječ je o kreditima koje su odobravale komercijalne banke koje se neće ustručavati aktivirati sigurnu naplatu.
Naime, procjena njegova kolege Darka Horvata, ministra gospodarstva, o trideset milijuna eura jamstava koja bi se mogla aktivirati, odnosila se tek na avansna sredstva, dok je pritom Horvat zanemario kredite koje je Uljanik Grupa dizala na ime gradnje tih brodova, a za koje je država jamčila. Mediji nagađaju o potpunom kolapsu narudžbi u Uljaniku pa se navodi i da je ostalo svega šest brodova u knjizi narudžbi, međutim ta informacija nije službeno potvrđena.
Ako je to točno, plan restrukturiranja više ne stoji te je potrebno smisliti potpuno nova rješenja, a predstečajna nagodba bila bi korak prema likvidaciji jer u tom slučaju Uljanik Grupa ne bi imala dovoljnu imovinu da namiri vjerovnike, od kojih je najveći država koja je dosad jamčila za čak 660 milijuna eura vrijedne kredite. Dobavljačima se duguje više od 760 milijuna kuna, a repromaterijala nema kao ni prihoda do kraja godine. Na temelju čega bi se onda išlo u nagodbu? Jedini je spas nastavak proizvodnje i pregovori s naručiteljima. Ipak, da bi to moglo biti moguće, nužna je injekcija svježeg novca od kojeg bi se mogao kupiti materijal.
Tako su tri sindikata koja djeluju u pulskom Uljaniku poslala otvoreno pismo predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću u kojem traže da se država imenovanjem svojih predstavnika u novi Nadzorni odbor Uljanika aktivnije uključi u kontrolu procesa u brodogradilištu te pokaže da joj je stalo do očuvanja brodogradnje. Sindikati drže da bi takvo uključivanje poslalo poruku stabilnosti. Iz brodogradilišta 3. maj pak traže da se daju jamstva da će se njihovi brodovi sagraditi do kraja.
Zahtjev sindikata
– Tražimo da se što prije stupi u kontakt sa svim brodovlasnicima i da im se da određeno jamstvo da će se ti brodovi završiti u 3. maju, jer je to jedino jamstvo opstojnosti brodogradilišta i 1600 radnih mjesta u njemu – poručuje iz Rijeke Juraj Šoljić iz sindikalnog odbora. Iz 3. maja već danima traže i da ih se izdvoji iz Uljanik Grupe kao i da im se vrati pozajmica veća od pola milijarde kuna da bi nastavili s radom. Hoće li se država dodatno financijski izložiti da bi spasila dva škvera iz kojih se radnici vrbuju u uspješna domaća brodogradilišta, odluka je na koju će utjecati i povjerenica zadužena za tržišno natjecanje Margaretha Vestager koja u Zagreb stiže u petak.
Pogledajte video prosvjeda radnika Uljanika:
Ne mogu se s jedne strane dijeliti miliunski bonusi a s druge nema ni za plaće. Ako ne mogu opstati od svoje zarade moraju propasti. To je sva mudrost.