kriza potresla tržište

Za neznatno nižu plaću piloti bi vozili vlakove, tramvaje i buseve

Foto: Pixabay
Za neznatno nižu plaću piloti bi vozili vlakove, tramvaje i buseve
26.05.2021.
u 15:27
Čak 82 posto pilota spremno je pristati na nižu plaću kako bi dobili novi posao
Pogledaj originalni članak

Kriza je prilika za novu karijeru, a njemačkim i austrijskim pilotima koronakriza otvorila je vrata – lokomotiva i tramvaja. Kako piše Deutsche Welle, izbijanje pandemije samo je dodatno naglasilo prekarni položaj dijela pilota u globalnoj industriji zračnog prijevoza. Kako sada stvari stoje, situacija je daleko od oporavka. Njemački zrakoplovni prijevoznik Lufthansa početkom svibnja objavio je kako trenutno ima 81 posto manje letova nego u istom razdoblju pretpandemijske 2019. K tome, većina od 306 letova koje Lufthansa trenutno održava odnosi se na teretne zrakoplove.

Očajna situacija

Europska pilotska sindikalna središnjica EPA procjenjuje da od 65.000 ljudi zaposlenih kao letačko osoblje prije pandemije, njih najviše 18.000 moglo bi ostati bez posla u zrakoplovnim kompanijama. Samo bi Lufthansa mogla sljedeće godine otpustiti 1200 zaposlenika letačkog osoblja. Koliko je trenutno loša situacija na zrakoplovnom tržištu rada pokazuju i rezultati ankete koju su među 2600 pilota iz svijeta proveo portal Flightglobal i britanska agencija za zapošljavanje GOOSE. Anketa je pokazala da samo 43 posto ispitanika radi pilotski posao za koji su i školovani. Trećina je bez posla, 17 posto pilota je “na čekanju”, a 10 posto radi na zemaljskim poslovima unutar kompanija. O već pomalo očajnoj situaciji na tržištu govori i podatak da je 82 posto pilota spremno pristati na nižu plaću kako bi dobili novi posao. A to otvara priliku kompanijama iz drugih prijevozničkih sektora da dođu do kvalitetnog kadra i tako malo ublaže višegodišnju nestašicu radnika.

Primjerice, željezničkim kompanijama iz Njemačke, Švicarske i Austrije kronično nedostaje strojovođa. U Hong Kongu i Australiji, piloti vrlo lako mogu dobiti posao u javnom prijevozu ili kao vozači turističkih autobusa. Čak i prije pandemije, njemačka državna željeznica Deutsche Bahn imala je problema s održavanjem voznog reda zbog nedostatka strojovođa. Švicarski željeznički operater SBB čak je krenuo u potragu za zaposlenicima u drugim europskim državama, ali bez previše uspjeha.

Situacija se sada mijenja s obzirom na tisuće “prizemljenih” pilota. Njih se općenito smatra dobro obrazovanima i obučenim radnicima, otpornima na stres i pouzdanima u radu. A sve su to osobine koje treba imati i strojovođa putničkog ili teretnog vlaka. Iz Deutsche Bahna nedavno su izjavili za njemačku novinsku agenciju DPA kako su primili 1500 molbi za posao bivših zaposlenika zrakoplovnih kompanija. Do sada su zaposlili 280 kandidata, od čega 55 nekadašnjih pilota te 107 članova kabinskog osoblja.

U razgovoru za njemački zrakoplovni portal airliners.de, Dennis Seidel, pilot s 10-godišnjim stažom, kaže kako je zanimanje pilota bio njegov dječački san. No, taj je san postao nimalo lijepa java nakon što je njegova kompanija LGW otišla u stečaj jer nije mogla izdržati pritisak koronakrize. Šansu za nastavak karijere dobio je u Deutsche Bahnu.

– Sudeći prema onome od čega se posao sastoji, radni zadaci su prilično slični. Strojovođe imaju jednako odgovoran posao kao i piloti – tvrdi Seidel. Štoviše, posao je u nekim aspektima i složeniji. Strojovođe nemaju kopilota s kojim mogu surađivati, a vlakovi velike brzine ICE u prosjeku prevoze više putnika nego zrakoplovi.

Feliciano Baumann, 27-godišnjak iz Hamburga, također je u pandemiji promijenio posao. I to netom nakon završetka pilotske obuke u Austrian Airlinesu. Kriza je značajno srezala šanse pronalaska pilotskog zaposlenja, pa je Baumann prihvatio posao vozača tramvaja u bečkom gradskom prijevoznom poduzeću Wiener Linien.

– Zadatak u obje profesije jest prevesti sigurno sličan broj putnika od točke A do točke B – kazao je Baumann u videu koje je Wiener Linien objavio na YouTubeu. Njegova priča postala je internetski viralni hit u Austriji.

Srezana primanja

Podaci Deutsche Bahna pokazuju kako kvalificirane strojovođe s iskustvom zarađuju 44.000 - 52.500 eura godišnje, uključujući bonuse i druge dodatke na plaću. Za usporedbu, Lufthansini mladi piloti u prvoj godini zaposlenja imaju godišnju plaću od 65.000 eura. Prvi časnik s više od 20 godina iskustva ima dvostruko veću plaću. Mnoge su zrakoplovne kompanije u pandemiji srezale su primanja pilota.

Glasnogovornik sindikata pilota Cockpit Jansi Schmitt izjavio je za DW da postoji tek “nekoliko slučajeva pilota koji su otišli na željeznice”. Dodao je kako promjena profesije još nije masovni trend među pilotima. “Općenito, savjetujemo svakome tko namjerava upisati pilotsku obuku da prije toga razradi plan B”, kaže Schmitt.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.