Nova produkcija jednog velikog klasičnog baleta na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu vijest je već sama po sebi. Ali, oduvijek vrlo ambiciozna, sposobna, strastvena i karizmatična ravnateljica splitskog Baleta Almira Osmanović (52) ovaj se put za uvijek koristan dodatni publicitet pobrinula na najbolji mogući način: i sama će ponovno zaplesati na pozornici.
Nakon što je bijelom baletu u gradu “bilih” udahnula novi život i na splitsku pozornicu dovela gotovo sva kapitalna djela antologije te umjetnosti, Almira Osmanović krenula je sa svojim ansamblom u novi pothvat: “Trnoružicu”.
Iznijeli je s pozornice
Jedna od najboljih primabalerina svoje generacije jučer nam je potvrdila svoj povratak na pozornicu.
– Da, bit ću zla vila Karaboza – s veseljem nam je rekla Almira Osmanović, misleći na karakternu ulogu vještice Carabosse. To je ona koju nisu pozvali na proslavu princezina rođenja, pa za osvetu na djevojčicu i čitavo kraljevstvo baca kletvu.
Almira Osmanović službeno se oprostila od baletne pozornice prije deset godina svečanom predstavom “Bajadere” u zagrebačkom HNK, gdje je plesala ulogu Gamzati. Nakon toga se još jednom prihvatila klasičnog baleta u jednom gala divertismanu na splitskoj pozornici, s koje su je tada doslovno morali iznijeti, jer se pri svom posljednjem uspinjanju na prste ozlijedila. Hoće li sada još jednom na vršcima prstiju prkositi gravitaciji?
– Toliko luda ipak nisam – odgovara nam uza smijeh i objašnjava kako je Carabosse karakterna uloga koje se često prihvaćaju upravo bivši veliki plesači, jer se sastoji više od mimike i glume nego od plesa i u njoj nema podizanja na prste. Tako je, barem, u originalnoj koreografiji koju je na jedno od najljepših glazbenih djela Čajkovskog napravio legendarni Marius Petipa i koje će se i ova splitska predstava držati kao kanona.
Jedine izmjene bit će kraćenja. U nizu velikih klasičnih baletnih predstava “Trnoružica” je jedna od najtežih zbog iznimno brojnih vrlo zahtjevnih solističkih varijacija, a i stilski se razlikuje od drugih. Ipak, balet od tri čina bit će ponešto skraćen, ne zbog ansambla, nego zbog publike koja danas više nije naviknuta na tako duge predstave, kaže Almira Osmanović.
Uz Ljudmilu Safronovu, svoju bivšu profesoricu s prestižne lenjingradske baletne škole koju je utemeljila slavna Vaganova, Osmanović je ovaj put u Split kao koreografkinju dovela i kolegicu iz svoje klase Elenu Pankovu. Te nekada poznate plesačice, a danas tražene pedagoginje, već naporno rade s čitavim splitskim baletnim ansamblom koji će na predstojećim predstavama “Grka Zorbe”, a osobito 18. veljače na premijeri “Trnoružice” predstaviti i svoje prinove.
Baletan iz Kazahstana
Na žalost plesača, neće biti vremena za uvježbavanje četiri postave glavnih uloga, pa je izbor pao na Irinu Čaban i Elenu Nikolajevu koje će biti princeze Aurore, dok će uz Artjoma Žusova u ulozi princa nastupiti i nova baletanska akvizicija iz Japana Shunsuke Amma. A među Plavim pticama, uz već nam znanu Hazuki Tomitu, zaplesat će Ieva Karpilovska, Aleksej Kuznjecov te novi solist iz Kazahstana Jasaui Mergalijev. Dvije Julije, Ponomareva i Pivotskaja, bit će Vile Jorgovana, a alternaciju će za ulogu Carabosse imati i sama Almira Osmanović. I to mušku, Marija Buličića. U toj maloj ulozi u kojoj se ponajviše traži ekspresivnost često nastupaju muškarci, ali ipak će imati različite kostime. U svakom slučaju, naša se nacionalna baletna prvakinja veseli ponovnom, pa makar i kratkom, pojavljivanju na pozornici. Još su je u Rusiji naučili da nema malih uloga, i da svaki glazbeni detalj mora imati odraz u pokretima njezina tijela, svakog prsta i očiju. Mora donijeti još samo jednu odluku: hoće li Carabosse utjeloviti kao staru bezubu vješticu ili zlu, ali atraktivnu i seksepilnu, vilu.
Vrati se na pozornicu ali u sarajevsko pozorište.