Oni koji znaju oni su koji vladaju. Vladari informacija. Suvremena Antigona ne bori se da pokopa svog brata, već da otkopa istinu o tome kako je poginuo!
To su glavne teze drame #radninaslovantigona Jazmín Sequeira i Luciana Delpratooa, koju na daske ZKM-a postavlja njihova zemljakinja, argentinska redateljica Renata Carola Gatica, a čije ja premijera u subotu 11. travnja. Antigona - žena koja je u starogrčkoj tragediji simbol borca za pravdu i moralne zakone u suvremenom je svijetu žena koja se našla usred terorističkog napada - i to napada na dnevni list. Asocijacije su stravične:
- Naša Antigona govori o tragičnom susretu između dva načina poimanja svijeta, stoga se ona sada bori ne samo za pravdu i moral, već za slobodu i informaciju. Dogodio se atentat, a Polinik, Antigonin brat oktriva da iza atentata stoji vlada koja to koristi za pritisak na “neprijatelje domovini”. Polinik pokušava objaviti taj podatak i zbog toga je ubijen. Antigona je odlučna da otkrije istinu o tome. Ona se bori za svijet u kojem će informacije biti dostupne svima. Nasuprot tome Kreont se bori za svijet u kojem moral i pravo kontrolira onaj tko kontrolira informacija. Oni koju znaju, oni vladaju, objašnjava Redateljica, te naglašava kako je autorska ekipa predstave to mogla spojiti s atentatoma na novinare Charlie Hebdoa u Parizu, ali i sa svima što se u SAD-u događa nakon 11. rujna,. ali i događajima u njenoj Argentini u kojoj je borba za slobodu tiska vrlo aktualna:
- No, to je priča o največim klasičnim pričama kakva je Antigona. One pružaju priliku da govorimo u vrlo aktualnim problemima, ne treba ih se vezati za samo jedan događaj, jer iste se stvari, na isti način događaju u cijelom svijetu, ističe redateljica.
Pitamo je stoga tko je Kreont? Kralj, Terorist? Kapitalisti?
- Kreont je u našoj priči osoba koja se javno bori za sloboda tiska, a zapravo vodi monopol multimedija koji sortira informacijama, manipulira javnim mišljenjem i tako vlada. Stoga mi ne govorimo o dobru i zlu, nego pokazujemo da ne postoji crno i bijelo, pokazujemo da potrebne društvene promjene ne dolaze iz mržnje već iz stvaranja novih puteva.
Na ovoj predstavi redateljica radi s autorima ovog djela, svojim zemljacima, ali i školskim kolegama, te dodogodišnjim suradnicima:
- Zajedno smo bili na akademiji, u Argentini surađivali mnogo puta, sada u ZKM-u smo opet zajedno kao autorska ekipa, kaže redateljica koja u ovoj predstavi koristi i lutke. One su metafora za likove koji zapravo nemaju identitet, nego manipuliraju drugima. Tako je predsjednik u ovoj priči zapravo lutka kojom manipulira osoba koja drži monopol nad infromacijama. Kroz te i takve metafore nastala je suvremena Antigona.
Antigona je mlada Anđela Ramljak, jedina žena u glumačkom ansamblu predstave. A za ansambl ZKM Renata Carola Gatica kaže da je “san svakog redatelja”:
- Redatelju se ne događa često takva zdrava, pozitivna ekipa, koja je pri tome spremna na sve. Kada vidiš kako su oni stali uz ovaj projekt to te “pogodi” na emocionalnoj razini. ja dolazim iz svijeta kolektive kreacije, nama je kazalište živo biće koje svi zajedno moramo poroditi. Takav stav sam našla ovdje u ZKM-u, a posebno moram spomenuti da svakom redatelju u Hrvatskoj moram preporučiti rad sa Sretenom Mokrovićem.
>> Premijera 'Čuj, Hamlete čuj' u režiji Renate Carola Gatica