KINOPREMIJERA

Armin: Bez brzopoteznih štosova

Foto: import
Armin: Bez brzopoteznih štosova
15.03.2007.
u 15:42
ARMIN, hum. drama, 82 min, Hrv./Njem./BiH, 2007.; Maxima/Blitz; R: Ognjen Sviličić; G: Armin Omerović, Emir Hadžihafizbegović
Pogledaj originalni članak

Nakon što je filmom "Oprosti za kung fu" (2004.) dao ozbiljan doprinos oporavku hrvatskog filma, Ognjen Sviličić "Arminom" potvrđuje ono što se već neko vrijeme s pokrićem piše i govori: u posljednjih četiri, pet godina događa se prava filmska renesansa "made in Croatia".

Međutim, spore i ogoljene filmove kakve snima Sviličić nezahvalno je stvarati, pogotovo u okruženju koje nije senzibilizirano za njih i naviknulo je na regionalne populističke naslove, pa bi bila šteta kad bi "Armina" zadesila sudbina nerazumijevanja, jer riječ je o pravom dragulju.

Pozornost koju je privukao na ovogodišnjem Berlinaleu čudna je jer "Armin" izravno cilja upravo mentalni sklop koji s ovih prostora svaki put očekuje (i povremeno nagrađuje), ako već ne Kusturicu, barem "Grbavicu", čemu je ovaj film sušta suprotnost.

To je obična priča o običnom ocu i sinu iz malog mjesta na putu u veliki grad, a njihova interakcija s novim i stranim nije određena zemljom, jezikom i mentalitetom. To što je riječ o Bosancima na putu u Zagreb zbog audicije za film (a ne o Fincima ili Portugalcima), samo je dodatni element ubačen možda radi zabave, autentičnosti ideje ili kao provokacija.

Između Armina i njegovoga oca ispriječilo se svima poznato generacijsko nerazumijevanje, komunikaciju im otežava roditeljska ambicija i pubertetsko zatvaranje, ali ih veže velika ljubav.

Međutim, ono po čemu se njih dvojica razlikuju od istog takvog finskog ili portugalskog para jest činjenica da ih "druga strana" uporno doživljava u kontekstu rata i što god oni činili, tu pomoći nema.

To simbolično okretanje ogledala prema izvoru predrasuda trenutak je genijalnosti kojim Sviličić poentira točnije i prodornije nego svi drugi uhvaćeni u vječne žalopojke o nerazumijevanju i podcjenjivanju ljudi s ovih prostora.

"Armin" je spor, tih, duhovit film nošen šutnjom i pogledima, film bez ičeg spektakularnog u sebi, koji će samo rijetko nasmijati one željne brzopoteznih štosova.

Maestralno režirani Emir Hadžihafizbegović i Armin Omerović izvedbom oduzimaju dah publici, a iako na trenutke ima praznog hoda i nerazrađenih situacija, riječ je o djelu velikog nadahnuća i duboko promišljenih detalja; univerzalnom taman toliko da zorno približi posebnost lokalnog, smiješnom taman da izbjegne preveliku ozbiljnost, sjetnom upravo toliko da se gledatelj zamisli.

Pogledajte na vecernji.hr