Kada je glavna junakinja kazališne predstave performerica koja u ime umjetnosti na aukcijama prodaje svoje golo tijelo, ne bi li je oni koji je “kupe” držali u kavezu u svojim poslovnim prostorima i tako dokazali koliko se razumiju u modernu umjetnost, može li glumica tu ulogu odglumiti nekako drugačije nego gola?
Lažni konzervativizam
Naravno da je pitanje samo po sebi apsurdno, ali ono se nameće iz medijskog tretmana koji je dobila nova predstava ZKM-a “Žuta crta”. Može li gola glumica na kazališnoj sceni u današnje vrijeme biti bilo kakva provokacija ili skandal? I to u gradu koji je prije deset dana gledao “Feminističku predstavu bez naslova” koju su otplesale i odglumile gole Amerikanke. Naravno, golotinja šest američkih performerica u medijima je prošla gotovo nezabilježeno, za razliku od pet minuta koliko gola na sceni “Žute crte” provede Lucije Šerbedžija.
Razgovarali smo s mnogima koji su gledali premijerno izdanje “Žute crte” i nismo našli nikoga koga bi to i najmanje zasmetalo. Lucija Šerbedžija ne želi govoriti o ovoj ulozi, a iz njenog su kazališta tražili da se te fotografije više ne objavljuju jer se predstava nije smjela snimati. Fotografije su se ipak brzinom munje proširile portalima, a na njima je ono što svatko tko dođe u kazalište može vidjeti na redovitom repertoaru.
Redatelj Ivica Buljan o svemu kaže:
– Ljudsko je tijelo glavni motiv umjetnosti od antike do suvremenog performansa. Lažni konzervativizam negira rezultate emancipacijskih pokreta. Radovi Tomislava Gotovca, Dušana Makavejeva, Sanje Iveković, Vlaste Delimar, Kugla glumišta, Jagode Kaloper i Damira Martinovića Mrleta iz grupe Let 3; a među njih svakako hrabrošću i ljepotom svrstavam i Luciju Šerbedžiju; uzori su slobode koje cijenim. Prezirem kritičare koji senzacionalizmom prljaju javni prostor.
Glumica duhom i tijelom
Slično mišljenje čuli smo i od našeg filmskog velikana, redatelja Veljka Bulajića koji, nakon što je ogledao predstavu, na premijeri Buljanu izriče same komplimente:
– Tekst je došao iz Njemačke i veoma pozitivno ocjenjujem suradnju ZKM-a i Državnog kazališta iz Braunschweiga i to na jednoj suvremenoj kazališnoj predstavi. Kolega Buljan odlično vlada tekstom kao i ansamblom koji čini deset glumaca koji su savršeno ujednačeni. Imao bih i neke primjedbe, primjerice neki su blokovi previše deklarativni, ali predstava u cjelini ostavlja odličan dojam i prava je vrijednost u našem kazališnom repertoaru. Na direktno pitanje je li mu zasmetala gola Lucija Šerbedžija, Bulajić kaže da se na tome ne treba zadržavati i poentira: ”Kada se oko toga diže buka, to smo mi!”
Sličnog je mišljenja i Sibila Petlevski koja nam je u velikoj žurbi uspjela reći da je “Žuta crta” važna jer je to vrsta politički angažiranog teatra koji u sebi kombinira i tragikomične elemente.
Dubravka Vrgoč, ravnateljica ZKM-a, kaže:
– Smatram potpuno deplasirano 2012. godine raspravljati u kontekstu teatar i umjetnosti o golom ženskom tijelu na sceni. Od šezdesetih godina prošlog stoljeća u svijetu ta vrsta umjetničkog iskaza više nikog ne šokira niti izaziva senzacionalističke ispade kao što je ovaj koji prati našu predstavu. Nažalost, takve reakcije govore o sredini u kojoj živimo.
Vitomira Lončar, ravnateljica Male scene, rekla je:
– Kakva provokacija golom glumicom? Pa to je važan dio teksta, same predstave. Nije Buljan skinuo glumicu nego je to dio priče i važan dio odnosa glavnih junaka. Barem sam se ja naskidala, i na filmu i u teatru, ali o ovoj predstavi definitivno nisam razmišljala iz diskursa gole žene na sceni jer ovdje nema ništa profano.
A istodobno dok Lucija Šerbedžija diže prašinu u “Žutoj crti”, u novoj predstavi “Kolo” Kazališta Virovitica gola je Ana Majhenić. I dok ljudi dolaze u kazalište gledati i to i dok se u mraku čuje “školjocanje” mobitela, Ana kaže:
– Nemam problem sa skidanjem u predstavi. Glumica sam duhom i tijelom. Bitno je da sam sretna s onim što radim i da vjerujem u to. Ako nije tako, onda je teško s odjećom ili bez.
Predstava je obično brljavljenje netalentirane hrvatske kazališne ponude, sinova i kćeri umirovljenih glumaca koji nemaju potencijala stvoriti vrijednu, složenu i inteligentnu kazališnu predstavu pa posežu za očajničkim pkušajima glumljenja glume, a kada imm niti to ne uspijeva, onda obnažuju svoja neatraktivna tijela i ponižavaju publiku. Jer, vjerujte, malo koga zanimaju pubične dlake glavne glumice koja preglumljuje i kada je neukusno gola. Pozdrav Adminu!