Zagrebačkoj se publici u Galeriji Kranjčar prvi put predstavlja eminentni crnogorski kipar Nenad Šoškić. Izložba “Objekti”, a čini je šest radova kombinirane tehnike nastalih od novinskog papira i metala, plod je njegovih umjetničkih istraživanja proteklih nekoliko godina.
– Inicijacija ovih radova dogodila se 2014. kad sam se instalacijom velikog formata predstavio američkoj publici u MANA Contemporary u New Jerseyu. Od tada radim radove koji u užem smislu korespondiraju s tiskanim medijima, a u širem smislu bave se težinom izgovorene riječi – govori Nenad Šoškić. Radovi, ili objekti, kojima upozorava da je danas riječ, unatoč njezinom permanentnom potiskivanju, još prisutna i da ima znatno veću težinu od videoporuka, nastali su od izrezanog novinskog papira kojim formira table različitih dimenzija.
– Radi se o remitendi crnogorskog dnevnog lista Pobjeda. Ti radovi u sebi sadrže tiskane vijesti koje više nisu dostupne osim kroz memoriju koju generira sam objekt. Egzaktnim prebrojavanjem svih riječi u jednom izdanju Pobjede, ustanovljeno je da pojmovi kao što su ljubav, sreća, emocija, umjetnost, dobro, lijepo i riječ čine samo dva promila od ukupnog broja riječi. Tom ilustracijom želio sam ukazati na fenomen tranzicijskog, društvenog, kulturnog pa i političkog konteksta u kojem živimo – kaže Šoškić. Kako je dodatno pojasnio kustos izložbe Mladen Lučić, prednja strana novina u skulpturama ostaje skrivena, dok su vidljivi samo bočni novinski rubovi. Riječi su ostale skrivene, ali nisu nestale, štoviše, transformirane su u brojeve.
– Manirom najstrožih konceptualnih i analitičkih praksa, Šoškić je izbrojio sve riječi u novinama te izdvojio one koje su ga zanimale. Na površini objekta on aplicira riječ koju je izabrao (ljubav, emocija, umjetnost, dobro i lijepo) i ispisuje dva broja. Prvi pokazuje koliko je traženih riječi autor našao među ukupno pročitanima, a njihovu količinu otkriva drugi broj. Tako se, primjerice, od 39.253 izbrojene riječi, umjetnost pojavljuje deset puta, a riječ lijep 21 put. Šoškić tom instalacijom, kako kaže novosadski kritičar Sava Stepanov “...predstavlja umjetnički izvještaj o stanju i karakteru novinske riječi jer jasno pokazuje da toga dana u rječniku Pobjedinih novinara nije bilo previše mjesta za riječi kao što su ljubav i sreća...” – smatra Lučić.
Na pitanje pak zašto smo toliko dugo čekali da se predstavi Hrvatskoj kao i kakva je suradnja crnogorske i hrvatske likovne scene, Šoškić odgovara: – Put i prezentacija umjetničkog rada su nepredvidljivi. Primjer je činjenica da sam imao nekoliko samostalnih izložbi u Italiji i Americi, a samo jednu u gradu u kojem živim. Ova izložba dogodila se na poziv Elvire Kranjčar i Mladena Lučića i s dubokim poštovanjem sam ga prihvatio. A kada govorimo o suradnji hrvatskih i crnogorskih umjetnika, mislim da se to odnosi uglavnom na pojedinačne slučajeve. Tu postoji golem prostor za suradnju koji, po mojem mišljenju, treba krenuti od institucija koje se bave suvremenom scenom i koje bi bile organizacijska podrška umjetnicima u razmjeni ideja i praksa – kaže Šoškić pa o crnogorskoj likovnoj sceni dodaje da je stanje na njoj recipročno broju stanovnika Crne Gore, ali da pri tome ne treba biti nezadovoljan.
– Jačanju scene pomogao je Fakultet likovnih umjetnosti na Cetinju koji je u 30 godina odškolovao znatan broj umjetnika. Ono što nedostaje je jača suradnja sa zemljama u regiji i šire. Na taj način imali bismo uvid u globalna umjetnička događanja. A i pandemija je učinila svoje. Ona je nova realnost. Mi smo dužni da, krajnje odgovorno, pronađemo način da prezentiramo svoj rad u novim okolnostima. Umjetnost se događa u imaginarnom prostoru između umjetnika, umjetničkog djela i publike. Obvezni smo osigurati taj prostor, u suprotnom, umjetnosti biti neće, a samim time ni nas – zaključio je Šoškić.
Izložba u Galeriji Kranjčar traje do 6. studenoga.