Mladim redateljima u Hrvatskoj gotovo je nemoguće doći do državnih poticaja za film.
Imućniji u projekte ulažu vlastiti novac, a ostalima preostaje da se snađu kako znaju. Nevjerojatnu kreativnost u prikupljanju budžeta za dugometražni “Život + režije” u produkciji studija Kubus pokazao je Matija Radeljak, neakadamski glumac i redatelj.
– Snimit ćemo 356 kratkih filmova, u trajanju od 20-ak sekundi. Prodavat ću ih na internetu. Jedan film stoji 10 lipa. Dakle, ako u idućih godinu dana želite svaki dan primati po jedan kratki film e-mailom, pretplata će stajati 36.50 kuna. Nije mnogo, a ako nađemo 1000 ljudi koji će to učiniti, imat ćemo 36.500 kuna, što je odličan start – izračunao je Matija.
Bez mnogo alternative
Kratki filmovi, kaže, trpe male budžete, a s ovakvom količinom naslova lako će naći put do većeg broja interesnih skupina. Slaže se da je ideja pomalo luda, no svjestan je da nema mnogo alternativa.
– Prijavili smo se, dakako, na HAVC i druge natječaje, ali od toga ne očekujemo mnogo. Tamo prolaze etablirani redatelji s ogromnim filmografijama. Ja to još uvijek nemam, a iskustvo sigurno neću skupiti čekajući rezultate natječaja. Radije ću, recimo, prodavati slatkiše – kaže Radeljak.
Ono što zvuči kao šala zapravo je stvarni projekt, još jedna ludorija kojom će prikupljati novac za film.
– Na važnijim punktovima poput kina Europa, KIC-a ili Buldoga postavit ćemo posebno dizajnirane automate sa slatkišima čijom kupnjom možete podržati nezavisni film. Svi koje smo kontaktirali pristali su “udomiti” jedan takav aparat. U njega ćete ubaciti dvije kune, on će izbaciti slatkiš koji će donirati hrvatski proizvođači, a novac će ostati nama, za snimanje – objašnjava poduzetni filmaš.
Svjestan je, kaže, da se time neće obogatiti, ali dobit će i određenu pozornost javnosti, korisnu pred većim sponzorima na koje cilja.
Dosta mu je čekanja
– Možda sam naivan, ali zar ne bi bilo divno da redatelji i producenti stalno smišljaju ovakve stvari, koje donose novac i istodobno uveseljavaju ljude? Netko će reći da su filmovi za 10 lipa i slatkiši SF. Meni je SF deset godina raditi reklame da bih stekao kredibilitet za snimanje prvoga dugometražnog filma – zaključuje.
kupujem!