ZORAN MARIĆ

INmusic je poklon paket koji prvi ljudi Zagreb još nisu uzeli

INmusic je poklon paket koji prvi ljudi Zagreb još nisu uzeli
18.06.2013.
u 13:47
Sve je manje velikih sastava koji mogu nositi festivale, to je fenomen suvremene glazbe
Pogledaj originalni članak

Desetak dana prije osmog INmusic festivala direktor Zoran Marić kaže da sve ide prema planu. S Arctic Monkeys i Stooges kao “headlinerima” festival obećava puno, a i kiša koja je proteklih tjedana išla svima na živce, kažu prognoze, ne bi više trebala padati...

Kako se kriza odražava na prodaju ulaznica i druge elemente organizacije?

 – Vidi se da je kriza, nikada nije bilo tako teško raditi kao sada. Društvo je jednostavno zahvatila depresija. Ali, trudimo se i sigurni smo da će mnogo ljudi doći na festival i priuštiti si kvalitetan glazbeni doživljaj koji pripremamo za njih.

Već su legendarne vaše muke sa zagrebačkim Holdingom koji umjesto da pomaže, otežava situaciju. U kojoj ste fazi sada?

– Situacija se nije bitno promijenila. Radi se o velikoj tromosti sustava. Možda je razlog tome blokada sustava između gradonačelnika i Holdinga koja je trajala posljednje tri godine. Postoje neke naznake da će gradonačelnik Bandić drukčije postaviti model odnosa Holdinga prema manifestacijama značajnim za grad Zagreb. Uporno i strpljivo čekamo da Zagreb svojim infrastrukturnim mogućnostima postane partner festivala na dobrobit grada. Imamo niz primjera izvan Hrvatske, poput Novoga Sada i Exita, gdje kvalitetne suradnje daju značajne rezultate. Misli li netko da Novom Sadu takve stvari trebaju jer je mali grad, imamo i primjer Budimpešte koja je iznimno važna i velika turistička destinacija u Europi, a grad je glavni partner Sziget festivala jer mu on treba. Velika turistička odredišta prepoznala su značaj glazbenih festivala, znači da bi ga trebao prepoznati i Zagreb. Već samo od šest tisuća ljudi po danu, koliko se procjenjuje da ih dolazi na INmusic koji žive izvan Zagreba, grad zarađuje po milijun eura od festivala. Jako je malo festivala u svijetu koji imaju reference kao mi. The National Geographic nas je uvrstio među tri najbolja festivala na svijetu, The Huffington Post nas je uvrstio među deset najboljih festivala na svijetu, to je sve bilo ove godine. To su odlične reference za promociju festivala na međunarodnom tržištu. Gradonačelnik Ljubljane tražio je da se napravi glazbeni festival, koji je spreman platiti, ali ga dosad nisu uspjeli organizirati. Nije lako utemeljiti glazbeni festival koji bi trajao. Jarun je odlična lokacija, održavamo festival osam godina, imamo dobre reference i sve preduvjete da poklon paket koji smo pripremili grad Zagreb jednostavno uzme.

Iskreno, kako se rade te liste najboljih festivala? U svijetu ima na desetke izvrsnih festivala na kojima možda ne nastupaju puno veća imena, ali imaju više njih u istom rangu kao INmusic, ljudi tamo provode cijele dane, a ne dolaze samo na večernje nastupe kao kod nas...

Aristotel je davnih dana rekao da se u društvenim stvarima nekada trebamo prikloniti autoritetima, kao kada se u pitanju zdravlja priklanjamo autoritetu liječnika. Autoritet National Geographica i Huffington Posta građen je godinama i proizlazi iz njihove globalne perspektive, koja je superiornija našoj, često provincijalnoj. Novinari Huffington Posta dobivaju Pulitzerove nagrade vjerojatno zato što nešto vrijede. Naravno, možemo dalje pitati kako se dodjeljuje Pulitzerova nagrada i zašto su je baš oni dobili, no takav pristup je već cinizam.

Bitna je stvar za atmosferu INmusica, koji živi uglavnom samo navečer, to što se odvija radnim danima. Nemoguće je zakupiti iste izvođače za vikend?

– S našim proračunom nemamo nikakve šanse raditi festival za vikend i konkurirati velikim europskim festivalima. Zbog toga smo na karti europskih festivala tražili prostor u kojem možemo naći mjesto pod suncem i našli smo ga između dva festivala: Southside festivala i Glastonburyja. Takva nam je pozicija omogućila da dovedemo Arctic Monkeys koji nakon INmusica sviraju na najjačem i najznačajnijem festivalu na svijetu, Glastonburyju. Prvi dan su “headlineri” oni, a drugi Rolling Stones. Već to govori koliko je Arctic Monkeys velik festivalski bend.

Stonese niste ni pokušali zvati?

– Ha-ha... Ne možemo ni približno misliti na takve stvari.

Lani se nekako osjećalo da nedostaje veliki i jak “headliner”, Franz Ferdinand su već bili stari znanci, ali ove ste godine rano najavili dolazak Arctic Monkeysa i to je odmah diglo atmosferu.

– Možda smo ove godine imali malo više sreće s izvođačima. Lani smo imali problema zbog dva velika otkazivanja, što se dogodilo prvi put u tradiciji INmusica i to je dovelo do problema, ali preživjeli smo. No, radi se i o ukusima; mnogima je upravo prošlogodišnji festival bio najbolji dosad, New Order su bili prvi put u Hrvatskoj, a nisu zadovoljni s ovogodišnjim programom. Jednostavno je nemoguće zadovoljiti sve ukuse.

Možete li otkriti je li bilo izvođača koje ste željeli, a niste uspjeli dovesti?

– Svake godine ima takvih izvođača, nikada se ne dogodi idealan program jer izvođači nisu na turneji, ili ne mogu doći... Postoji cijeli splet okolnosti koji na to utječe. Pregovarali smo s Nickom Caveom, našim starim gostom, ali nisu nam se poklapali datumi i geografski raspored. Nije nam bilo moguće dovesti ni Florence And The Machine jer nije na turneji, ali vjerujemo da ćemo je dovesti dogodine. Već godinama pregovaramo s Vampire Weekend koji su jako bliski našem stilu, budući da promoviramo world glazbu, a to je bend koji je oslonjen na afričku glazbu, ali u Americi se pojavio niz velikih festivala i oni su upravo uoči INmusica na jednom od njih i nije bilo moguće da dođu u Zagreb.

Kakav je trend cijena izvođača s obzirom na krizu?

– Cijene, na žalost, rastu. Sve je manje velikih bendova koji mogu nositi festivale, to je fenomen suvremene glazbe, i to je razlog što su cijene takvih sastava sve više. To je velik problem. Ali, vidjet ćemo što će se dogoditi. Možda i svjetska tržišta dođu do vrhunca pa cijene počnu padati.

Je li INmusic dosad pokušao kupiti netko od velikih stranih koncertnih promotora ili netko drugi?

– Bilo je zainteresiranih, ali ne i konkretnih ponuda. INmusic se višestruko potvrdio kao kvalitetan projekt koji ima dobru reputaciju kod izvođača, kod međunarodne stručne glazbene pa i turističke javnosti. Dođe li još do uključivanja grada Zagreba u cijeli projekt, više bi me čudilo kada konkretne ponude za kupnju festivala ne bi dolazile nego kada bi dolazile.

Biste li ga bili spremni prodati?

– Bio bih spremniji na to da INmusic festival u nekom trenutku postane neki tip javne institucije, da se novac ulaže u poticanje razvoja mladih glazbenika u Hrvatskoj. Bio bih skloniji tome nego da festival bude čisto vlasništvo nekog investitora, to nije ono čemu bih se veselio, ali vidjet ćemo što će donijeti budućnost.

Ima li ove godine važnijih novosti u ponudi hrane i pića?

– Ove ćemo godine imati bogatiju gastronomsku ponudu. Nudit ćemo presjek hrane iz cijele Hrvatske i nešto međunarodne kuhinje. Žao mi je što je u Hrvatskoj vrlo oskudna ponuda strane kuhinje. Imat ćemo šezdesetak jela i nadam se da će publika biti zadovoljna. Vodimo računa o cijenama, ali cijene ne mogu biti kao u kafićima jer postavljanje infrastrukture na livadu košta. Ali smo opet jeftiniji nego što su prosječne cijene na koncertima u Zagrebu, samo što ljudi to možda ne primjećuju jer na koncertu borave dva sata, a ovdje provode puno više vremena pa potroše i više novca. Mislim da smo korektni prema publici, bez obzira na nečije subjektivne dojmove.

Da se malo odmaknemo od INmusica na udrugu koncertnih promotora Promo na čijem ste čelu. Udruga je imala veliku ulogu u borbi za smanjenje PDV-a na ulaznice koja je nedavno digla na noge cijelu glazbenu zajednicu. Jeste li uspjeli sniziti PDV zahvaljujući galami koju su glazbenici digli ili ste morali raditi ispod stola i pokrenuti neke političke mehanizme?

– Bilo je razgovora u sjeni ovih medijskih akcija, ali su ti razgovori vođeni argumentirano. I ovaj put pohvalio bih zastupnike SDP-a. Tražili su od nas da im dokažemo da smo u pravu kada kažemo da će snižavanje PDV-a biti na opću dobrobit i mi smo im to dokazali. Vidjeli su izračune prihoda koje koncerti generiraju, usporedili su PDV na koncertne ulaznice u drugim zemljama, dokazali smo da je glazba diskriminirana u odnosu na druge umjetnosti i to su bili ključni argumenti zbog kojih su saborska većina i Vlada prihvatili promjenu stope PDV-a.

Biste li doista preselili INmusic u Brežice, kao što ste najavljivali, da je PDV ostao po starom?

– Da, jer jednostavno ne bismo imali izbora. Ne bi bilo moguće održati festival pod tim uvjetima. Naravno da bi to bio veliki rizik, ali bila bi to viša sila. Stvar bi utoliko bila lakša što ulaskom u EU postajemo dio puno veće zajednice i ne bi više postojale nikakve prepreke (ni granice koja usporava protok ljudi) za to da se festival organizira u Sloveniji. Na sreću, takva je nerazumnost i njezine posljedice izbjegnuta. Ukidanje granice sada će ići na ruku tome da ljudi iz Slovenije i Austrije još više dolaze k nama.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.