Zagrebačka \"Jenufa\

\"Jenufa\" je snažna glazbena drama sa suvišnom orgijom

Foto: arhiv hnk
\"Jenufa\" je snažna glazbena drama sa suvišnom orgijom
29.04.2012.
u 14:15
Opera Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu u petak je premijerno izvedla Janačekovu operu \"Jenufa\". Operu je režirao Ozren Prohić, a dirigirao Srboljub Dinić. U naslovnoj ulozi je nastupila Tamara Felbinger Franetović.
Pogledaj originalni članak

 

Baš kao i talijanski veristi, na samom kraju 19. stoljeća i češki skladatelj Leoš Janáček u svojoj “Jenufi” donosi priču iz crne kronike. Ali, za razliku od talijanskog juga, u srednjoeuropskoj provinciji zločini se događaju ne zbog eksplozije, nego upravo zbog neprestanog potiskivanja i licemjernog skrivanja svake strasti koja prelazi okvire propisanog katoličkog morala. Htijući valjda prikazati taj kovitlac neukroćenih nagona ispod uštogljene površine redatelj Ozren Prohić u prvom nas je činu predstave u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu, premijerno prikazane u petak, počastio još jednom orgijom. U Jenufino moravsko selo takvo što spada koliko i u “Mazepu” ruskog skladatelja Petra Iljiča Čajkovskog, pa je scenu najbolje opisati kao lošu redateljevu naviku koja prelazi u kliše.

Scenografija Branka Lepena također je bila mnogo uspješnija u klaustrofobičnom drugom činu u kojem maćeha Crkvenjarka ubija Jenufino izvanbračno dijete ne bi li je, otklonivši sramotu, lakše udala. Tu dramu nosi odličan kvartet glavnih uloga: Tamara Franetović Felbinger (Jenufa), Roman Sadnik (Laca), Albert Bonnema (Števa) te, bez obzira na glas koji više nije u vrhunskoj formi, scenski i umjetnički najuvjerljivija Ivanka Boljkovac (Crkvenjarka). Čitava galerija odlično kreiranih i interpretiranih epizodnih likova (Martina Klarić, Neda Martić, Kristina Anđelka Đopar, Jelena Kordić, Zlatomira Nikolova, Ivica Trubić) impresivna je u trećem činu, prizoru svadbe, otkrića zločina i pirove pobjede ljubavi između Jenufe koju nitko ništa ne pita i njezina zlostavljača dobrog srca Lace.

Najbolja konstanta čitave operne premijere bila je Janáčekova izvrsna glazba zbog koje je najviše i vrijedilo prvi put nakon 1946. godine vratiti operu “Jenufu” na zagrebačku opernu pozornicu, a za izvedbu dostojnu partiture na svom prvom gostovanju u Zagrebu i ovdašnjem Hrvatskom narodnom kazalištu pobrinuo se dirigent Srboljub Dinić.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

JA
javornov
11:02 30.04.2012.

kontrapunkt \"Strka oko vize za Milanovića\" S obzirom da gornji naslov nije dopušteno komentirati, eto poruke ( istom ) autoru ovdje. Postoje ljudi koji uopće ne razumiju što je to diplomatski status, što VIP status, što status predsjednika države, što status premijera države, a što je to status predsjednika Sabora. Postoje zatim ljudi koje možete namazati kolomazom i oni će vam potpisati da na to pristaju, ako znaju da im iza toga slijedi besplatni topli bazen, sauna, masaža i kraljevski ručak. Ma, potpisali bi, ako treba, i dva formulara… Što je drugo Big brother nego plaćeno ponižavanje, i „afirmacija“ amoralnih. Big brother postupak, odlična je usporedba postupka nužnog pred put u Big apple. Figurativno govoreći, takve „putnike“ ne možete baš ničim poniziti jer oni su na kraju „dobili“ i da bi do toga došli pristaju na sve ( pa čak i na još više ).

JA
javornov
11:03 30.04.2012.

II dio Osobno sam svojevremeno ispunjavao takav obrazac za SAD vizu i posvađao sam se sa službenikom jer su mu pitanja za moj pojam integriteta osobe, dostojanstva i elementarnog ponosa ( pa čak i pristojnosti ) bila ispod svake razine. Taj moj „velik i umišljen ponos“ završio je tako da se službenik kulturno ispričao u potpunosti shvativši razlog mome bijesu te glatko otrpjevši što sam otišao ne odgovorivši mu na pozdrav, okrenuvši se na peti. Za mjesec ili dva uredno mi je dostavio vizu. Pa sam tako tri mjeseca boravio u SAD a ipak zadržao svoj temeljni ponos i pokazao kako nisam impresioniran birokratskim idiotarijama, za razliku od autora članka kojemu samoponižavanje izgleda godi. A kao kulturnjak ( sic! ) pokušava poniženje zamotati u nekakvo udivljenje tim golemim državnim i vojnim aparatom te tom supersilom! Svašta.