Članovi Baleta HNK Split izvrsno su otplesali tešku, mučnu i do posljednjeg atoma snage iscrpljujuću koreografiju Portugalca Daniela Cardosa koju je napravio na poznatu glazbu Petra Iljiča Čajkovskog i nazvao je “Labuđe jezero”. Predstava je premijerno izvedena na velikoj pozornici splitskog teatra u petak navečer, nakon što je dvaput bila odgođena, pred oko samo osamdesetak gledatelja uz poštovanje svih preporučenih epidemioloških mjera.
Portugalski koreograf vješto je upotrijebio glazbu i naziv najpopularnijeg klasičnog “bijelog baleta” i napravio moderno djelo koje sadržava apsolutno sve što može predstavljati suvremeni plesni izričaj – samo ne ono što oni malo stariji, koji su se nagledali kvalitetnih plesnih komada, u memoriji “drže i smatraju baletom”.
Zanimljivo je da su sve četiri planirane izvedbe danima unaprijed rasprodane i da nema mjesta “ni za lijek”. A na premijeru je došao i predsjednik NK Hajduk Lukša Jakobušić. Ako su to neki novi vjetrovi, valja ih svakako prepoznati i pozdraviti.
I dok je klasično “Labuđe jezero” bajka, Cardosova je predstava, blago rečeno, ludnica. Objašnjavajući svoje koreografske zamisli, on kaže: “Da biste se zaljubili u labuda, morate biti pomalo ludi, a da bismo u to i danas povjerovali, moramo se poslužiti suvremenim jezikom”.
Glavno obilježje Cardosove koreografije su krikovi, strahovi, tjeskoba, neartikulirani zvukovi, paranoja, frustracije, apsolutna bezizlaznost... Naglašava da je zadržao likove bijelog i crnog labuda, ali nema princeza ni prinčeva, a novi likovi su i medicinske sestre. Pokreti su zastrašujući, scena je minimalistička, svjetlo je prigušeno. Na sceni je samo jedan rekvizit, ogroman crno-bijeli kauč na napuhavanje koji vjerojatno služi i da amortizira sulude vratolomije koje baletani izvode. To što Cardoso zahtijeva od plesača u svom “Labuđem jezeru” gotovo je na granici fizičke izdržljivosti. Zato uistinu “kapa dolje” cijelom vrlo uigranom baletnom ansamblu, a poglavito glavnim likovima: sjajnoj Iryni Chaban Bilandžić koja je igrala Odette, odličnoj Evi Karpilovskoj u ulozi Odile, Aaronu Koku kao princu Siegfriedu, Jurgenu Rahimi koji je plesao čarobnjaka Rothbarta te Matei Milas i Minori Nakayama u ulogama medicinskih sestara.
Autorski tim predstave, osim koreografa, scenografa i oblikovatelja svjetla Daniela Cardosa čine i asistentica koreografa Kim Hiltl Potthoff, oblikovatelji svjetla i tona Branimir Bokan i Petar Ivanišević, te asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar. Ova koreografija dokaz je da su krv, znoj i suze ono što prati baletne umjetnike. Pogotovo kad ne plešu klasični balet za koji su se školovali. Kad njihovo čitavo tijelo mora raditi pokrete u totalnoj suprotnosti onome što su učili. Splitski baletani dokazali su da i to mogu. I to vrlo uspješno.