Skladatelj Alfi Kabiljo za Večernji list

Moja dva mjuzikla još su na čekanju

Moja dva mjuzikla još su na čekanju
16.05.2016.
u 12:18
Skladatelj Alfi Kabiljo za Večernji list govori o neobjavljenim mjuziklima, planovima, zagrebačkom glazbenom kazalištu
Pogledaj originalni članak

Skladatelj Alfi Kabiljo lani je u prosincu proslavio osamdeseti rođendan, čije obilježavanje još traje. Slavnog autora pitamo je li zagrebačka škola mjuzikla mrtva?

– Nedvojbeno mrtva. Kao papagaj od 1969. godine, od prvog mjuzikla “Velika trka”, ponavljam da Zagreb treba imati kazalište isključivo za mjuzikl, operetu i komornu operu. Paradoks je da Hrvatska uopće nema glazbeno kazalište. Jedina smo zemlja u Europi koja to nema. U HNK Zagreb u jednu bocu morate staviti tri litre, u Rijeci zbog Talijanske drame četiri. Ako ministar kulture to riješi, svaka mu čast.

Imate dva gotova mjuzikla, o Sarah Bernhard i Majci Tereziji?

– Majka Terezija nije do kraja gotova, ali gotovi su “Krapci” na tekst Lade Kaštelan o krapinskom pračovjeku. Paradoksalno je da se ove Shakespearove godine ne igra mjuzikl “Madam Hamlet”. Riječ je o Sarah Bernhard koja je kao žena igrala Hamleta, a s time i gostovala u Zagrebu.

Tvrdite da je vaš najbolji mjuzikl “Kralj je gol”?

Pozivam vas na premijeru u Gradišće 15. srpnja gdje ga igraju gradišćanski Hrvati na otvorenom.

Zašto se “Jalta” nije probila na svjetske pozornice?

– Sada u Komediju dolazi engleski producent jako zainteresiran za taj projekt. Imao sam dva ugovora s nekim Amerikancima, ali oni su tražili financijsku pomoć tadašnje jugoslavenske vlade. Možda je moja pogreška što sam išao u Hollywood, a ne na Broadway. Nisam se namjerio na pravog producenta. Njih u Americi ne zanimaju diplome ni odakle ste, nego ih zanima dobra glazba. Filozofija im je da im je svejedno prodaju li muziku ili automobile. Svuda gdje je “Jalta” igrala, u Beču, Oslu, Trstu…, izazvala je ovacije. Jedino je “Kralj je gol” imao takvu euforiju, ali nije imao ni sto izvedbi. Nakon predstave u Metkoviću uništene su kulise. Meni su uništili i kulise u Osijeku za “Jaltu” i za operu “Casanova u Istri” u Rijeci. Uništene su i kulise u kazalištu Trešnja za mjuzikl “Andersenove priče” koji je Turkalj nazvao malom “Jaltom”. Ne razumijem politiku uništavanja kulisa uspješnih predstava. “Jalta, Jalta” je zlatna koka Komedije, a nije igrala trinaest godina.

Jagoda Martinčević vas je usporedila s Ivanom pl. Zajcom po veličini opusa?

– Pišem i tzv. ozbiljnu glazbu. Kada već nisu igrani moji novi mjuzikli, otišao sam u klasičnu muziku. Za vrijeme mojeg prvog snimanja filmske glazbe za “Prvi valcer” od Lordana Zafranovića 1971. godine svirao je dobar dio Zagrebačke filharmonije, a dirigirao Mladen Bašić. Svi su bili iznenađeni. Poslije su dolazili muzičari ozbiljne glazbe i tražili da im nešto napišem. Očito sam uspio ozbiljnu glazbu približiti publici zahvaljujući bavljenjem pop-glazbom, šansonom, šlagerima.

Početak vam je vezan uz šlagere?

– Još 1956. je Marko Novosel pjevao moju pjesmu u zagrebačkom Varijeteu. Varijete je rasadnik najboljih hrvatskih pjevača. Vodio ga je Viki Glovacki u prostorijama današnjeg Kerempuha, a ondje su rođeni Vice Vukov, Zdenka Vučković, Tereza Kesovija, Ivica Šerfezi…

Poznavali ste i Josipa Štolcera Slavenskog?

– Zajedno smo tri puta ljetovali u Opatiji. Mama je imala odličan kontakt s njim i suprugom. On joj je pričao zašto nije ostao u Zagrebu, ali majka nije htjela otkriti te detalje, jer je Slavenskom obećala da će o tome šutjeti. Kada je Slavenski orkestrirao, pozivao me da sjedim pored njega i hvalio se da će prije Šostakoviča napisati kantatu o Lenjinu.

Postoji li “Jalta, Jalta” u notnom zapisu?

– Izašao je klavirski izvadak. Svu ozbiljnu glazbu objavljujem kod edicija Spiller i to financiram. Svi misle da će nestati knjige, novine i note, ali neće. Izašle su mi i brojne ploče, pa i glazba iz filma “Seljačka buna” Vatroslava Mimice.

Pišete li šlagere i šansone?

– Jedna od zadnjih stvari mi je šlager posvećen Arsenu Dediću s kojim sam bio povezan od prvog dana kada je došao u Zagreb. Posvetio sam mu pjesmu “Amigo Arsen” i poslao je na Splitski festival. Mogu paralelno pisati i zabavnu i ozbiljnu muziku jer posjedujem zanatsku mašineriju. Ali za ozbiljnu glazbu trebam neusporedivo više vremena.

Koliko vam je Zagreb inspiracija?

– Obitelj je došla iz Sarajeva. Svi veliki arhitekti surađivali su s tatom koji je imao veliko građevinsko poduzeće. Jedini sam napisao dva mjuzikla u Zagrebu koji ne igraju. To su “Car Franjo Josip u Zagrebu” i “Tko pjeva zlo ne misli”. Oni bi trebali stalno biti na repertoaru. Izdao sam i notni album s pjesmama o Zagrebu i predlagao Komediji izvođenje pjesama u reviji “Zagreb pjeva i pleše” što je naslov pjesme iz filma “Lea i Darija” za koji sam napisao glazbu. Kaj bu – bu. Tako se zove i šlager koji sam napisao za Krapinu na tekst Drage Britvića, a pjevali su Dubrovački trubaduri.•

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

Avatar Pavel ic
Pavel ic
14:13 16.05.2016.

jel se to jede?totalno nebitno

AP
ante_pustinjak
08:16 17.05.2016.

da si ti mjuzikli bi bilo štogod od toga?! popljuj malo jače sve što miriše na hrvatstvo i hrvatsku (kao što si to učinio nedavno) pa ti možda i uspije proboj na prvu frontu. koliko se sjećam (a istih smo godina po prilici) žario si i palio u bivšoj državnoj tvoreni, nema gdje te nije bilo! ovi tzv. kulturnjaci samo kukaju i lutaju gradom a ništ ne rade!