elvis bošnjak

Najveće splitsko nezavisno kazalište još nema svoj prostor

Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
Najveće splitsko nezavisno kazalište još nema svoj prostor
07.10.2019.
u 12:37
Pogledaj originalni članak

Splitsko kazalište PlayDrama, koje ove godine slavi desetu godišnjicu osnivanja i kontinuiranog rada, još je uvijek podstanar u svom vlastitom gradu, ali usprkos tomu njegovi entuzijasti hrabro ulaze u novu sezonu najavljujući nekoliko vrlo zanimljivih premijernih naslova koje će izvesti u nekoliko različitih prostora. Umjetnički voditelj Matko Botić prije svega naglašava da je ovogodišnji fokus PlayDrame na temi “djeca, odnosno potomstvo” te kako će predstavama koje pripremaju nastojati odgovoriti na pitanje mogu li se djeca u ovom današnjem vremenu ičemu nadati.

Još drži tri kantuna

Onaj koji prema Botićevim riječima još uvijek “drži tri kantuna” PlayDrame, njegov osnivač Elvis Bošnjak, glumac u HNK Split, “za kraj” aktivnog bavljenja ovim kazalištem za polaznike Glumačkog studija režira Shakespeareova “Hamleta”. Premijera se očekuje potkraj siječnja sljedeće godine na pozornici Kazališta lutaka u Splitu jer, zbog nedostatka prostora, moraju pribjegavati koprodukcijama.

– Riječ je o najpoznatijem klasičnom dramskom tekstu, drami o obitelji i izdaji, a ovo je predstava klinaca za klince. Ja sam dulje s ovom djecom, polaznicima Glumačkog studija PlayDrame, nego što su njihovi nastavnici i profesori. Primijetio sam da kroz školu ne nauče čitati klasike pa smo, radeći na predstavi godinu dana, tumačili i analizirali rečenicu po rečenicu. Ta djeca sada potpuno razumiju ono što govore, apsolutno su scenski pismeni, naučili su čitati i komunicirati sa Shakespeareom, a ključno je bilo povezati klince s Hamletom. Riječ je o iznimnoj djeci koja prolaze kroz Glumački studio PlayDrame, a u proteklih deset godina trideset ih je otišlo na Umjetničku akademiju, na studij glume. Neki su diplomirali i vratili se. Ogroman je užitak raditi s njima jer su mi puno dali. Bavljenje njima snažno je utjecalo na mene, ušao sam u generaciju koja nije moja – objašnjava Elvis Bošnjak koji je s polaznicima uspješno odradio Ezopa, Ivanu Brlić-Mažuranić, Evgenija Onjegina, Anne Frank...

PlayDrama je cjelogodišnji rad, a ono što Bošnjaku strahovito smeta jest činjenica da se u javnosti uopće ne percipira kako uopće funkcionira nezavisno kazalište.

– PlayDrama je najveće nezavisno kazalište u Splitu, a nema prostora za izvedbe. Osnovni je problem što nitko nije ni u jednoj političkoj stranci, što se nitko ni uz jednu političku opciju nije htio vezati jer je ta pozicija loša za umjetnost. To ne znači da smo mi apolitični, nego ne participiramo na način kako se veze grade. Postoji svijest o tome da postoji kazalište, ali u kakvim uvjetima radimo, to nikoga ne zanima – veli Bošnjak.

Dodaje kako nitko nikada nije zapitao treba li što PlayDrami, a zanimljivo je da ovo kazalište više novca dobiva od Ministarstva kulture nego od Grada Splita.

– Glavno je pitanje prostora u kojem bismo mogli izvoditi svoje predstave jer, ako igrate na petnaest različitih lokacija, onda ne možete razvijati ni svoju publiku – tvrdi osnivač PlayDrame podsjećajući kako je Dom mladih u kojem djeluju potpuno neuvjetan, hladan. Predstave doslovce “krpaju”, a to je frustrirajuće.

– Mnoge su nastale u uvjetima koji nisu ljudski. Radili smo po četrnaest sati dnevno i držati ovako kazalište zapravo je nevjerojatno čudo – zaključuje Bošnjak.

Unatoč brojnim preprekama, prva ovogodišnja premijera kazališta PlayDrama bit će “Dijete našeg vremena” koja će se u režiji Helene Petković izvesti 23. listopada u klubu Quasimodo. Autorica teksta koji kritički progovara o političkom trenutku u kojem se nalaze Split i cijelo hrvatsko društvo jest Ivana Vuković. Otkriva kako je tekst nastajao na probama i kako su glumci sami “proizveli brdo materijala” koji su tijekom rada na autorskom projektu obrađivali i reducirali. U predstavi igraju mahom studenti treće godine glume na Umjetničkoj akademiji u Splitu, podrijetlom iz različitih krajeva Lijepe Naše: Luka Šatara iz Zagreba, Lovre Kondža iz Otoka kod Sinja, Stipe Jelaska iz Splita i Petar Salečić iz Smokvice na Korčuli (Fetivi, Vlaj, Otočanin i Purger, op.a.).

Druga premijerna predstava nosi naslov “Djeca recesije”, autor joj je Dino Pešut, a pod redateljskom palicom Ivana Plazibata radi se u koprodukciji s Kazalištem Marina Držića iz Dubrovnika. Praizvedba je planirana 16. studenog na Sceni 55 u HNK Split, a u predstavi će igrati Goran Marković, Donat Zeko, Uršula Najev i Paula Kuvačić.

Najsličniji Dini Pešutu

– Dino Pešut mi je najsličniji po senzibilitetu. Bavi se uvijek istom temom – generacijom koja odrasta u dobu općeg cinizma, malim monstrumima, i nema sažaljenja za svoje likove – objašnjava Plazibat.

Polaznici Glumačkog studija PlayDrame, uglavnom učenici petih i šestih razreda osnovne škole, pripremaju “Romea i Juliju”, a za nastup ih “treniraju” Trpimir Jurkić i Petra Kovačić. Priredit će i predstavu “Petar Pan” te sudjelovati na Festivalu priča “Pričigin”. Odabrat će tri proteklih godina već ispričana teksta koja će uprizoriti na završnoj večeri, a publika će pogađati tko su autori. Tako djeluje nezavisno kazalište

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.