Jučer je na daskama koje život znače nacionalnog kazališta počela najljepša blagdanska bajka. Riječ je, dakako, o „Orašaru“ na sceni HNK Zagreb. Pod dirigentskom palicom Diana Tchobanova, a u režiji i koreografiji Dereka Deanea, djevojčica Klara i Orašar pretvoren u princa posjetili su svijet Šećerne Vile, a ovacije koje je ansambl sinoć dobio čini se da će se ponavljati sve do 5. siječnja, kada je na rasporedu izvedba ove božićne baletne bajke za čitatelje Večernjeg lista.
A ulogu Klare ove je sezone prva plesala 19-godišnja Anamarija Marković, najmlađa solistica Baleta HNK Zagreb koja se nekoliko mjeseci prije vratila sa školovanja u Akademiji A. J. Vaganove, najboljoj baletnoj školi na svijetu, zahvaljujući kojoj je nastupila i u Marijinskom teatru u Sankt Peterburgu.
Trema ode s prvim taktovima
– Prije dvije godine sudjelovala sam na natjecanju Vaganova Prix, na kojem sam dobila 10-mjesečnu stipendiju za Akademiju Vaganove. Bilo je to posebno iskustvo, nešto o čemu svaki plesač sanja. Iako je tempo bio ubitačan, i te kako se isplatilo – govori Anamarija te ističe kako je usporedo s Vaganovom završila i Gornjogradsku gimnaziju. Nakon povratka u Hrvatsku dobila je ponudu za angažman u zagrebačkom Baletu, a time su se ostvarili svi njezini snovi – da pleše kod kuće.
– Zapravo sam bila honorarno angažirana u HNK Zagreb i prije dvije godine, ali ovaj „pravi i veliki“ ugovor zaista mi mnogo znači. I tada sam plesala Klaru, u toj sam ulozi prvi put izišla na veliku scenu. Ta sreća, uzbuđenje, ali prije svega zahvalnost, i danas me prate kada izlazim pred publiku i postajem Klara – govori ova mlada balerina te dodaje kako je o ulozi Klare maštala još kada je kao djevojčica prije osam godina u “Orašaru” plesala jednu djevojčicu.
Publika ju je prije dvije sezone gledala i u „Labuđem jezeru“ u pas de trois, pas de quatre i šest crnih labudova te Plesu sa šalovima i Sjenama u „Bajaderi“. Iako je led sinoć probijen, svakodnevne probe i usavršavanja koreografije i pokreta pratit će mladu balerinu sve dok traje predstava. Međutim, ništa od toga nije joj teško jer radi, kaže, ono što je njezin život.
– Volim raditi s majstorima baleta, volim kritike i korekcije i dobronamjerne savjete. Osim vježbe, to je način da se razvijem i kao osoba i kao plesačica. U cijelom ovom procesu najteže mi pada iščekivanje predstave jer ne mogu dočekati da publici pokažem ono na čemu smo toliko radili.
Ali, želim, i to posebice najmlađima, prenijeti i ovu predivnu priču, bez koje su blagdani nezamislivi – kaže Anamarija. Iako je Klaru već plesala, za ovogodišnju se ulogu dosta pripremala. Od početka studenoga svakodnevne višesatne pripreme pod budnim okom majstora baleta bile su tek djelić pripreme. Za svaku se ulogu, ističe, priprema sve dok je pleše; ne prestaje razmišljati o pokretima, karakteristikama i osobnosti lika koji igra.
Važno je biti prirodna
– Trudim se biti prirodna jer sam naučila da je jedino to pravi način da publici prenesem sve emocije i bit lika. Iako imamo, jasno, zadanu koreografiju, sve dok je predstava na daskama, razmišljam o njoj i o tome kojim pokretom i kako mogu bolje pokazati određenu emociju – govori A. Marković te dodaje kako joj trema nestane već s prvim taktovima koji ispune kazalište. U takvom načinu razmišljanja i rada i te kako joj je pomogla ruska škola u kojoj joj je, kaže, svaki pedagog s kojim je radila dao najbolje od najboljega.
– Treba ponajprije imati na umu da je Rusija država koja njeguje baletnu tradiciju staru gotovo tristo godina te se s te strane ne može uspoređivati s Hrvatskom. Postoje, dakako, sličnosti i razlike, no uvjerena sam da svaki pedagog daje sve od sebe u odgoju novih i boljih balerina. Uzela sam tamo najbolje što mi se nudilo, a iako sam imala tu čast plesati u Marijinskom teatru. Domaća je scena posebna priča. Želim znanje stečeno u svjetskom središtu baleta iskoristiti u Hrvatskoj – poručuje Anamarija te ističe da Hrvatska ima talentiranih plesača. Dok Klara usrećuje klince, Anamarija Marković polako ali sigurno gradi svoju karijeru, i to ne samo marljivim radom nego i učenjem od superzvijezda iz svijeta baleta kao što su Olga Smirnova, Svetlana Zaharova, Diana Višneva ili Marianela Núñez.
– Pratim na društvenim mrežama svoje baletne uzore, a nadam se da ću jednoga dana zaigrati i Odette u „Labuđem jezeru“ i Kitri u „Don Quijoteu“. Te dvije uloge moja su dva pola: nježan i energičan. A prioritet joj je ići korak po korak i uživati u onome što joj najbolje ide – prenošenju emocija u baletu, i to na domaćoj sceni