Jedan od najaktivnijih veterana, Neil Young, nedvojbeno je prvak po količini diskografskih reizdanja koju je uspio isporučiti početkom 2021. Premda je i inače poznat po svakogodišnjem objavljivanju novih albuma, Youngova taktika objavljivanja zanimljivih arhivskih reizdanja na CD i vinilnom formatu dobila je ovih dana još veće ubrzanje.
Osim sjajnog retrospektivnog deseterostrukog CD box seta “Archives Vol. 2”, na koji se čekalo dugih jedanaest godina poslije prvog dijela, Neil Young ovih je tjedana povodom pedesete godišnjice izvornih izdanja objavio proširene verzije legendarnog solo albuma “After the Gold Rush” iz 1970. i albuma “Déjà Vu” s Crosby, Stills, Nash & Young iz iste godine, te prvi put dva povijesna koncertna albuma i filma između čijih je snimanja proteklo dvadesetak godina.
Radi se o naslovima “Way Down in the Rust Bucket” i “Young Shakespeare” (Warner/Dancing Bear), izvorno snimljenima 1990. i 1971. godine u ključnim etapama Youngova rada. “Young Shakespeare” donosi Youngov akustični nastup u teatru Shakespeare u američkom Stratfordu snimljen početkom 1971., na solističkoj turneji nakon prijelomnog albuma “After The Gold Rush” objavljenom dva mjeseca ranije, koji ga je, skupa s uspjehom albuma “Déjà Vu”, katapultirao među najpoznatije rock-zvijezde. Oboružan samo akustičnom gitarom, usnom harmonikom i klavirom, Young osvaja recitalom kakvi su zamalo bili predložak za kasnije unplugged serijale. Briljantan akustičan nastup svježeg mladog kantautora u naponu snage već je tada, nakon samo trogodišnje karijere, nudio klasike koji su se do danas zadržali u Youngovu repertoaru (“Down by the River, “Sugar Mountain”, “Cowgirl in the Sand”, protestna “Ohio” iz repertoara CSN&Y).
Usprkos golemoj popularnosti, Young je već tada davao do znanja da ga ne zanima instantna slava pa je, umjesto keširanja nekom glomaznom turnejom, odabrao solističke nastupe po manjim dvoranama. Još zanimljivije, među 12 pjesama koncert sadrži samo dvije s tada aktualnog “After The Gold Rush” te “Helpless” s “Déjà Vu”, ali i četiri premijere pjesama s budućeg albuma “Harvest” objavljenog gotovo dvije godine kasnije (“Heart of Gold”, “The Needle and the Damage Done”, “A Man Needs a Maid” i “Old Man”). Koncert u teatru Shakespeare snimljen je i kamerama i predstavlja najstariji film o Youngu na 16 mm, iste godine prikazan je na njemačkoj televiziji, ali je od onda ostao u arhivu, a DVD izdanje može se kupiti ili na Youngovu službenom web-siteu ili u box set verziji “Young Shakespeare”, skupa s vinilima i CD-ovima.
S druge strane, “Way Down in the Rust Bucket” gromoglasna je oda drugom, distorziranom dijelu rada Neila Younga i nastavak njegove trajne odiseje s pratećim sastavom Crazy Horse. Snimljen je 13. studenog 1990. u klubu The Catalyst u kalifornijskom Santa Cruzu, za vrijeme proba za predstojeću turneju. Posebnost je da je nastup održan u tri dijela i prikazuje Younga i Crazy Horse u opuštenijem izdanju te donosi dio pjesama s tek objavljenog albuma “Ragged Glory”, rjeđe izvođene stare favorite “Bite the Bullet”, “Danger Bird”, “Don’t Cry No Tears” i prave raritete “Surfer Joe and Moe the Sleaze” i “T-Bone”, ukupno 19 pjesama u skoro dva i pol sata svirke.
Na američkoj turneji koja je uskoro započela i 1991. koincidirala s početkom Zaljevskog rata, Young je snimio epohalni koncertni album “Weld” na kojem su se apokaliptični zvuci sirena i helikoptera miješali s distorzijom gitara. “Way Down in the Rust Bucket” zagrijavanje je za taj pothvat i donosi sasvim drugačiju priču jer je lišen političke i sociološke oštrice buduće turneje po velikim sportskim arenama.
Umjesto toga, pred publikom sastavljenom od prijatelja i kvartovskih fanova prilika je za razmahivanje telepatske veze Younga i Crazy Horsea koji na maloj pozornici stoje na metar udaljeni jedni od drugih. I ovaj dvostruki album (ili četverostruki vinil) moguće je pogledati na DVD snimci, ali se DVD verzija može pronaći samo u box setu skupa s vinilima i CD-ima. Početkom devedesetih, nakon albuma “Freedom” i “Ragged Glory”, Neil Young ušao je u inspirativno novo razdoblje rada i pronašao priključak s novim generacijama rock-glazbenika. Predgrupe na turneji “Weld” bili su mu heroji nove alternativne scene Sonic Youth i Social Distortion, a nekoliko godina kasnije snimio je i album “Mirror Ball” s Pearl Jamom koji su ga i pratili na nekoliko koncerata. “Way Down in the Rust Bucket” kao i “Weld” zapravo su bili nastavak onoga što je Young s Crazy Horse radio krajem sedamdesetih na legendarnim albumima “Rust Never Sleeps” i popratnom koncertnom albumu “Live Rust”, produžetak slične priče desetak godina kasnije, ali s jednakom kreativnom oštricom i energetskim nabojem. Promatrani zajedno, “Young Shakespeare” i “Way Down in the Rust Bucket” gotovo plastično prikazuju Youngovu enormnu moć kao solističkog kantautora i vođe benda poznatog po buci i distorziji. Podatak da je između te dvije snimke prošlo dvadesetak godina samo potvrđuje Youngovu nezaustavljivost koju demonstrira i danas.