Jelena Kordić i Ivana Srbljan

One su budućnost hrvatske opere - zagrebačka i riječka Carmen

21.10.2020.
u 11:50
Jelena Kordić i Ivana Srbljan ulogu Carmen prvi put su pjevale u hvaljenoj studentskoj produkciji. Sada će je pjevati opet, Srbljan na premijeri u HNK Ivana pl. Zajca, a Jelena Kordić na prvoj reprizi u zagrebačkom HNK, nakon što dan ranije, premijeru otpjeva nacionalna operna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović.
Pogledaj originalni članak

U kasnu jesen 2011. godine Zagreb je zatresla “Carmen”. Studentska produkcija Bizetove opere u Lisinskom bila je događaj sezone, predstava “nabijena energijom kao jedna manja atomska centrala”. A u samom epicentru tog spektakla bile su dvije studentice Muzičke akademije, dvije Carmen: Jelena Kordić i Ivana Srbljan. Mlađa Jelena bila je od Ivane starija po godini studija pa je nastupila na premijeri. Za nju je to ujedno bila i diplomska predstava. A godinu ranije obje su imale i operni debi na pozornici zagrebačkog HNK u Mozartovoj “Čarobnoj fruli”: Jelena kao Treća dama, a Ivana kao Treći dječak.

Ove subote, 24. listopada, obje će ponovo pjevati Carmen: Ivana Srbljan na premijeri u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, a Jelena Kordić na prvoj reprizi u zagrebačkom HNK, nakon što dan ranije, u petak, premijeru otpjeva nacionalna operna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović. Bit će vrlo zanimljivo vidjeti kako su s njih dvije odrastale, razvijale se i stasale njihove Carmen. O tome, a i njihovim različitim putevima u proteklih devet godina, razgovarali smo s obje umjetnice uoči zagrebačke i riječke premijere.

Nakon što je diplomirala s “Carmen”, Jelena Kordić je zahvaljujući tadašnjem direktoru Opere Branku Mihanoviću počela dobivati uloge u zagrebačkom HNK, a Ozren Prohić ju je u više navrata bio angažirao u Rijeci.

– Nisam napredovala koliko sam mogla da sam bila negdje vani gdje se radi veći repertoar, ali sam neizmjerno zahvalna na prilikama koje sam ovdje dobivala – kaže Jelena Kordić koje se već tada odlučila i izborila za status slobodne umjetnice.

Prekretnica u njenoj karijeri bio je gotovo slučajan susret s jednim inozemnim agentom koji ju je čuo u Zagrebu i 2015. je uputio na audiciju u operni studio slavne Semper Opere u Dresdenu. Mlada pjevačica je bez razmišljanja spakirala kofere i tada još bez ikakvog znanja njemačkog jezika otišla na audiciju. I bila primljena. Jednu je sezonu provela na angažmanu u Gradskom kazalištu u Braunschweigu, a sada je već više sezona stalna članica i solistica opernog ansambla Nacionalnog teatra u Mannheimu. To je kazalište koje, nakon Deutsche Opere u Berlinu, ima najveću pozornicu u Njemačkoj pa se Jeleni HNK sada na trenutke čini kao dječje kazalište. Ali, mnogo više od ogromne pozornice Jeleni u Mannheimu znači rad s tamošnjim generalnim muzičkim direktorom Alexanderom Soddyjem, dirigentom kojeg su bečki kritičari nedavno usporedili s Carlosom Kleiberom. 

Uz Charlotte u “Wertheru”, Humperdinckovu Hänsel te njoj do sada najdražu ulogu Oktavijana u “Kavaliru s ružom”, Carmen je ostala svih tih godina važna u umjetničkom životu i razvoju Jelene Kordić. Pjevala ju je u Braunschweigu, a potom krajem prošle godine i u Mannheimu, u produkciji zbog koje čitav ansambl i autorski tim s uzbuđenjem čeka ovogodišnje proglašenje dobitnika najveće njemačke kazališne nagrade Faust. Mannheimska Carmen nominirana je kao najbolja operna predstava u cjelini.

– Svojevrsni vrhunac karijere bit će mi na proljeće Carmen u Dresdenu, u produkciji u kojoj sam do sada gledala po mojem mišljenju najveće Carmen današnjice, Gruzijku Anitu Račvelišvili i Francuskinju Clémentine Margaine – kaže Jelena Kordić, nadajući se, naravno, da će koronavirus sve to dopustiti. Posljednja predstava u kojoj je pjevala prije dolaska u Zagreb bila je “Norma” 10. ožujka, a premda je kazalište u Mannheimu sada opet otvoreno, do daljnjega su odgođene čak tri premijere u kojima Jelena Kordić treba nastupiti u ulogama kojima se osobito veseli: kao Brangena u “Tristanu i Izoldi”, Preziosilla u “Moći sudbine” te kao Kompozitor u “Arijadni na Naxosu”.

Iskustvo Ivane Srbljan bilo je bitno drugačije, osim što je i nju u odlučujućem trenutku dodirnuo prst sudbine. Premda je za studentsku Carmen dobila Rektorovu nagradu, domaće operne pozornice za nju su ostale zatvorene i dvije godine nije bilo na vidiku predstave s kojom bi diplomirala. I zato si je 2014. godine diplomsku predstavu organizirala sama. U koprodukciji s Teatrom ITD i s Hrvatskim komornim orkestrom izvela je monooperu “Ljudski glas” (La voix humaine) Francisa Pulenca, na tekst Jeana Cocteaua, uz veliku podršku svog komentora Berislava Šipuša koji je dirigirao.

– Tada sam već bila odlučila da ću svakako otići iz Hrvatske i već sam imala poziv na usavršavanje u Walesu. Ali, taman kad odlučite jedno, sudbina vam pošalje nešto drugo. Za mene je to bio poziv Marina Blaževića u Rijeku gdje mi je ponuđen stalni angažman. To je danas, a osobito za mlade pjevače koji su tek diplomirali, prilika koja se vrlo rijetko pruža. Ne može se napredovati bez rada na sceni i ja sam se tu našla izuzetno privilegirana pa sam priču o odlasku van ostavila po strani – kaže Ivana Srbljan.

Međutim, angažman u Rijeci nije ju spriječio, nego čak i pomogao, da proteklih godina zabilježi i lijep broj nastupa na stranim pozornicama u Italiji, Mađarskoj i Finskoj, a intenzivno kao koncertna pjevačica surađuje sa Simfonijskim orkestrom RTS-a i maestrom Bojanom Suđićem u Beogradu. Tako je, na temelju sjajnih nastupa u kući i vani, zaslužila i status prvakinje Opere HNK Ivana pl. Zajca, gdje ju je, na samom početku, opet dočekala – Carmen.

Bio sam na toj eksperimentalnoj predstavi komorne Carmen na pozornici sušačkog HKD-a i nikada neću zaboraviti habaneru koju je Ivana Srbljan otpjevala u potpunom mraku. Bili smo okruženi čistom slijepom ljubavlju u glasu Ivane Srbljan – Carmen.

Ta je predstava poslužila kao temelj i za produkciju Carmen u pulskoj Areni, koja će, sada opet u novoj prilagodbi, napokon zasjati i na matičnoj velikoj pozornici riječkog HNK.

Ivana Srbljan u međuvremenu je kao Carmen nastupila u Finskoj, kao i u splitskoj produkciji u režiji Dore Ruždjak. Za razliku od Jelene, čiji je debi u “Tristanu” u Mannheimu zbog pandemije odgođen, Ivana je u Rijeci svoj repertoar, uz druge uloge, obogatila i Wagnerovom Brangenom. Ta je uloga jako važna i draga svakoj mezzosopranistici s vagnerijanskim ambicijama i sposobnostima, a to su i Jelena i Ivana.

Novu zagrebačku Carmen postavlja slavni francuski redatelj i stari znanac hrvatske publike Arnaud Bernard, a dirigent je Marcello Mottadelli. Riječku predstavu potpisuju kao autorski tim Marin Blažević, Alan Vukelić, Sandra Dekanić i Selma Banić, a dirigent je Valentin Engel.

Ali, u epicentru će opet biti Carmen, sudbinska uloge dviju sjajnih mezzosopranistica iz ove priče.

– Carmen me je obilježila, ona me mučila i ona me oslobađala. Ja i ona imamo “love-hate” odnos. Nakon svih propitivanja, izazova, sumnji i iskušenja ona mi se svako malo vraća kao test koji mi pokazuje gdje sam, sama sa sobom i u operi. Igram se s interpretacijom, ona nikad nije ista. Nekad će biti agresivnija, nekad nježnija, nekad ženstvenija, nekad muškobanjastija. U svakom slučaju ona je u mom životu konstanta i učiteljica – govori Ivana Srbljan, uvijek sklonija naglasiti kod Carmen nježnost i ženstvenost istaknutu i u noveli Prospera Mériméea koja je prethodila operi. 

– Sada vidim da sam prije devet godina zapravo bila još djevojčica koja nije mogla razumjeti svu snagu i dubinu Carmen. Ja se moram uvijek prilagoditi koncepciji predstave, ali da je ja režiram, Carmen bi bila “femme fatale”, ali pomiješana s djetetom, vrckasta žena, zavodnica i iznimno pametna osoba koja je na cesti učila sve svoje znanje i morala se sama izboriti za sebe – kaže Jelena Kordić. Dodala je i da vrlo često veću naklonost publike na kraju osvoje i Don José i Micaëla i objasnila zašto:

– To je zato što se ljudi poistovjete s likovima, a Carmen žene ne vole, a muškarci je se boje.

*** Nakon završetka pisanja ovog teksta iz riječkog HNK stigla je obavijest o zatvaranju kazališta na dva tjedna zbog pozitivnog testa na koronu troje članova Zbora, zbog čega se i premijera Carmen nažalost odgađa.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.