operna diva

Pjevački talent bio mi je karta za izlazak iz siromašne crne četvrti

Foto: arhiva
Pjevački talent bio mi je karta za izlazak iz siromašne crne četvrti
22.11.2011.
u 12:07
U Zagrebu će operna diva prvi put predstaviti program C. Portera i G. Gershwina
Pogledaj originalni članak

Američka diva Denyce Graves ponovno dolazi u Zagreb, 2. prosinca u dvorani Lisinski uz orkestar Zagrebačke filharmonije pod ravnanjem Ive Lipanovića pjevat će najpoznatije i najljepše skladbe C. Portera i G. Gershwina. Riječ je o njezinu najnovijem projektu koji će upravo u Zagrebu imati svjetsku premijeru! U predblagdanskom duhu, koncert je dio humanitarnog projekta “Korak u život” kojim se prikupljaju sredstva za socijalizaciju djece bez primjerene roditeljske skrbi putem stipendiranja studija.

 Ta je tema i te kako poznata zvijezdi kojoj je glazbeni talent i velik rad na njemu poslužio kao karta za izlazak iz siromašne washingtonske crnačke četvrti. Uz oca alkoholičara, u tome je, srećom, imala veliku podršku majke. Amerika je njezinu priču osobito voljela čuti u prigodi njezina debija na pozornici Metropolitana ujesen 1995. u ulozi Carmen. Na kraju velikog intervju koji je tada objavljen u New York Timesu oglasio se i njezin tadašnji suprug sa sugestijom: “Možda bi ovo trebao biti zadnji razgovor o prošlosti, od sada neka priča bude o budućnosti”.

 Ipak, u prvom redu zbog nadahnuća koje pruža njezin primjer i zbog djece i mladih za čiju budućnost dolazi pjevati u Hrvatsku, veliku smo umjetnicu podsjetili i na njezinu prošlost.

 Sigurno vas ljudi često ispituju i podsjećaju na ne baš lako djetinjstvo i pjevačke početke. Zamara li vas pričati tu priču?

– Svaki put kad od mene traže da obnovim sjećanja na djetinjstvo, sjetim se nečeg novog što i meni bude otkriće i izvor zacjeljivanja. Zato mi nikada ne dosadi pričati o tome. To je prilika da naučim nešto o sebi.

Uglavnom zahvaljujući filmovima o učiteljima koji se bore za mlade duše u paklu javnih škola, kod nas je stvorena vrlo loša slika o američkom obrazovnom sustavu, baš kao i o četvrtima poput one u kojoj ste odrastali.

– Ja se smatram krajnje sretnom što sam već s trinaest godina upoznala operu i potpuno se u nju zaljubila. To mi je dalo osjećaj smisla i pripadanja. Velika ljubav prema glazbi zaokupljala je sve moje vrijeme i misli i pokretala moje strasti, tako da se nisam imala kada baviti opasnim poticajima posvuda u gruboj okolini koja je odnijela živote mnogih mojih prijatelja.

Išli ste u umjetničku školu koja nosi ime Dukea Ellingtona, a svoju ste kćer nazvali po Elli Fitzgerald. Otkrivaju li ta dva imena i vaše muzičke korijene?

– Kćeri sam dala ime Ella-Thais po Elli Fitzgerald, ali i po operi Thaďs Julesa Masseneta. Moji korijeni zapravo nisu toliko u jazzu koliko u gospelu. No, uvjerena sam da je upravo iz gospela ionako ponikla sva velika američka glazba.

 Veliku je ulogu u vašem umjetničkom razvoju i tranziciji između studija i angažmana odigrala Wolf Trapp Opera Company.

– Wolf Trap divno je mjesto u Virginiji, ljetni kamp u kojem mladi umjetnici mogu razvijati svoje talente na satovima jezika i pjevanja, majstorskim tečajevima, opernim radionicama i, naravno, cjelokupnim opernim produkcijama. Baš sam ovog ljeta ondje nastupala i uvjerila se koliko koristi od njihovih programa i dalje imaju mladi budući umjetnici. U opernoj industriji postoji velika glad za sljedećim “velikim pjevačem” i to može stvoriti pritisak na mlade umjetnike da forsiraju svoje glasove i pokušavaju prerano sazreti. Vokalni pedagozi i treneri upozoravaju ih da ne žure, nego da pričekaju da priroda obavi svoje.

 U mladosti ste, nakon neuspjeha na jednom natjecanju, umalo odustali od pjevanja. Za nastavak je bio važan i angažman u Houstonu, gdje je direktor opere bio i naš Vjekoslav Šutej. Koju je on ulogu odigrao u vašoj karijeri?

– Silno veliku. Upoznala sam ga još 1988. u Wolf Trap Companyju u Virginiji i već je tada mojem pjevanju dao veliku potporu i ohrabrenje. Kada je bio glazbeni direktor u Houstonu, ja sam ondje sudjelovala u programu za mlade umjetnike na produkciji Carmen, koju smo Điđi i ja kasnije te iste sezone zajedno radili i u San Franciscu. Điđi se žestoko borio s administracijom tamošnje opere da me stave u premijernu postavu, što je lansiralo moju karijeru.

 Program skorog zagrebačkog koncerta ipak nije opera, nego Cole Porter i George Gershwin?

– Producentima često predlažem nove materijale koji su meni uzbudljivi. U Philadelphiji sam radila sa sjajnim aranžerom Johnom Conahanom i zajednički nam je san bio skrojiti jedan takav program prema mojem glasu. U suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom premijerno ćemo predstaviti nove aranžmane tih vokalnih klasika.

Je li to glazba u kojoj se velika operna diva poput vas samo opušta i uživa, ili ona skriva i posebne zahtjeve?

– Za mene u poslu ne postoji pristup “take it easy”. Bez obzira na to što pjevam, to je i dalje posao u kojem želim dati najbolje od sebe. Pritisak uvijek postoji, osobito u pjesmama poput ovih koje ćemo predstaviti u Zagrebu. Tu su remek-djela koja su među najomiljenijim svjetskim pjesmama i zahtijevaju pronalaženje prave mješavine glasa. Moram pronaći način da ne izađem iz okvira svoje vokalne tehnike i obrazovanja, a opet da ih pjevam na način koji nije previše operni. To je vrlo delikatan ples.

 Postoji li plan da taj program s našim orkestrom možda i snimite?

– Bili bismo oduševljeni kada bi ovaj projekt dobio i svoje diskografsko izdanje, za što je upravo savršen!

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.