U Laubi

Plesni performance u Laubi kao trening slobode u umjetnosti

Foto: arhiva VL
Plesni performance u Laubi kao trening slobode u umjetnosti
24.09.2012.
u 13:34
Malo se tko od odraslih promatrača Jukeboxa usudio cupkati uz svoj omiljeni hit. Djeca su bila ta koja su, bez ikakvih ograda, tijelima klizila po podu, oponašajući plesačice, na trenutke se igrajući s njima, postajući dio “predstave”
Pogledaj originalni članak

Lauba kuća za ljude i umjetnost prošlog je vikenda proširila svoju umjetničku viziju. Uz likovnu umjetnost sada u njoj “stanuje” i ples. Projekt Jukebox nastao je baš za Laubu, a u njoj će kao eksponat ostati i sam jukekebox, skulptura Igora Rufa.

Glazbena nostalgija

Iz galerijsko-plesnog jukeboxa svira 15 dobro znanih hitova (glazbeni je to put u nostalgiju, 70-te i 80-te godine 20. stoljeća), a na njih – prema željama publike koja u jukebox ubacuje žetone – plešu Petra Hrašćanec i Nikolina Bujas Pristaš, u režiji Saše Božića i koreografiji Ksenije Zec. Jukebox kao plesni performance doista unosi sasvim posebnu atmosferu među djela koja su izložena u galeriji. Sve je, naime, opušteno i ležerno, publika hoda uokolo i razgledava djela, ali i sasvim pozorno promatra ples. Kada se promatrači umore, jednostavno sjednu na pod ili prošeću do kafića, da bi se vratili kada ih ponovno privuče glazba.

Koreografija je ovdje dala tek okvir za priču koju odlično (međusobno se nadopunjujući) izvode plesačice. Taj okvir i njihove intervencije posebno su vidljive kada imate sreće da nekoliko ljudi iz publike voli istu glazbu, pa se neki hit i ponovi.

No, ovaj je projekt ujedno i vrlo ozbiljna sociološka priča o ljudima i umjetnosti - i kao takav je stvoren za Laubu. Jasno je vidljivo da se neki ljudi, “na prvu loptu” ne osjećaju ugodno uz ples. To su oni navikli na besprijekoran mir muzeja i galerija, oni koji žele apsolutnu tišinu za gledanje umjetnosti. Ona drugačija, nazovimo je kazališna publika veći dio svoje pažnje posvećuje plesu, i samo u nekoj ležernoj šetnji baci pogled na zidove galerije. Ipak sudeći po prvim reakcijama, mnogo je onih koji uživaju u spoju. Istovremeno Jukebox je i priča o tome kako odrastanje i socijalizacija utječu na poimanje umjetnosti.

Dječja hrabrost

Godinama nas uče da budemo tihi i pristojni u galerijama, da u teatru bez sudjelovanja pogledamo to što umjetnici stave pred nas. I zato se malo tko od odraslih promatrača Jukeboxa usudio cupkati uz svoj omiljeni hit. Djeca su bila ta koja su, bez ikakvih ograda, tijelima klizila po podu,oponašajući pokrete plesačica, na trenutke se i igrajući s njima, postajući dio “predstave”.  A trebao bi nam svima takav trening slobode u umjetnosti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

CT
cave tonitrum 62
14:04 24.09.2012.

OTšeću do pravopisa!

CT
cave tonitrum 62
14:13 24.09.2012.

Sad mi je sve jasno! Na Chagallovoj izložbi u Klovićevim dvorima imao sam nesreću da na izložbu navale dva autobusa srednjoškolaca, pa sam do kraja uživao u "opuštenoj i ležernoj" atmosferi dovikivanja, trčanja (?), zvonjave mobitela, glupih (preglasnih) komentara...umjesto da su postavljači izložbe postavili juke-box i organizirali rave party! Pa da vidiš performansa!!

Avatar Jorge
Jorge
15:32 24.09.2012.

Nevjerojatno, nevjerojatno,... Nadam se da neće neka inozemna galerija otkupiti ovaj rad i osiromašti nas. Tolika isprepletenost banalnosti, plesa, glazbe, konceptualizma, ničega, ... rijetko se viđa. U trenu kad bi umjetnost mogla urlati do neba, kad nas privlače tranširanim ljudskim tijelima, kad zbog umjetnosti unište fasadu hrama umjetnosti, kako je lijepo vidjeti tako slojevitu poruku: ubaciš žeton - lutke plešu, nemaš za žeton - nitko ne pleše. Nevjerojatno....