U zagrebačkom HNK

Predstavljena knjiga o legendi hrvatske kostimografije Iki Škomrlj

Foto: Sanjin strukić/Pixell
Promocija monografije Ike Škomrlj u HNK
Foto: Sanjin strukić/Pixell
Promocija monografije Ike Škomrlj u HNK
Foto: Sanjin strukić/Pixell
Promocija monografije Ike Škomrlj u HNK
18.09.2014.
u 15:22
Obilježila je posljednjih 60 godina hrvatskog kazališta, a još je ljetos radila kostime za Histrione
Pogledaj originalni članak

– Kostimografkinja Ika Škomrlj obilježila je zadnjih 60 godina hrvatskoga kazališta! Aktivna je od sredine 50-ih, a još je ljetos na Opatovini dala kostime za Histrionovu obradu Moliereova “Doktora pod mus” – kaže nam teatrologinja Martina Petranović, autorica monografije o legendarnoj Ajki, koju je upravo objavila naklada ULUPUH-a, a uredila je Ivana Bakal i sama ugledna u kostimografskoj branši. Knjiga je jučer svečano predstavljena u zagrebačkom HNK, uz pozdravno slovo pomoćnika ministrice kulture RH Vladimira Stojsavljevića.

– Nekoliko je stotina kostimografija Ika napravila za operu, balet i dramu gotovo u svim našim kazališnim kućama u Zagrebu, Varaždinu, Osijeku, Rijeci, Splitu, Dubrovniku... Nije radila samo za velike ansamble nego i za male nezavisne skupine kakve su ZPA, Studio za suvremeni ples, ili gornjogradski Lapsus Teatar – ističe M. Petranović, znanstvena suradnica Odsjeka za povijest kazališta HAZU, koja u knjizi temeljito analizira raznolik opus Ike Škomrlj, ocjenjujući ga važnim za povijest kazališta i za hrvatsku kulturu u kojoj kostimografija kao disciplina nema svoje napisane i objavljene povijesti.

Ecanje i žmikanje

- Početkom 20. stoljeća počinje i kostimografska disciplina, ali se tek poslije 2. svjetskog rata zapošljavaju profesionalci, umjetnici koji su ujedno i scenografi. Ikino je mjesto jedno od prvih u tome. Osobito je značajan i pedagoški rad Ike Škomrlj. Upravo je ona oblikovala naš mladi kostimografski kadar - kaže M. Petranović.

Ikin kostimografski rad ocjenjuje ona raznolikim: - Tu je i likovna nadgradnja, ekspresivnost, ali podređena logici predstave kao cjeline. Uvijek tu postoji neki kostimografski pomak, i to na značenjskoj razini i u pogledu tehnike, kad na primjer koristi ecanje, žmikanje i druge ručne tehnike - kaže teatrologinja Petranović upozoravajući na važnost čuvanja kazališne građe, čemu nas uči i činjenica da su neke stvari zagubljene. No monografija o Iki sadrži  više od tisuću likovnih priloga! Skupljene su tu fotografije, skice, kazališne cedulje, programi i kritike, i to iz privatne zbirke Ike Škomrlj, iz arhive Odsjeka za povijest hrvatskog kazališta HAZU, iz privatnih zbirki Ikinih kolega... U inozemstvu su razvijeni mehanizmi pohrane kazališne građe. U nas nisu. A sve inicijative oko toga zamrle su! 

Najbolja! 

Ivana Bakal upozorava nas da su u ediciji ULUPUH-a dosad objavljene četiri knjige iz kazališne povijesti: monografija Rute Knežević, knjiga "Sto godina hrvatske scenografije i kostimografije, monografija Drago Turina i sada, evo, monografija Ike Škomrlj. Posljednje tri uredila je upravo Ivana Bakal. Na pitanje što reći o Iki Škomrlj kaže: – Samo jedno. Ika je naša najbolja kostimografkinja!

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

B7
b7
07:47 26.09.2014.

Praznik za oko !