Opera "Lennon"

Priželjkivali smo energiju i dramu rockerskog mjuzikla, a dobili neuzbudljivo operno djelo

Foto: Sanjin Strukić/PIXSEL
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
24.04.2023.
u 12:04
Heroina premijerne noći bila je sjajna Marija Kuhar Šoša kao Yoko Ono, a upečatljiva je i Dubravka Šeparović u ulozi Lennonove ljubavnice May Pang
Pogledaj originalni članak

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu u subotu je ugostilo zavidan broj predsjednika po četvornom metru: uz Ivu Josipovića koji je premijerno predstavio svoju operu "Lennon", u svečanoj loži jedan do drugoga sjedili su i Stipe Mesić, Kolinda Grabar Kitarović te Zoran Milanović.

Ne događa se svaki dan da bivši predsjednik predstavlja operu o jednoj od najvećih glazbenih zvijezda u povijesti, pa ne čudi da je za "Lennona" vladalo golemo zanimanje, a u HNK su požurili i oni koji inače ne prate kazalište, operu ili klasičnu glazbu.

Dio publike, ispostavit će se poslije, nadao se da će se Josipović skladateljski poigrati s temama iz poznatih Lennonovih pjesama, kao i da će libreto Marine Biti sadržavati nešto dublju razradu odnosa koji su obilježili Lennonovu priču. Ukratko, priželjkivali su energiju i dramu rockerskog mjuzikla, a dobili relativno neuzbudljivo operno djelo čiji su glavni aduti poznata imena autora i njegovih junaka.

Stvar je spasila efektna režija Marine Pejnović, koja je "Lennonu" dala potrebnu dinamiku i začudnost, a iskoristila je i često zanemarene mogućnosti rotirajuće pozornice kojom je naglasila vrtoglavi ritam prekratkog života glavnoga junaka.

Podijeljena u pet slika ili snoviđenja, opera počinje i završava činom ubojstva – u međuvremenu pratimo reminiscencije formativnih trenutaka Lennonova života, od gubitka roditelja, preko ljubavnog trokuta Yoko – John – May, ali i trokuta u kojem su se za utjecaj nad Lennonom borile Yoko Ono i teta koja ga je odgojila, do potpunog raspada odnosa unutar benda čemu je kumovala omražena Yoko.

U početku suviše prigušen, a kasnije opušteniji Domagoj Dorotić bio je solidan u naslovnoj ulozi, a prava heroina premijerne noći bila je sjajna Marija Kuhar Šoša kao Yoko Ono, koja je na koncu dobila i uvjerljivo najveći aplauz. Vrlo upečatljiva bila je i Dubravka Šeparović u ulozi Lennonove ljubavnice May Pang, a snažan je bio i Ozren Bilušić u ulozi fanatičnog ubojice Chapmana – jedina smetnja u njegovoj nadahnutoj izvedbi teksta na engleskom jeziku bio je snažan slavenski naglasak, koji je mučio i dio drugih pjevača.

Sadašnji i troje bivših predsjednika sjedili su u svečanoj loži zagrebačkog HNK na premijeri opere Ive Josipovića

Redateljici i izvođačima, uključujući i članove zbora, baleta i orkestra HNK koji su pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera dali sve od sebe mnogo je pomogao i ostatak kreativnog tima, koji je "Lennona" pretvorio u vizualnu atrakciju. Geometrijska scenografija Ivana Lušičića Liika preslaguje se poput lutkine kuće, pa je to malo okvir sobe ili prepreka na cesti, a malo tonski ili televizijski studio iz šezdesetih. Panele tijekom cijele izvedbe na pozornici premještaju tehničari HNK, pojačavajući dojam nestalnosti života provedenog među kulisama.

Izvrsni su i gotovo dokumentarni kostimi Zdravke Ivandije Kirigin, koja je čitav zbor obukla identično kao glavnog junaka, pretvarajući ga time u jeku njegovih misli, a posebno je dirljivo vidjeti dječake Borka Bajuttija i Nou Vlčeva u prevelikim bijelim kaputima, koji naznačavaju težinu nesnalaženja mladića, koji je istodobno želio bio pacifist i revolucionar, u svijetu odraslih. Šteta je samo da nije malo više uloženo u perike koje nose glavni protagonisti, kao i to što Dorotić nije kao na probama imao raspuštenu kosu, jer s njome je ipak malo više nalikovao na Johna Lennona.

Premijera Josipovićeve opere svakako je bila društveni vrhunac Muzičkog bijenala Zagreb, a bit će zanimljivo vidjeti koliko će se zadržati na repertoaru HNK, čija ju je intendantica najavila kao jedan od ovogodišnjih programskih aduta.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.