Ruski koreograf Vasilij Medvedev

Puno mi znači što Hrvatska razlikuje umjetnost od politike

Foto: Ivo Čagalj/Pixsell
Puno mi znači što Hrvatska razlikuje umjetnost od politike
11.05.2022.
u 08:58
Posljednja ovosezonska premijera u HNK Split bit će balet "Onjegin" kojeg na glazbu Čajkovskog postavlja slavni redatelj i koreograf iz Sankt Peterburga
Pogledaj originalni članak

Posljednja ovosezonska premijera u HNK Split bit će balet "Onjegin" koji na glazbu odnosno ulomke iz različitih djela Petra Iljiča Čajkovskog postavlja poznati redatelj i koreograf Vasilij Medvedev uz asistenciju Stanislava Feča s kojim surađuje gotovo trideset godina. Libreto Valerija Modestova temelji se na motivima romana u stihovima "Jevgenij Onjegin" Aleksandra Sergejeviča Puškina.

Na premijernoj predstavi u petak navečer pod ravnanjem maestra Harija Zlodre svirat će Orkestar splitskog teatra što je za umjetnike izniman doživljaj nakon dvije pandemijske godine plesanja bez glazbe uživo. Kako je napravljena dvostruka podjela plesača, u naslovnoj ulozi Onjegina izmjenjivat će se solisti splitskog Baleta Aubin Le Marchand i Ivan Bojko, a u ulozi Tatjane Irina Čaban Bilandžić i Nozomi Miura. Ostali protagonisti su: Eva Karpilovska i Hazuki Tanase koje će plesati uloge Olge i Tatjanina alter ega, Ivan Bojko i Aaron Kok tumačit će lik Lenskog, a Lev Šapošnikov i Silviu Tanase utjelovit će ulogu Kneza Gremina.

U autorskom timu uz Medvedeva i Feču su: kostimograf i scenograf Neven Mihić, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, baletni majstori Albina Rahmatuljina i Elena Nikolajeva, asistentice kostimografa Maja Peruzović i Antonija Zorić, glazbena voditeljica Irina Nikolenko, a dizajn i izradu tijara također potpisuje Neven Mihić.

Za glazbenu podlogu ove baletne drame Medvedev je izabrao ulomke iz različitih djela Petra Iljiča Čajkovskog: iz Prve, Druge i Treće simfonije, Simfonije Manfred, Drugog klavirskog koncerta, fantazije Francesca da Rimini i nekih drugih radova jednog od najvećeg skladatelja romantizma.

- Sretan sam što nakon dvije pune godine radim s orkestrom koji je pomlađen i u dobroj kondiciji. Glazba Čajkovskog majstorski je izabrana, različiti brojevi nižu se bez ikakvih incidenata i kad je slušate mislite da je riječ o jedinstvenom djelu. Ova je predstava jedan muzikološki biser. To je projekt koji je muzikološki, pedagoški i umjetnički, i to me jako veseli, naglašava maestro Hari Zlodre.

Libreto baleta "Onjegin" prati osnovnu liniju Puškinova romana u stihovima kojim je jedan od najznačajnijih ruskih književnika u literaturu uveo, kasnije često korišten, prototip suvišnog čovjeka koji zbog društveno-političkih promjena ostaje na marginama društva, propada lišen smisla postojanja. Plemić Jevgenij Onjegin, navikao na udobnost i besposličarstvo, život shvaća olako i zbog toga ostaje bez ljubavi svog života.

Vasilij Medvedev ugledni je baletni umjetnik, osnivač i umjetnički ravnatelj Otvorenog međunarodnog baletnog festivala u Sankt Peterburgu, predsjednik i osnivač Fonda baštine Petipa. Balet je učio u glasovitoj školi Vaganova u Sankt Peterburgu, a za koreografa i baletnog majstora obrazovao se na konzervatoriju Rimski-Korsakov. Njegov plesački repertoar obuhvaća brojne vodeće muške uloge klasične baletne literature, a među priznanjima koja je dobio ističe se naslov počasnog umjetnika Estonije. Od 1989. surađivao je kao plesač i koreograf s različitim kazalištima i plesnim trupama u Rusiji i inozemstvu. Kao koreograf potpisuje više od 50 naslova u Rusiji i širom svijeta, uključujući i balet Esmeralda, koji je lani postavio i u HNK Split, za moskovski Boljšoj teatar. Njegove koreografije izvođene su i u kazališnim kućama u Berlinu, u Litvi, Meksiku, Češkoj, u HNK Zagreb, Rumunjskoj, Slovačkoj, Panami, Makedoniji, Sarajevu...

Uoči premijere "Onjegina", za koju se splitski baletani "tutta forza" pripremaju dva mjeseca, porazgovarali smo s koreografom Vasilijem Medvedevom. Prvo nas je zanimalo kako je uopće došlo do suradnje sa splitskim teatrom i kada je suradnja dogovorena.

Pozvao nas je šef Baleta Ilir Kerni nakon što sam lani u Splitu postavio "Esmeraldu". Predstava "Onjegin" mi puno znači jer je s njom počela moja karijera u Boljšoj teatru prije 23 godine kad je Onjegina plesao moj asistent Stanislav Fečo koji je iz Češke. Težak je zadatak "Onjegina" prebaciti u balet jer je poznat kao opera. Došao sam s velikim zadovoljstvom u Split po drugi put, a poseban je užitak što će Orkestar svirati uživo. Pri odabiru plesača nije bilo problema. Vaši baletani, posebno solisti, odlični su i uloge kao da su pisane baš za njih. Baš su takvi karakteri - rekao nam je ruski koreograf.

Zanimalo nas je i što publika može očekivati, tipični bijeli balet ili nešto malo drukčije.

- Balet "Onjegin" je neoklasični. Svojevrsni spoj drame i plesa. Baza je tehnika klasičnog baleta, ali ima i fluidnih, plastičnih, modernih pokreta i puno glume i mimike. Pred baletanima je iznimno zahtjevan zadatak, sve se vidi, svaki mig i pokret. Moraju dočarati svaku emociju, potpuno ući u lik - rekao je.

Pitali smo ga i kako gleda na činjenicu da je splitski baletni ansambl izrazito internacionalan, najmanje je hrvatskih plesača u njemu, pa se i na probama najčešće govori engleski.

- Tako je posljednjih godina svuda. Plesači su mobilni, dolaze odasvud. Splitski baletni ansambl je kvalitetan, poznajem plesače, znam točno što je tko sposoban napraviti. Još smo u procesu rada jer vi ste ovdje svi nekako opušteniji - rekao je iskreno Medvedev, što je otvorilo vrata za čakulu o Splitu, običajima, pa i o dalmatinskoj spizi.

- U Splitu je fantastično, jako ugodno. Pa tu je more... Zbog vrlo napornih proba ne uspijevamo puno šetati, međutim, članica autorskog tima Elena Nikolajeva godinama živi u Splitu, pomaže nam upoznati grad i običaje. Neki dan posjetili smo živopisni "Antoničin mlin". Odlično nam je bilo. Zahvaljujem Hrvatskoj što razlikuje umjetnost od politike. A mi smo umjetnici - rekao je znakovito.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.