PROMO

Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja – jednog od najvažnijih slikara našega vremena u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti

Foto: Liliane Tomasko
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
Foto:
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
Foto: Sukanya Rajaratnam
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
Foto: Faye Fleming, copyright Sean Scully Studio
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja
20.10.2022.
u 16:07
U srijedu, 16. studenog 2022. godine u 19:30 sati u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti otvara se velika retrospektivna izložba Putnik američkog apstraktnog slikara Seana Scullyja, jednog od vodećih i iznimno uspješnih umjetnika svoje generacije.
Pogledaj originalni članak

Scully je poznat po monumentalnim djelima, a upravo zbog impozantnih dimenzija njegovih slika i skulptura, zgrada MSU-a jedna je od rijetkih europskih kuća umjetnosti koja će ih u potpunosti prezentirati u njihovoj raskoši. Autor izložbe Putnik je Dávid Fehér, direktor Srednjoeuropskog istraživačkog instituta za povijest umjetnosti i kustos za suvremenu umjetnost 20. stoljeća u Muzeju likovnih umjetnosti u Budimpešti, a kustosice zagrebačke izložbe su Jasna Jakšić, Ivana Kancir i Ana Škegro. Retrospektivna izložba sadržava šezdeset i četiri Scullyjeva antologijska djela: platna, radove na papiru, fotografije i skulpturu te predstavlja iznimno vrijedan presjek slikarovog stvaralaštva posljednjih 50 godina. Trajat će do 12. ožujka 2023, a za to će vrijeme biti organiziran raznolik edukativni program namijenjen djeci, mladima, odraslima te osobama s oštećenjima vida i sluha, kao i različita, tematski orijentirana vodstva izložbom. Popratni program započet će Scullyjevim predavanjem 16. studenog u 18 h u dvorani Gorgona MSU-a.

Foto: Faye Fleming, copyright Sean Scully Studio
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja

Retrospektivna izložba nazvana je po Scullyjevoj enigmatskoj seriji slika Putnik koje u sebi sadržavaju drugu sliku, riječima umjetnika – umetak, unutrašnjost ili 'Putnika' – umetnutu sliku koja se može interpretirati istovremeno kao tijelo, figura, otvor i prozor. Serija Putnik neraskidivo je povezana sa slikarovim osobnim iskustvom i sjećanjem, uz nagovještaj veze s ulogom putovanja i emigracije u njegovom životu: rođen u Irskoj, odrastao je u Engleskoj, a svjetsku je slavu postigao u Sjedinjenim Državama. Scully je u pedeset godina svog djelovanja stvorio impresivan opus apstrakcije koju je sustavno rastvarao radeći relacijske slike, u svojoj pojavnosti izuzetno emotivne i individualne. Prva značajna prekretnica u Scullyjevom slikarstvu dogodila se oko 1968-69, kad je iz svojih slika eliminirao figuru, dok je druga bila napuštanje "čiste" apstrakcije 1981. potaknuto željom za sadržajem i reprezentacijom što je koincidiralo i s njegovim probojem na svjetsku slikarsku scenu koji se dogodio nakon izlaganja slike Stražnji I prednji / Backs and Fronts u njujorškom PS1 Muzeja moderne umjetnosti 1982. godine. Transformacija u Scullyjevoj umjetnosti veže se i uz osobnu tragediju 1983. godine kada je njegov devetnaestogodišnji sin Paul poginuo u prometnoj nesreći. Od tog trenutka njegova su djela postajala sve tamnija i "agresivnija", često i "bezbojna", prožeta egzistencijalnom tjeskobom, poput slike pod nazivom Prazno srce / Empty Heart. Dramatični zaokret povratka Seana Scullyja figurativnom prikazu povezan je s rođenjem njegovog drugog sina Oisina, čije je prisustvo unijelo značajne promjene kako u Scullyjev život, tako i u njegovu umjetnost. Umjetnik je 2015. započeo ciklus slika pod nazivom Eleuthera, jednostavnih scena koje pokazuju Oisina kako se igra I gradi dvorce u pijesku, uz gestu kopanja zaštitnog jarka, što u Scullyjevim djelima postaje metafora za život.

Foto:
Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja

U reprezentativnoj selekciji radova koje predstavlja izložba Putnik zastupljena je i grupa Scullyjevih slika inspirirana prirodnim i arhitektonskim krajolikom: Zidovi svjetla / Walls of Light i Zemljolinije / Landlines, dvije najznačajnije serije umjetnikovog stvaralaštva u protekla dva desetljeća, te monumentalni triptih Nenaopako / Uninsideout koji se odnosi na jedno od ključnih pitanja u Scullyjevoj umjetnosti – na isprepletenost unutarnjeg i vanjskog, te složene odnose koje je kao i ranije slikarove triptihe moguće interpretirati kao apstraktni prikaz ljudskih odnosa. Monumentalne skulpture posljednjih godina, poput one izložene u San Giorgio Maggiore u Veneciji 2019. godine, označavaju novi smjer u Scullyjevoj karijeri, a jedna od njih bit će izložena u zagrebačkom MSU-u.

Narativnost, osjetilnost i događajnost slikarske boje i oblika kontinuirano je područje istraživanja Seana Scullyja. Ne odustajući od 60-ih do danas od slikovnog, njima ostvaruje jedan od najimpresivnijih umjetničkih opusa u tom mediju. Time potvrđuje riječi čuvenog kritičara Arthura C. Dantoa kako Scullyevo ime pripada na najkraću kratku listu najvećih slikara našeg vremena.

Retrospektivna izložba "Putnik" Seana Scullyja

Kratka biografija Seana Scullyja:

Sean Scully rođen je 1945. godine u Irskoj. Odrasta u radničkom dijelu južnog Londona i pohađa lokalne samostanske škole te večernju školu pri Central School of Art u Londonu na kojoj razvija interes za figurativno slikarstvo koje će napustiti krajem 60-ih godina. Potpomognut stipendijom, početkom 70-ih godina po prvi put posjećuje SAD i pohađa sveučilište Harvard, a 1975. seli u New York gdje živi i danas. Tadašnje Scullyjevo stvaralaštvo karakterizira precizna geometrijska apstrakcija strogih linija od koje odustaje 1981. godine i usvaja karakteristični izraz mekih rubova. Godine 1983. umire njegov prvi sin Paul i nastaje antologijsko djelo Prazno srce / Empty Heart. Smrt sina je uvelike utjecala na njegov način rada – Scully svoja iskustva, osjećaje, dojmove prebacuje kroz unutarnji sustav tumačenja na platno u apstraktne kompozicije. Cijeli vremenski period od 1990. do 2016. godine radi u apstrakciji, a nakon 2016. njegovo se slikarstvo vraća figurativnome. Djela Seana Scullyja uvrštena su u mnoge muzejske zbirke diljem svijeta. Retrospektivna izložba Putnik u zagrebačkom MSU-u obuhvaća radove iz svih faza Scullyjevog rada.

SIGURNOST GRAĐEVINA

Hrvatski građevinski inženjer: Zgrade izgrađene u ovom razdoblju su najkritičnije. Gradile su se bez adekvatnih projektnih obrada

"Zabrinjavajuće je da do ovog urušavanja nije došlo uslijed elementarne nepogode kao što smo imali potrese u Zagrebu i Petrinji niti obilnih oborina kao što je bio slučaj u Valenciji, Jablanici u BiH ili u Bologni. Nije bilo niti velikih oborina, snijega, niti jakog utjecaja vjetra ili temperature, a nadstrešnica se ipak urušila i izazvala veliku tragediju."

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr