dječja opera "postolar i vrag"

Slušanje opere djeci razvija dijelove mozga koji su ključni i za matematiku

Foto: Magda Galić
Slušanje opere djeci razvija dijelove mozga koji su ključni i za matematiku
09.02.2024.
u 09:27
Na temelju Šenoine povjestice skladatelj i dirigent Tomislav Uhlik napisao je libreto i skladao dječju operu koju će izvesti studenti Muzičke akademije u režiji Marija Kovača. Opera traje pola sata, duhovita je i zabavna, razlika od Šenoina originala su novi likovi Vražica, a glazbeni ansambl koji operu prati čini samo šest instrumenata
Pogledaj originalni članak

Mnogima od nas opera je sinonim za ozbiljnu, visoku umjetnost. Jedan od najkompleksnijih umjetničkih oblika, harmonija glazbe, glume, drame i plesa, opera zahtijeva koncentraciju, ljubav i strpljenje. Kad i toliko odraslih, nenaviklih na takav oblik uživanja u umjetnosti, operu doživljava zamornom, kako bismo od djece mogli očekivati da mirno i više sati provedu u mraku kakvog kazališta dok na pozornici neku njima sasvim daleku priču izvođači ne pripovijedaju, već pjevaju, i to često na nekom nepoznatom im jeziku.

No, dok posjetima dječjim predstavama kod onih najmlađih možemo usaditi ljubav prema kazalištu, i uživati u operi ipak se može naučiti i od najmanjih nogu. Tome svjedoči hit opera za bebe koja je oduševila male posjetitelje HNK u Zagrebu, kao i njihova "Vještica Hillary", a da u operi djeca mogu i sudjelovati, pokazao nam je zbor Zvjezdice u emotivnom "Brundibáru". Novu opernu poslasticu za najmlađe, operu "Postolar i vrag", temeljenu na čuvenoj povjestici Augusta Šenoe, priprema nam zagrebačka Muzička akademija. Libreto je napisao i glazbu skladao Tomislav Uhlik, a praizvedbu "Postolara i vraga" za uzrast od 7 do 11 godina gledat ćemo 14. veljače u 19 sati u Koncertnoj dvorani "Blagoje Bersa" u izvedbi studenata Akademije, režiji Marija Kovača i pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera.

– Opera je medij koji je dostupan i otvoren svima. Upravo djeca nemaju u sebi te blokade i prepreke koje smo mi odrasli stekli obrazovanjem ili slušanjem određene vrste glazbe. U mladoj, ranoškolskoj dobi, imaju najmanje odbojnosti prema onome što slušaju. S druge strane, lako mogu otkriti što je dobro, a što ne, što im se sviđa, a što ne sviđa. Mislim da će im se "Postolar i vrag" jako svidjeti, zbog energije, duhovitosti i radnje koja je univerzalna – objašnjava dirigent i profesor na odsjeku za dirigiranje Ivan Josip Skender, uvjeren da opera na djecu može imati isključivo pozitivan učinak.

– Postoji i niz studija o utjecaju glazbe na mozak u razvoju te je dokazano da glazba pozitivno utječe na njega. Slušanje i bavljenje glazbom razvija dijelove mozga koji su važni i za aspekte poput kreativnosti, no i matematike. Djeca upijaju kao spužve i ako ih od početka odgajamo u duhu svestranosti, tako razvijamo njihov um, ali i duh – veli Skender naglašavajući da su se studenti ovim projektom uhvatili ukoštac s dječjom operom, ali i praizvedbom novog hrvatskog djela.

Opera za djecu i u Hrvatskoj posljednjih godina ima sve više, no dugo nije postojala svijest o tome da bi i djeca mogla uživati u operi, tvrdi redatelj "Postolara i vraga" Mario Kovač. Taj se žanr, naime, počeo razvijati tek u 20. stoljeću, stoljećima nakon što je opera nastala i nakon što su skladana operna remek-djela koja su i danas na repertoarima kazališta. Pa i prve je hrvatske dječje opere, "U vilinoj gori" i "Šumsku kraljicu". skladao Franjo Štefanović početkom prošlog stoljeća, 1918. i 1919. godine. Opera za djecu od "prave" se opere razlikuje samo u trajanju, koje je u slučaju "Postolara i vraga" tridesetak minuta, te radnji – koja djeci mora biti zanimljiva i razumljiva. Tomislav Uhlik Šenoinu je povjesticu pretvorio u duhovitu i poučnu priču u kojoj, kako kaže Skender, "čak i vrag može ispasti simpatičan".

– Još od malih nogu imao sam dojam da je postolar u ovoj priči negativac, a ne vrag! Vrag je postolaru došao s poštenom pogodbom, ugovor je potpisan, a postolar je taj koji koristi trikove, muljanja i prijevare da bi se izvukao iz ugovora koji je za njega nepovoljan – kroz smijeh govori Kovač, koji je režiji pristupio tako da pokaže kako nije sve crno-bijelo te da klinci sami razmisle o poruci koju im priča šalje.

Likovi su, kao i u književnom predlošku, Postolar, Vrag, Sinak Božji i Pripovjedač, a novitet je zbor koji čini šest Vražica.
– One su uvedene kao snažni ženski likovi koji daju potporu svom šefu Vragu, ali znaju mu se i narugati, ukoriti ga, skrenuti pozornost na činjenicu da on nije uvijek u pravu. Time smo dobili dinamičnu izvedbu koja diže operu na novu razinu – zaključuje redatelj.

Glazbeni ansambl čini samo šest instrumenata – flauta, oboa, klarinet, fagot, kontrabas i harfa – a mali će ih posjetitelji prije svake izvedbe imati priliku i pobliže upoznati. Studenti su za njih pripremili opise svojih instrumenata i zanimljivosti poput činjenice da se po oboi naštimava cijeli orkestar. Nakon premijere nove su izvedbe 15.,16. i 17. veljače u 10 i 12 sati.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.