Dogodilo se upravo ono što je fotografkinja Mara Bratoš i izjavila uoči otvorenja njezine izložbe “S ruba scene / ZKM” u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu: spojile su se tu dvije umjetničke priče, kazališna i fotografska! Možda to i nije bilo tako jasno kad su ravnateljica ZKM-a Dubravka Vrgoč i fotografkinja Mara Bratoš došle na ideju da o petoj obljetnici njezine suradnje sa ZKM-om pokažu fotografije kojima su dokumentirane predstave izvedene u tom razdoblju.
No izložba jasno pokazuje: scenska i fotografska kreativnost spojene su u “uzajamno autorstvo”.
– Poklopili su se naši autorski senzibiliteti – kaže Mara koja je 1998. na ADU diplomirala filmsko i televizijsko snimanje. U međuvremenu se afirmirala kao odličan fotograf, što dokazuje i ova izložba, nižući sve kvalitete njezina autorskog rukopisa. A taj je sazdan od netipičnih kompozicija, podrazumijeva takozvane korektne greške, dozvoljene, namjerne “greške” koje, naglašava autorica, i nisu greške već – stil! Određuju ga zasićene boje, visoka “asaža” i bijeg od limita koje nameću školski odnosno zanatski okviri. – Baš zato što znam poštovati ta ograničenja, mogu i znam izaći iz njih – kaže Mara, sjajna i kad usred tehnički teških scenskih snimateljskih uvjeta, mora naći i nalazi vlastitu kreativnu dimenziju!
Svaka kazališna predstava, kao i film, imaju svoju mizanscenu. Tražeći fotografski adekvat tome, Mara Bratoš nalazi fotografsku mizanscenu. Zato njezine tamne plohe nisu plošne! Ona stvara novu fantazmagoriju, novu stvarnost. Dubravka Vrgoč u kataloškom tekstu ističe Marinu misiju da kazališnoj prolaznosti osigura dio vječnosti. No Mara čini puno više: kamerom dohvaća samu srž karakterne i fizičke glumačke ekspresije. K tome i bit kostimske, scenografske, svjetlosne i kolorističke likovnosti, koja postaje dijelom njezine fotografske slike!
Bravo Mara. Duh čovjeka (žene) uspjeva pronaći stvari za koje nismo ni mislili da postoje.