Mezzosopranistica i pedagoginja Sofija Cingula ovih se dana priprema za put u London, gdje će izvesti gotovo zaboravljenu operu pulskog skladatelja Antonija Smareglie “Caccia lontana”. Koprodukcija HNK u Varaždinu i INK iz Pule u režiji Ozrena Prohića, u kojoj nastupa i sopranistica Jelena Štefanić te dirigent Stjepan Vuger za klavirom otvorit će londonski festival Opera in the City, a imat će čak tri izvedbe u Bridewall Theateru. Zanimljivo, upravo Sofija Cingula pronašla je partituru A. Smareglie u kojoj će sada uživati i Britanci!
Varaždinka u Istri
– Došavši na Akademiju u Pulu najprije sam se upoznala s njegovim solo-pjesmama. Tu sam saznala da je Smareglia rodom iz Pule i da je skladao i opere. Studirala sam u Beču i, iskreno, prije Pule za Smaregliu nisam niti čula. Zaintrigiralo me to što je on jedini naš skladatelj čija je opera izvedena u Metropolitanu, a o njemu se malo zna. Uz pomoć djelatnika pulske Sveučilišne knjižnice koja skrbi o Smareglinoj ostavštini i drage gospođe Anite Flego Sponza, shvatila sam da knjižnica ima klavirske izvatke svih njegovih opera. Zaintrigirala me njegova diplomska opera “Caccia lontana” koja je komorna i prekrasna. Sve se to zbivalo ove godine kada se slavi 165. obljetnica rođenja i 90. obljetnica skladateljeve smrti. Kako sam ja iz Varaždina, a radim u Puli, predložila sam ravnateljici INK i intendantici varaždinskog HNK tu operu i one su se oduševile - priča Sofija Cingula.
Jelena Štefanić pronašla je pak festival u Londonu i predložila da se jave na selekciju koju su prošli. Mala forma u kombinaciji s dokumentarcem Dražena Krešića i Julie Klier naišla je na dobar prijam, jer u inozemstvu se njeguje takav novi način bavljenja operom.
– Netko je negdje od hrpe prijavljenih predstava odlučio dati šansu našoj. To je ono što mi kao pjevačici i nekome tko je to iskopao iz arhive daje vjetar u leđa. A koliko sam shvatila, već su u kazalištu dobili i upit iz Amerike kada su vidjeli da smo na londonskom festivalu. Nadam se najboljem – veli S. Cingula koju pitamo je li ta opera ikad izvođena u Hrvatskoj.
– Prema mojim informacijama u Hrvatskoj nije, a konzultirala sam i Julijanu Ličinić von Walstijn koja je doktorirala na temu Smareglie. No izvođena je u Italiji. Uz pomoć njegove unuke koja danas tamo živi i brine se o njegovoj ostavštini pokušali smo doći do orkestralne partiture, no bez uspjeha. A ona je sigurno postojala jer on nije mogao diplomu steći samo s klavirskim izvatkom – kaže Sofija Cingula.
– Muzikolozi u Hrvatskoj ne bave se Smaregliom pretjerano. Doduše, tu je Nuša Hauser koja piše rad o njemu, a i maestro Juranić je radio njegove opere. Mi se nadamo da ćemo ovom operom potaknuti i bavljenje njegovim radom – veli pjevačica.
A što njoj znači nastup na londonskom festivalu koji se poigrava formama, poznatim opernim naslovima, žanrovima...? Uz to, nastupa pred Londončanima.
Novi pristup operi
– U kontekstu velikih opernih kuća koje postoje u Hrvatskoj, ove naše uloge možda nekima i ne djeluju kao prave, velike. No u Londonu su jako zainteresirani za Smaregliu jer je izvođen u Metropolitanu, a pao je u zaborav. Ispada da je nešto što je naše zanimljivije u Engleskoj, nego u Hrvatskoj. Veća je najava engleske praizvedbe ove opere, nego one hrvatske, a mi smo je izveli i u Puli i u Varaždinu što je prošlo gotovo nezapaženo. No napravili smo predstavu koja je u skladu sa suvremenim stremljenjima i propitkivanjima opere kao žanra. Izvan Milana, Beča i Londona postoji cijeli jedan novi način promišljanja opere. To je dokaz da klasična glazba kao žanr može danas biti jako suvremena i izvan velikih kuća – zaključuje Sofija Cingula.