Odlično je u Motovunu. Vrijeme je fantastično – našalio se phytonovac Terry Jones na početku druženja s okupljenima na terasi motovunskog hotela Kaštel, samo dan nakon potopa zbog kojeg su u četvrtak otkazane sve projekcije na otvorenom, uključujući njegov „Brianov život". Iako je na festival došao kasno, samo dan prije zatvaranja, upravo po njegovu posjetu pamtit ćemo ovogodišnje izdanje festivala. Jones se dokazao kao strpljiv i izrazito ugodan gost, kojem ni u jednom trenutku nije bilo teško zastati kako bi se fotografirao s prolaznicima, poslušati kritiku nekog od njegovih ranijih radova ili jednostavno podijeliti čašu muškata s festivalskim pijancem ispred ureda za goste.
U razgovoru s fanovima najčešće su se spominjali njegovi komičarski počeci. Kad pomisli na taj period, Jones se sjeti golema utjecaja koji su The Goon Show i Spike Milligan imali na njega, ali i na ostatak ekipe. Phytonovu rođenju pogodovala je i atmosfera u britanskoj komediji početkom 1960-ih, kada se dogodila prava satirička revolucija koja je omogućila šale na račun političara i druge, do tada nepodobne teme ismijavanja.
Nitko se nije smijao
– Mi smo se pojavili pet godina poslije, put je već bio raskrčen. Nismo htjeli izazivati novu revoluciju, već samo nasmijati publiku. Točno se sjećam prvih epizoda i konfuzije koja je nastala jer su gledatelji zbog naslova očekivali snimku cirkuske točke, a umjesto toga su dobili Grahama Chapmana i mene koji razglabamo o letećim ovcama i slično. U studiju je tijekom prvog prikazivanja nastao muk. John Cleese je potpuno potonuo, u garderobi je rekao da smo vjerojatno jedina emisija u povijesti britanske komedije koja nije izazvala ni jedan jedini hihot – priznao je Jones u Motovunu. Poslije su se stvari zakotrljale prema onome što danas svi misle, no Jones kaže kako ih tijekom svih godina produciranja jedne od najuspješnijih komedija u povijesti čelnici BBC-a uopće nisu voljeli.
– Davali su nam najbezveznije termine, nikad nismo bili sigurni hoćemo li doživjeti još jednu sezonu... Nisu vjerovali da bi naša emisija mogla donijeti bilo kakvu zaradu, pa su nas već u početku pokušali ukinuti. Prokrijumčario sam kasetu s prvom epizodom iz studija, da je kopiram za privatnu uporabu. Bio sam siguran da će to biti jedini primjerak "Letećeg cirkusa" na svijetu – kaže Jones.
Prijelomni trenutak dogodio se kada je agent španjolske državne TV došao u BBC tražiti da mu pokažu "Leteći cirkus Montyja Phytona". Rekli su mu kako to zapravo nije cirkus i da mu se sigurno neće svidjeti, no čovjek je inzistirao i na kraju otkupio cijelu sezonu. To nas je spasilo. BBC-evci su me od tog trenutka morali trpjeti – nasmijao se Jones.
Okupljeni fanovi u Motovunu imali su pregršt pitanja za poznatog genijalca koji se većinu karijere skrivao iza kamere, a autor je nekih od najvažnijih skečeva u opusu "Letećeg cirkusa" te redatelj filmova Montyja Phytona. U tom je kolektivu bilo šestero komičara, pa je okupljene u Motovunu zanimalo kako su dijelili zaduženja.
– Danima se namjerno nismo nalazili, nismo niti razgovarali o tome što pišemo. Trudili smo se zadržati različitost ideja. Podijelili bismo se u autorske timove i tako smo stvarali. Ja sam radio s Michaelom Palinom. Nas dvojica bismo se našli nakon što bi svatko razradio svoje ideje i procijenili što je smiješno. Zatim smo se sastajali s drugim timovima i opet selektirali skečeve. Ta čitanja najdraži su mi dio Phytonova postojanja – rekao je.
Kaže, znalo se dogoditi da neki od njegovih najboljih skečeva budu odbačeni, a onda bi ga nakon nekoliko tjedana netko od članova ekipe nazvao i rekao da ipak misli da zaslužuju biti uvršteni u program.
– Neki postanu smiješni tek s odmakom, a oko nekih se nikad nismo sasvim složili. Recimo, skeč po kojem me svi prepoznaju, onaj u kojem u ulozi gospodina Creosotea žderem dok ne eksplodiram, i danas izaziva debatu jer neki smatraju da je bolje prikazati eksploziju debeljka, dok se drugima sviđa decentnija verzija s povraćanjem. Meni je osobno bilo zlo kad sam prvi put vidio sve to bljuvanje – rekao je Jones.
Kaže, nikad nije izbacio neki skeč jer je bio "previše". Jedini kriterij je bio – je li ovo smiješno?
– Skeč s majkom i pogrebnikom mnogima je bio skandalozan, no ja sam crkavao od smijeha kad sam ga vidio i zato smo ga odlučili zadržati – rekao je.
Osim detalja o svima poznatim skečevima, mnoge posjetitelje Motovuna zanimala je i njegova današnja karijera povjesničara i dokumentarista.
Povijest jako zanimljiva
– Povijest je strašno zanimljiva, samo je problem u dosadnim interpretacijama naših povjesničara. Primjerice, invazija Vandala na Rim. Pa to je bila divna stvar! Te su kuće bile stare, oni su ih razorili kako bi se mogle napraviti nove. Vandali su zapravo bili graditelji! Stari su Rim uništili Rimljani, i to zato što su u međuvremenu postali katolici. Porazbijali su stare kipove kako bi od njihova kamena sagradili crkve – provalio je Jones.
Kaže, teme za dokumentarce bira prema kriteriju "ono o čemu najmanje zna". Ako mu predlože da snimi film o barbarima, a o njima zna malo, odjurit će na obližnje sveučilište i proći brzi tečaj o temi kako bi stekao podlogu za daljnje istraživanje. Kaže, obožava učiti kroz rad. A obožava i festivale, pogotovo kad mu dodijele nagradu poput Motovunskog Mavericka.
Terry je definitivno tip kojeg morate uočiti jer je poseban!