velika retrospektiva ivana kožarića

Umjetnik koji je anarhičnim životom radikalno prkosio svemu, pa čak i smrti

Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
01.07.2021.
u 10:25
Razgledali smo retrospektivu Ivana Kožarića koja se večeras otvara u Muzeju suvremene umjetnosti i prati 70 godina njegova stvaralaštva te za koju je rekreirana i instalacija "Hrpa" kojom nas je 1976. predstavljao na bijenaleu u Veneciji.
Pogledaj originalni članak

Svi koji su poznavali životnu energiju Ivana Kožarića bili su uvjereni da će dočekati 100. rođendan i slaviti ga zajedno s nama večerašnjim otvorenjem svoje velike retrospektive u zagrebačkom MSU-u. Sudbina je odlučila drukčije, umjetnik je preminuo lani u studenome, a nastavak proslave njegova okruglog rođendana, obilježenog i na dan rođenja 10. lipnja (rođen je 1921. u Petrinji) kada je ispred MSU-a postavljena njegova skulptura “Uzlet”, nastavlja se izložbom “Jedna od mogućih 100” s više od 350 eksponata.

Inače, termin kojim je Kožarićev opus precizno opisan je anarhični diskontinuitet, a ponudio ga je kustos Želimir Koščević. Kako je Kožarić izbjegavao okoštavanje u bilo kojem stilu ili pravcu po kojemu bi postao prepoznatljiv nego je radije istraživao način na koji će najbolje izraziti ono što želi, dopuštao si je da bude anakron i posve suvremen, čak i paralelno, a nekim je svojim idejama i postupcima intuitivno uspijevao predvidjeti nešto što se u umjetnosti tek trebalo dogoditi.

Upravo zbog tog anarhičnog pristupa autori izložbe, kustosi Rada Iva Janković i Vladimir Čajkovac odlučili su ovu retrospektivu koncipirati na dijametralno suprotan, vrlo strog način. Nisu željeli imitirati kaos i diskontinuitet koji postoji u Kožarićevu radnom prostoru – Atelijeru Kožarić koji je upravo zbog te karakteristike i postao poznat i kao „laboratorij za oživljavanje“ – već su šetnju njegovom 70 godina dugom karijerom započeli kronološki. Poštujući pri tome ipak mali otklon od pravila čemu je Kožarić cijeli život težio, pa i ova izložba počinje naopačke i razgleda se od trećeg prema prvom katu muzeja. Premijerno smo prošetali postavom čiji početak čine i najraniji Kožarićevi crteži nastali na ALU u Zagrebu od 1943. do 1949. Već tada otkupio ih je dr. Antun Bauer, osnivač Gliptoteke (koja je i suradnik na ovom projektu), i koji se danas nalaze u njezinoj zbirci. Rijetko su viđeni, široj javnosti gotovo nepoznati, a sjajno se nadopunjuju njegovim skulpturama iz studentskih dana poput “Ženskog akta” i portreta njegova najboljeg prijatelja slikara Ive Dulčića. Ta prva dionica razdoblje je formiranja Kožarića kao umjetnika, još uvijek je tu u polju figuracije, ali i tada nalazi put slobode u izričaju sasvim neovisnom od svojeg akademskog okruženja. Tu su i prikazi s omladinskih radnih akcija na kojima je sudjelovao 1947. godine.

– Slijede njegovi likovni počeci nakon završetka akademije, i to s radom s kojim je okrenuo leđa svemu onome što je tamo naučio, a to je skulptura “Bara s kokoškom”. Riječ je o posveti jednoj seljanki iz njegova rodnog kraja koja je čuvala njemu najdražu kravu Jagodu. Za to razdoblje veže se niz različitih oblikovnih načina izražavanja jer je Kožarić, kao što znamo, u ono vrijeme u kojem su vladale vrlo žustre polemike o tome biti apstraktan i biti avangardan i suvremen ili biti figurativan i biti lokalni tradicionalist, jednostavno odabrao treću opciju – formalni redukcionizam koji je bio zapravo europski progresivni stil obilježen filozofijom egzistencijalizma i poslijeratnim stradanjima. Usput je počevši od 1953. istraživao jezik apstrakcije – kaže Rada Iva Janković. Primjer tog stila je i izložena skulptura “Jahač”  iz koje doslovno izbija tjeskoba.

Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.
Foto: Marin Tironi/Pixsell
Postav izlozbe "Ivan Kozaric: Retrospektiva - Jedna od mugoucih 100" u Muzeju suvremene umjetnosti.

Dalje koračamo kroz tzv. gorgonsku prazninu, razdoblje 60-ih u kojima ponovno dolazi do sažimanja oblika i Kožarićeva istraživanja praznog prostora koji nije samo formalne već i misaone prirode. Slijede sedamdesete u kojima je već 53-godišnjak, ali sasvim prirodno uklapa se u mladu generaciju progresivnih umjetnika koji su tada predstavnici nove umjetničke prakse u bivšoj Jugoslaviji, a koja uključuje i konceptualnu umjetnost i performans i sve ono što je činilo to ludo vrijeme nakon 1968. koje je obilježilo i suvremenu umjetnost.

– Kožarić se tada već bio vratio iz Pariza u kojem su mu se otvorila sva vrata umjetničkog svijeta, ali pomalo ga je sputavao taj galerijski sustav i narudžbe. Te sedamdesete su ujedno i najbogatije njegove godine, dolazi do eksplozije kreativnosti i uporabe nevjerojatnih materijala od lanenih platna na koja ispuhuje energiju odnosno dahom ispuhuje boju, na njima veze, do skulptura od papira i alu-folije. Tada radi i male portrete stvari poput portreta auta, portreta rupe na cesti, onoga kako mrav vidi čovjeka... sve je to ovdje izloženo – govori Rada Iva Janković.

Uz sedamdesete godine vezan je i Kožarićev nastup na Venecijanskom bijenalu s radom “Hrpa”, a kustosi su se posebno za ovu izložbu usudili rekonstruirati taj rad koji je te 1976. napravio jednom i kasnije nikada više.

– Možemo zahvaliti svim posuđivačima umjetnina, koji nisu očekivali da će se Kožarićevi antologijski radovi, među kojima su i “Frižider”, “Crveni znak” i “Velika crna kugla”, zapravo svi naći na podu u jednoj velikoj hrpi. Rad je rađen prema originalnoj “Hrpi” i nabavili smo 95 posto izvornih radova. Mislim da bi ovom izvedbom u kojoj je sudjelovalo desetero ljudi i Kožarić bio zadovoljan – smatra Rada Iva Janković.

Izložene su u MSU-u i “Spontane skulpture”, “Glave” iz 80-ih godina, a bitno poglavlje su i “Nemogući projekti?” koji predstavljaju njegove strahovito radikalne i nikad realizirane prijedloge poput tobogana između kuća zahvaljujući kojima ljudi ne bi morali prelaziti cestu, prijedlog bojenja fasada u zlatno, skulpture Pimpekaša u Frankopanskoj ulici ili projekt rezanja Sljemena do skulpture “Nazovi je kako hoćeš” – velikog bića koje prekoračuje tramvajske šine na uglu Savske i Vukovarske.

Posljednje razdoblje, ono 90-ih godina do smrti, nazvano je “Uspjeh je nešto najgore što se čovjeku može dogoditi” što je Kožarićeva rečenica koja govori o tome da mu se uspjeh dogodio u 90-im godinama, ali i što je on o tome uspjehu mislio. Kožarića nije zanimalo da bude u trendu, zanimao ga je način na koji će najbolje izraziti ono što želi izraziti. Bio je neumoran i duhovit, znamo ga kao umjetnika mijene, nekoga tko je utjecao na mnoge generacije i tko se sa svakom novom generacijom borio za nove vrijednosti. Prkosio je svemu pa i životom samoj smrti. Težio je slobodi i nije nas do kraja prestajao iznenađivati, a slobodom zrači i njegova retrospektiva otvorena do 31. listopada. 

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.